گوناگون 08:30 - 09 شهریور 1393
اسدالله افلاکی:بهره برداری از جنگل‌های شمال به‌مدت ۱۰سال محدود می‌شود.

 

 رئیس سازمان جنگل‌ها ،مراتع و آبخیزداری روز گذشته با اعلام این مطلب از تغییر رویکرد سازمان متبوع خود برای حفاظت ازرویشگاه‌های جنگلی خبر داد و گفت: براساس این طرح، بهره‌برداری از جنگل‌های شمال 30درصد کاهش می‌یابد و برداشت از جنگل‌های شمال به درختان آسیب دیده محدود می‌شود.

خداکرم جلالی که به مناسبت هفته دولت، اصحاب رسانه را به سالن کنفرانس سازمان جنگل‌ها فرا خوانده بود با اشاره به بازدید اخیر کارشناسان فائو از جنگل‌های کشور گفت: درخصوص پدیده خشکیدگی(زوال) بلوط‌ها در رویشگاه‌های زاگرسی و خشکیدگی شمشادها در جنگل‌های شمال، پیگیری‌های ویژه‌ای صورت گرفته است. او می‌گوید که براساس دیدگاه‌های علمی وفنی کارشناسان داخلی و خارجی ازجمله دیدگاه‌های 4کارشناس فائو، راهکارهای مشخصی با هدف مهار پدیده خشکیدگی (زوال) بلوط‌ها و خشکیدگی شمشادها در دستور کار قرار گرفته و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

جلالی درباره اعتبارات تخصیص یافته برای نجات بلوط‌ها گفت که در پی سفر رئیس‌جمهور به ایلام و بازدید وی از رویشگاه‌های آفت زده بلوط، 25میلیارد تومان برای نجات بلوط زارها اختصاص یافت که صرف اجرای اقدامات اولویت دارمی شود علاوه براین، 50میلیارد تومان از محل اعتبارات سازمان جنگل‌ها در سال‌جاری با هدف بهبود وضعیت رویشگاه‌های زاگرسی اختصاص داده شده است با وجود این جلالی یادآور شد 1050میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با خشکیدگی بلوط‌ها مورد نیاز است که درصورت تأمین، طی یک برنامه 5ساله می‌توان یک میلیون و 130هزار هکتار رویشگاه مبتلا به خشکیدگی را نجات داد.

افزایش 18درصدی آتش‌سوزی در سال‌جاری

سال گذشته 720مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های جنگلی ومرتعی باعث تخریب 5976هکتار رویشگاه‌های طبیعی شد و درسال‌جاری در زمان مشابه 638مورد آتش‌سوزی 7047هکتار جنگل ومرتع را نابود کرد. آماری که نشان از 18درصد افزایش آتش‌سوزی در سطح را نشان می‌دهد. رئیس سازمان جنگل‌ها با اعلام این آمار و تاکید بر راه‌اندازی ناوگان هوایی اطفای حریق گفت که در حال حاضر کارکنان منابع طبیعی برای مهار آتش از وسایل ابتدایی نظیر بیل، آتش کوب و سرشاخه استفاده می‌کنند. درعین حال جلالی از اختصاص 400خودرو کمک دار به سازمان جنگل‌ها خبر داد و تصریح کرد: 50درصد از این خودروها که به تجهیزات اطفای حریق مجهز می‌شوند تا پایان سال‌جاری در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار می‌گیرد و به هر شهرستان یک خودرو تحویل داده می‌شود. به گفته جلالی، تفاهمنامه‌ای با وزارت کشورنیز امضا شده که براساس آن، 28هزار دهیار، شورا و شهرداری‌های زیر 20هزار نفر جمعیت موظف شده‌اند در اطفای حریق و نیز جلوگیری از تصرفات، تعرضات وتجاوز به عرصه‌های طبیعی کشور به سازمان جنگل‌ها کمک کنند.

مشارکت مردم راهکاری برای حفاظت

شاه بیت گفته‌های جلالی اشاره به موضوع مشارکت مردمی در حفاظت از منابع طبیعی بود؛ راهکاری که تا‌کنون در حد حرف وشعار باقی مانده درحالی‌که اجرایی شدن این راهکار می‌تواند تحولی در حفاظت از منابع طبیعی ایجاد کند. جلالی دراین باره گفت که سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور با استفاده از تجارب جهانی و با به کاربستن نظرات اساتید و صاحب‌نظران مصمم است زمینه مشارکت مردم را در اجرای طرح‌های منابع طبیعی به‌عنوان یک راهبرد اساسی فراهم کند. دراولین گام درسال‌جاری در چند استان کشور مشارکت مردم در طرح‌های منابع طبیعی به‌صورت پایلوت اجرایی می‌شود و از سال آینده مشارکت مردم به‌صورت فراگیر در سراسر کشوردر اجرای پروژه‌های منابع طبیعی فراهم می‌شود. بحث تقویت شورای‌عالی جنگل، توسعه گیاهان صنعتی ودارویی به‌عنوان جایگزینی برای معیشت جنگل نشینان وتاسیس دفتر گیاهان دارویی، جنگلکاری در دامنه البرز جنوبی با همکاری شهرداری تهران، اجرای طرح ترسیب کربن در 18 استان، ایجاد پارک و جنگل‌های دست کاشت در اطراف جاده‌ها، بازنگری در قانون با هدف رفع نارسایی‌ها در برخورد با متخلفان و تهیه لایحه ارتقای حفاظت و تقویت ساختار منابع طبیعی که به‌زودی تقدیم دولت می‌شود از دیگر اقداماتی بود که جلالی در نشست دیروز به آنها اشاره کرد.

10میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب در دشت‌های کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها با اعلام اینکه در دشت‌های کشور با 10میلیارد مترمکعب بیلان منفی آب مواجهیم، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری را یکی از راهکارهای منحصربه‌فرد نجات دشت‌های کشور عنوان کرد وگفت: با اجرای سالانه 3میلیون هکتار عملیات آبخیزدار ی می‌توان با بحران کم آبی مقابله کرد. به گفته جلالی به‌دلیل تأمین نشدن اعتبار، از 75میلیون هکتار عرصه‌های مستعد عملیات آبخیزداری تا‌کنون 25میلیون هکتار تحت پوشش این طرح قرار گرفته است.

 


4605402
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است