اقتصادی 12:46 - 25 بهمن 1394
پرونده دخانیات در سال 1394 هم رو به اتمام است و در شرایطی که قرار بود واردات سیگار تا پایان سال جاری به صفر برسد، هنوز بیش از نیمی از نیاز کشور به دخانیات از طریق واردات و قاچاق تامین می‌شود.

قطع واردات سیگار در آستانه شکست

به گزارش خبرنگار ایسنا، بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، دولت موظف است تا پایان این برنامه واردات سیگار را به صفر برساند، اما در حالی که این برنامه در سال جاری به پایان می‌رسد، نه تنها واردات سیگار به صفر نرسیده بلکه هنوز به این رقم نزدیک هم نشده است.

بر اساس آمارهای منتشره میزان مصرف سیگار در کشور بیش از 60 میلیارد نخ در سال است که به گفته مدیرعامل شرکت دخانیات ایران در حال حاضر حدود 55 درصد از نیاز بازار توسط واردات و قاچاق تامین می‌شود و در این میان سهم واردات در حدود 15 درصد است.

شرکت دخانیات ایران که قدیمی‌ترین شرکت تولیدکننده دخانیات در ایران است در سال‌های گذشته سهم عمده‌ای از تولید داخلی سیگار را در اختیار داشت و میزان تولید آن به حدود 22 میلیارد نخ در سال‌ هم می‌رسید، اما با توجه به مشکلات پیش آمده برای این شرکت و تقویت سایر شرکت‌ها، اکنون سهم شرکت دخانیات کاهش یافته و این شرکت در سال جاری تنها حدود 9 میلیارد نخ سیگار تولید می‌کند.

نعمت‌الله شهبازی، سرپرست اسبق شرکت دخانیات در این باره به ایسنا گفته بود که به دلیل واردات بی رویه، افزایش قاچاق و در عین حال شرایط نابرابر رقابتی شرکت دخانیات در سال جاری با کاهش شدید تولید مواجه شد.

وی این را هم گفته بود که متاسفانه شرکت دخانیات به دلیل ساختار قدیمی، نیروی انسانی بیش از نیاز، شرایط نابرابر و قیمت تمام شده بالا به هیچ وجه امکان رقابت با بخش داخلی و خارجی را ندارد.

محمدحسین برخوردار - مدیرعامل فعلی این شرکت - نیز در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: با توجه به اینکه سایر رقبای داخلی تلاش بیشتری برای در اختیار گرفتن سهم بازار کردند، سهم شرکت دخانیات در سال‌های اخیر از بازار مصرف کاهش یافت.

وی همچنین درباره احتمال قطع واردات سیگار این موضوع را کاملا اجرایی دانست و اظهارکرد: قانون‌گذار در برنامه دیده که تا پایان برنامه پنجم تولید جایگزین واردات و قاچاق شود و راهکاری که در این زمینه وجود دارد این است که مثل گذشته همه شرکت‌ها به صورت مشارکتی با شرکت دخانیات ایران کار کنند و به عبارت دیگر تولید دخانیات متمرکز باشد.

برخوردار همچنین با اشاره به مجوزهای زیاد صادر شده برای تولید دخانیات ادامه داد: در حال حاضر مجوز تولید 90 میلیارد نخ سیگار در کشور وجود دارد و همین موضوع نشان می‌دهد که امکان قطع واردات سیگار وجود دارد و می‌توان نیاز بازار داخل را تامین کرد.

اما مهلت دولت برای قطع واردات سیگار در حالی تا حدود یک ماه دیگر به پایان می‌رسد که بر اساس آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در 10 ماهه امسال حدود 145 میلیون دلار انواع سیگار و توتون سیگار به کشور وارد شده است.

بر اساس این گزارش، در این مدت 12 هزار و 629 تن سیگار حاوی توتون به ارزش حدود 86 میلیون دلار وارد کشور شده است، همچنین 57 میلیون دلار نیز ارزش واردات توتون وتنباکو به کشور در همین مدت بوده است.

این در حالی است که میزان واردات سیگار حاوی توتون در کل سال 1393 برابر 127 میلیون دلار بوده و با توجه به در نظر گرفتن واردات احتمالی سیگار در دو ماهه انتهایی امسال، پیش‌بینی می‌شود که واردات سیگار حاوی توتون در سال جاری نسبت به سال گذشته حدود 25 میلیون دلار کاهش داشته باشد.

به این ترتیب با توجه به نیاز کشور به واردات، بعید به نظر می‌رسد که واردات سیگار از انتهای سال جاری به صفر برسد، اما با توجه به مجوزهای ارائه شده این امکان وجود دارد که در سال‌های آینده با بهبود وضعیت واحدهای تولیدی و کیفیت آن‌ها واردات رفته رفته به سمت صفر حرکت کند.

در عین حال توجه ویژه به کاهش قاچاق در این حوزه نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که البته این موضوع با دشواری‌های زیادی روبروست.

انتهای پیام


7682488
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر نفت در امور گاز اعلام کرد: ایران طبق دو قرارداد گازی با عراق از ژوئیه ۲۰۱۷ تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز صادر کرده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی، هرگونه گران‌فروشی و افزایش قیمت را تضییع حقوق مردم دانست و از برخورد قانونی با متخلفان خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بهره برداری و فروش سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی گفت: حراج‌های خرده فروشی در سال ۱۴۰۳ به صورت روزانه از شنبه تا سه شنبه هر هفته برگزار خواهد شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، نرخ بهره بین بانکی در هفته منتهی به چهارشنبه ۸ فروردین به ۲۳.۶۲ درصد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مصطفی رجبی مشهدی گفت: توسعه کنتور‌های هوشمند در ادارت در دستور کار قرار دارد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال از سوی ادارات ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی داشته باشیم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سال ۱۴۰۲ علاوه بر تولید و تنظیم بازار تخم مرغ به صادرات بیش از ۱۳۶ هزار تن تخم مرغ دست یافتیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است