بین‌الملل 00:03 - 06 مرداد 1396
واشنگتن مدعی شد:
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی مدعی شد که پرتاب موشک ماهواره‌ بر ایرانی سیمرغ یک اقدام تحریک‌آمیز و مخل امنیت منطقه است و از نظر آمریکا، با این پرتاب، روح برجام نقض شده است.

پرتاب موشک سیمرغ تحریک‌آمیز است/ ایران روح برجام را نقض کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امشب در خصوص پرتاب ماهواره ایرانی به فضا نظر داد و آن را اقدامی «تحریک‌آمیز» خواند.

نوئرت گفت که آمریکا هنوز گزارش قطعی در خصوص این پرتاب را از سرویس‌های اطلاعاتی خود نگرفته ولی اگر خبر پرتاب این ماهواره‌بر درست باشد «آن را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ درنظر می‌گیریم.»

ادعای نوئرت در حالی است که در توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ هیچ اشاره‌ای به مسئله برنامه موشکی ایران نشده است.

تنها در قطعنامه ۲۲۳۱ که توافق هسته‌ای را تائید کرده، با ادبیاتی غیرالزام‌آور «از ایران خواسته‌ شده است» که از توسعه «موشک‌های بالستیکی که برای داشتن توانمندی حمل کلاهک اتمی طراحی شده‌اند»، خودداری کند.

واشنگتن با بیان این ادعا که برنامه فضایی مقدمه‌ای برای ساخت موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است، تلاش می‌کند تا ایران را برای متوقف کردن این برنامه تحت فشار قرار دهد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: «ما این اقدام ا ادامه توسعه موشک‌های بالستیک ایران می‌دانیم؛ این پرتاب، امنیت و رفاه منطقه (خاورمیانه) را به خطر می اندازد.»

نوئرت با گره زدن پرتاب یک موشک ماهواره‌بر به روح یک توافق هسته‌ای گفت: «ما اعتقاد داریم که با این کار، روح برجام نقض شده است.»

ماهیت غیرالزام‌آور قطعنامه ۲۲۳۱ و ادبیات مشخص آن موجب شده تا آمریکا با وجود لفاظی‌های مداوم علیه برنامه موشکی و فضایی ایران، نتواند شورای امنیت را به اتخاذ تدابیر تنبیهی علیه ایران وادارد.

امروز ماهواره‌بر ایرانی سیمرغ از پایگاه فضایی امام خمینی (ره) پرتاب شد و با این پرتاب، پایگاه مزبور رسماً افتتاح شد.


9300780
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جهاد اسلامی با اشاره به کمک‌های مالی، نظامی و سیاسی آمریکا از رژیم صهیونیستی تاکید کرد: آمریکا مسئول جنایاتی است که صهیونیست‌ها انجام می‌دهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از مسوولان سازمان عفو بین‌الملل واکنش‌های سرکوبگرانه به اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه کره شمالی تایید کرد که تحریم‌های آمریکا به تقویت کشورش کمک کرده است، کشوری که به توسعه سلاح‌های هسته‌ای ادامه خواهد داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «امانوئل مکرون» رئیس جمهور فرانسه با اشاره به چالش‌های نظامی و اقتصادی که برای اتحادیه اروپا وجود دارد، گفت: خطر نابودی اروپا وجود دارد، در حالی که برای رویارویی با آن تجهیز نیستیم.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی حمایت دانشجویان آمریکایی از مردم فلسطین و مبارزه آنان را به مبارزات دانشجویان آلمان نازی تشبیه کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد روسی اعلام کرد در صورت استقرار تاسیسات هسته‌ای در لهستان، این تاسیسات هدف نظامی مسکو خواهند بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یکی از رهبران حماس ضمن تشریح آخرین روند مربوط به مذاکرات آتش بس، تحرکات دشمن صهیونیستی برای غلبه بر این جنبش را شکست خورده دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» هزاران پرواز فرودگاه‌های فرانسه در پی اعتصاب کارکنانشان به دلیل دستمزد کم، لغو شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست در صورتی که نتواند اعتراضات حامی فلسطین را در این دانشگاه متوقف کند، استعفا دهد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» صد‌ها شهرک‌نشین با حمایت پلیس رژیم صهیونیستی در سومین روز عید پسح خود به مسجدالاقصی یورش بردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است