سیاسی 07:30 - 27 آبان 1398
احمدی لاشکی:
نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تغییر هرساله در محتوای کتب درسی را رویکردی غلط دانست و تاکید کرد که نباید تغییر محتوای کتب درسی مشمول حذف آثار و نام کسانی شوند که با هویت، ملیت و خرده‌فرهنگ‌های ما مرتبط هستند.

موافق حذف ادبیات کلاسیک از کتاب‌های درسی ادبیات فارسی نیستیم

قاسم احمدی لاشکی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به انتشار فهرستی با عنوان «حذفیات کتاب‌های درسی ادبیات فارسی» که در فضای مجازی دست به دست و از حذف شعرها و داستان‌ها از ادبیات معاصر و کلاسیک و جایگزین کردن متن‌های دیگر حکایت دارد، اظهار کرد: در وهله‌ اول تغییر هرساله محتوای کتاب‌های درسی رویکردی غلط است. در کشور ما سالیانه ۱۴۲ میلیون جلد کتاب چاپ می‌شود که عدد بسیار بزرگی است. این وضعیت در آینده آموزش و پرورش را دچار مشکل می‌کند کما این‌که هنوز آموزش و پرورش برای چاپ کتاب درسی دانش‌آموزان در سال آینده اقدامی نکرده که ممکن است آنها را دچار چالش کرده و همه دانش‌آموزان در سال جدید کتاب درسی در زمان خود نداشته باشند.

نایب رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «در بیشتر کشورهای دنیا هر سال محتوای کتابهای درسی تغییری نمی‌کند»، ادامه داد: نمونه آن ژاپن است که متن کتاب‌های درسی هر ۱۰ سال یکبار عوض می‌شود یا این‌که در آلمان دانش‌آموزان باید از کتب درسی خود به بهترین شکل محافظت کنند و حتی چیزی روی آنها ننویسند تا این‌که کتاب را در سال بعد به دانش‌آموزان جدید آن مقطع تحویل دهند. رویکردی که نه تنها در کشور ما وجود ندارد که هر سال کتاب‌هایی با محتوای جدید چاپ شده و کتب قدیمی دور ریخته می‌شوند. اینها همه باعث تحمیل هزینه به کشور است.

احمدی لاشکی با اشاره به طرح موضوعاتی درباره حذف برخی از عناوین مهم حوزه ادبیات از کتب درسی، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین موضوع برنامه‌ریزی دروس آمده است که این کار هم از اختیارات سازمان پژوهش کتب درسی است. با این وجود باید در تغییر متن کتاب‌ها مراقب باشیم که آثار و نام کسانی که با هویت ملی، ملیت و خرده‌فرهنگ‌ها و افراد بزرگ ما مرتبط هستند، حذف نشود چون این کار مشکل ایجاد کرده و لازم است دقت صورت گیرد تا چنین اشتباهاتی رخ ندهد که مفاخرمان دچار آسیب یا تغییرات سلیقه‌ای شوند. از طرف دیگر نباید این موضوعات را خیلی بزرگ کرد ممکن است اشتباهی صورت گرفته و کار سهوی باشد.

وی در پایان و در جمع‌بندی تاکید کرد که با حذف ادبیات کلاسیک و معاصر از کتب درس ادبیات فارسی موافق نیستم، لذا بهتر است این موضوع در کمیسیون آموزش مورد بحث و بررسی قرار گیرد و حتی کمیته‌ای برای آن تشکیل شود.

انتهای پیام


10296075
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است