ورزشی 05:30 - 06 اردیبهشت 1394
تیم‌های ملی کشتی‌آزاد و فرنگی نوجوانان در شرایطی در ماه‌های آینده باید در رقابت‌های قهرمانی آسیا و پیکارهای جهانی شرکت کنند که برنامه‌های آماده‌سازی این تیم‌ها زیر نظر کادرفنی در حال پیگیری است.

اشکانی: در تیم ملی جای ثابت‌ نداریم

در این باره نوجوانان فرنگی‌کار هرچند از شرکت در رقابت‌های بین‌المللی روسیه جاماندند، اما با شرکت در پیکارهای بین‌المللی جام فدراسیون جمهوری آذربایجان، ضمن کسب یک تجربه بین‌المللی نتایج امیدوارکننده‌ای کسب کردند؛ نتایجی که باعث رضایت کادرفنی این تیم شد. به بهانه این رقابت‌ها نگاهی می‌اندازیم به شرایط تیم کشتی فرنگی نوجوانان.

نوجوانان کشتی ایران از بیست و یکم تا بیست و چهارم خرداد رقابت‌های قهرمانی آسیا در دهلی نو و از سوم تا هشتم شهریور پیکارهای جهانی در بوسنی و هرزگوین را در پیش دارند، رقابت‌هایی که با توجه به برنامه‌های آماده‌سازی و همچنین کارگاه‌های فنی برگزار شده در دو سال گذشته مطمئنا از اهمیت بیشتری نسبت به دوره گذشته این رقابت‌ها برای فدراسیون برخوردار است، چرا که این دو رویداد در نوع خود می‌تواند پارامتر مهمی برای بررسی در ریل بودن برنامه‌های آماده‌سازی رده‌های پایه باشد. به هر ترتیب در شرایطی که طی روزهای دهم و یازدهم اردیبهشت پیکارهای انتخابی تیم‌های ملی نوجوانان آزاد و فرنگی برگزار می‌شود تا ترکیب اعزامی به این رقابت‌ها مشخص شود، کادرفنی تیم فرنگی نوجوانان تیمی ده نفره را به باکوی جمهوری آذربایجان آورده بود تا ضمن میدان دادن به برخی چهره‌های حاضر در اردوی تیم ملی، آنها را محک بزند. در این رقابت‌ها 128 کشتی‌گیر از شش کشور جمهوری آذربایجان، ایران، روسیه، اسلواکی، گرجستان و قزاقستان حضور داشتند و تیم ایران موفق به کسب چهار مدال طلا، چهار برنز و یک عنوان پنجمی شد و هر چند در رده‌بندی تیمی امتیاز نیز پس از تیم میزبان در جایگاه دوم قرار گرفت، اما از نقطه نظر مرغوبیت مدال تیم ایران یک طلا بیش از میزبان کسب کرد.

محمدرضا مختاری در 54 کیلو با سه پیروزی پیاپی، در 58 کیلو رضا کبیری با گذشتن از سد سه کشتی‌گیر آذربایجانی، در 85 کیلو سعید یوسفی با غلبه بر دو حریف آذربایجانی و یک گرجستانی و در وزن صد کیلو امین میرزاده با شکست دادن سه کشتی‌گیر آذربایجانی طلایی‌های ایران در این رقابت‌ها بودند، ضمن این‌که در 42 کیلو پویا دادمرز، در 50 کیلو علیرضا نجاتی، در 63 کیلو محمد سگونو و در 69 کیلو شایان عفیفی مدال برنز کسب کردند؛ نتیجه‌ای که باعث رضایت خاطر کادرفنی تیم ملی و در راس آن علی اشکانی شد. اشکانی در حاشیه این رقابت‌ها به جام‌جم‌ می‌گوید: در رده سنی نوجوانان با توجه به کم‌تجربگی کشتی‌گیران، شرکت در رقابت‌های بین‌المللی به منظور محک‌زدن کشتی‌گیران، نیاز اصلی هر مربی محسوب می‌شود، زیرا در این رقابت‌هاست که کشتی‌گیر بخوبی با پستی و بلندی یک رقابت بین‌المللی آشنا شده و به قول معروف آبدیده می‌شود. این رقابت‌ها هرچند از ابتدا در دستور کار ما نبود و حضور در رقابت‌های بین‌المللی روسیه را ترجیح می‌دادیم، اما با توجه به صادر نشدن روادید روسیه توانستیم در باکو بخوبی کشتی‌گیران را محک بزنیم و خوشبختانه آنها نتایج خوبی کسب کردند. هرچند فریب این نتایج را نخواهیم خورد و همه مدعیان تیم ملی باید توجه داشته باشند درخشش در رقابت‌های جهانی و آسیایی برای ما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اما دهم و یازدهم اردیبهشت پیکارهای انتخابی تیم ملی برگزار می‌شود. آیا در چنین شرایطی حضور در رقابت بین‌المللی کار را برای کشتی‌گیران سخت نخواهد کرد؟ اشکانی در پاسخ به این پرسش ما این‌گونه اظهار نظر کرد: اتفاقا به همین دلیل ما در باکو معصومی، کبیری، نجاتی و مختاری را در یک وزن بالاتر به میدان فرستادیم تا در رقابت‌های انتخابی تیم ملی به مشکل نخور‌ند.

نگرانی از سه وزن و پایبندی به قانون

نایب‌قهرمان جهان سال 2005 در ارزیابی شرایط کنونی تیم ملی نوجوانان تصریح می‌کند: هرچند هنوز رقابت‌های انتخابی تیم ملی برگزار نشده است، اما همین پیکارهای باکو نشان داد ما در وزن‌های 63،69 و 74 کیلو با خلأ مواجه هستیم و روی مدعیان این سه وزن خیلی بیشتر باید کار کرد تا نقاط ضعف آنها را از بین ببریم. اما یادمان باشد غیر از دو‌ سه نفر دیگر کشتی‌گیران برای اولین بار در یک رقابت برون‌مرزی شرکت می‌کردند و مطمئنا در صورت افزایش تجارب بین‌المللی شرایط حتی در این سه وزن نیز می‌تواند بهبود پیدا کند.

با وجود برگزار نشدن رقابت‌های انتخابی بر چه اساس این ده کشتی‌گیر برای شرکت در رقابت‌های بین‌المللی باکو انتخاب شدند؟ اشکانی در پاسخ به این پرسش تاکید می‌کند: نتایج کشتی‌گیران در رقابت‌های جام یادگار، اصلی‌ترین فاکتور ما برای انتخاب این نفرات بود، اما این انتخاب صرفا برای این تورنمنت بود و هنوز ترکیب تیم ملی مشخص نشده است. سرمربی تیم کشتی فرنگی نوجوانان در پاسخ به این پرسش که در صورتی که مثلا طلایی‌های باکو در انتخابی تیم ملی شکست بخورند کادر فنی چه تصمیمی خواهد گرفت، می‌افزاید: به واقع این یک معضل برای ماست که قبل از رقابت‌های انتخابی مجبور شدیم در یک تورنمنت بین‌المللی شرکت کنیم. متاسفانه امسال نتوانستیم شرایط بهتری از نقطه نظر تقویمی داشته باشیم. با وجود این چاره‌ای جز تمکین از قانون نداریم و هیچ کشتی‌گیری نباید تصور کند جایگاهش در تیم ملی ثابت است و ملاک اصلی انتخابی تیم ملی است.

دغدغه‌های آماده‌سازی

اشکانی درباره برنامه‌های آماده‌سازی پیش روی این تیم افزود: مطمئنا رقابت‌های جهانی بوسنی اهمیت بمراتب بیشتری از پیکارهای آسیایی برای ما دارد و سعی خواهیم کرد در پیکارهای جهانی تیم را به اوج آمادگی رسانده و نقاط ضعف را به حداقل برسانیم. با وجود این عمده‌ترین نگرانی ما در ماه‌های گذشته شلوغی خانه کشتی بود؛ جایی که در مقاطعی حدود 300 کشتی‌گیر پشت سر هم به تمرین می‌پرداختند و این کمی کار را سخت کرده بود. جا دارد وقتی فدراسیون کشتی فعالیت خود را به کشتی‌های سنتی آلیش و با کمربند نیز تسری داده است مسئولان به فکر توسعه امکانات این فدراسیون باشند.

در این رابطه موسی طباطبایی، سرپرست تیم ملی نیز به جام‌جم می‌گوید: این انتظار به‌حقی است که مسئولان ورزش باید بیش از اینها از فدراسیون کشتی حمایت کنند، چرا که افتخارات کشتی با هیچ ورزشی قابل مقایسه نیست. امیدواریم شرایط به گونه‌ای شود که وزارت ورزش با حمایت از ادارات کل ورزش استان‌ها و همچنین هیات‌های استانی شرایط برپایی اردوهای تیم‌های ملی کشتی را در مراکز استان‌ها فراهم کند تا تراکم سنگین در خانه کشتی کاهش پیدا کند در این صورت راه آماده‌سازی همه تیم‌ها هموار‌تر خواهد شد.

امید توفیقی / گروه ورزش


6261657
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهاجم تیم الاتحاد کلبا امارات احتمال دارد فصل آینده پیراهن استقلال تهران را بر تن کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فدراسیون والیبال مصطفی کارخانه را به عنوان مشاور عالی فنی خود و دبیر کمیته فنی این فدراسیون انتخاب کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نفرات برتر پنج وزن نخست چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز مشخص شدند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم مس رفسنجان با پیروزی مقابل پیکان در ضربات پنالتی راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرجیو کونسیسائو سرمربی تیم فوتبال پورتو قراردادش را تا سال ۲۰۲۸ با این تیم تمدید کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در اولین روز رقابت‌های جام جهانی پاراتیراندازی که در کره جنوبی در حال برگزاری است، نماینده ایران در ماده تفنگ بادی ایستاده بانوان در جایگاه هشتم قرار گرفت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاروان ووشو ایران موفق به کسب ۲۰ مدال رنگارنگ در رقابت‌های انتخابی جام جهانی در چین شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاروان ووشو ایران موفق به کسب ۲۰ مدال رنگارنگ در رقابت‌های انتخابی جام جهانی در چین شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی از صبح امروز پنجشنبه۶ اردیبهشت‌ماه در سالن شهرک نفت اهواز در حال برگزاری است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم میکس ریکرو کشورمان در مسابقات کاپ جهانی تیراندازی با کمان شانگهای چین رکورد ایران را شکست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است