گوناگون 12:24 - 28 فروردین 1397
علی مولوی:او را بیش‌تر با نام «ال. ام. مونتگومری» می‌شناسند؛ نویسنده‌ی مشهور کانادایی که به‌خاطر رمان‌های متفاوتش برای نوجوانان در همه‌ی نسل‌ها مورد توجه بوده است.

«لوسی ماد مونتگومری»، 30 نوامبر 1874 میلادی در جزیره‌ی «پرنس‌ادوارد» به‌دنیا آمد. در 21ماهگی، مادرش را بر اثر بیماری سل از دست داد و پدرش هم به‌خاطر افسردگی مرگ همسرش، حضانت او را به پدربزرگ و مادربزرگ مادری‌اش سپرد و در هفت‌سالگی او را ترک کرد.

پدربزرگ و مادربزرگش با او خوش‌رفتار نبودند و او بیش‌تر دوران کودکی‌اش را در تنهایی گذراند و همین موضوع به او کمک کرد که برای خودش دوستان و دنیاهای خیالی بسازد.

اولین شعرش را در دوره‌ی ابتدایی و در مجله‌ی شارلوت منتشر کرد. پس از پایان تحصیلات، به کالجی در شارلوت‌تاوْن رفت و توانست در رشته‌ی معلمی مدرک بگیرد. بعد هم رشته‌ی ادبیات را در دانشگاه ادامه داد.

پس از اتمام تحصیل، مونتگومری در مدارس مختلف جزیره‌ی پرنس ادوارد به‌عنوان معلم مشغول به کار شد. در همان دوران از حوالی سال 1897 تا 1907 میلادی بیش از 100 داستان کوتاه در مجله‌ها و روزنامه‌های جزیره منتشر کرد. اما عمده‌ی شهرت جهانی مونتگومری، به‌خاطر مجموعه رمان‌های «آن شرلی در گرین گیبلز» است که انتشار آن‌ها از سال 1908 میلادی آغاز شد.

در سال 1920 میلادی مونتگومری اعلام کرد که از نوشتن درباره‌ی آن شرلی خسته شده و دیگر این رمان را ادامه نخواهد داد. با این‌حال در سال‌های بعد هم نوشتن آن شرلی را ادامه داد و چند کتاب دیگر درباره‌ی این شخصیت محبوب نوشت.

او در آخرین سال زندگی‌اش، نهمین و آخرین کتابش درباره‌ی آن شرلی را نوشت. این کتاب شامل 15داستان کوتاه و 41شعر درباره‌ی آن شرلی و  پسرش والتر بود که در جنگ کشته شد.

گفته می‌شود این کتاب در روز مرگ مونتگومری به دست ناشر رسید، اما به دلایل مبهمی چاپ نشد. برخی می‌گویند ممکن است لحن تاریک و ضدجنگ کتاب باعث چاپ‌نشدن آن در اواسط جنگ‌جهانی دوم شده باشد.

اما در نهایت نسخه‌ی کامل این کتاب، 67سال بعد و در سال 2009 میلادی به چاپ رسید. گفتنی است نخستین جلد مجموعه‌ی آن شرلی که محبوب‌ترین کتاب مونتگومری نیز هست، از سال 1908 میلادی تا حالا به بیش از 36زبان دنیا ترجمه شده و بیش از 50میلیون نسخه در جهان فروش رفته است.

از آثار ال. ام. مونتگومری، بارها و بارها به صورت نمایش، فیلم و سریال اقتباس شده، اما شاید مهم‌ترین و طولانی‌ترین مجموعه‌ای که براساس آثار او ساخته شد، «جاده‌ای به اَوُنلی» باشد که در ایران با نام «قصه‌های جزیره» مشهور است.

این سریال در فاصله‌ی سال‌های 1990 تا 1996 در 91 قسمت براساس کتاب‌های «دختر قصه‌گو» و «جاده‌ی طلایی» ساخته شد و به‌خاطر قصه‌های شیرین و دوست‌داشتنی‌اش خیلی زود در تمام کشورهای دنیا محبوب شد. این سریال از زمان ساخت تا امروز در بیش از 41شبکه‌ی تلویزیونی دنیا، بارها و بارها نمایش داده شده و نسل‌های گوناگون با آن خاطره دارند.

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

«لوسی ماد مونتگومری»

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

«لوسی ماد مونتگومری» سال 1884 میلادی در 10سالگی

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

نخستین چاپ کتاب «دختر قصه‌گو» 1911 میلادی(راست) و نخستین چاپ کتاب «جاده‌ی طلایی» 1913 میلادی(چپ)

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

نقشه‌ی طراحی خانه‌ی پدری خانواده‌ی کینگ در مزرعه‌ی گل سرخ برای سریال

 

دوچرخه شماره ۹۱۷

نمایی از پشت‌صحنه‌ی سریال قصه‌های جزیره


9748603
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است