اجتماعی 20:14 - 04 اردیبهشت 1393
انزلی - ایرنا - ائمه جمعه و جماعات گیلان در نشست هم اندیشی به مناسبت هفته زمین پاک در انزلی، محیط زیست را نعمتی الهی و تخریب آن را گناه دانستند.

به گزارش ایرنا، روحانیون روز پنجشنبه در این نشست با بحرانی خواندن مشکلات زیست محیطی گیلان خواستار پرداختن جدی به این مساله ، فرهنگسازی و جلوگیری از تخریب محیط زیست شدند.



امام جمعه موقت رشت در ابتدای نشست گفت : پیامبر اکرم فرمودند قدر زمین را بدانید زمین مادر شما است و روا نیست به او جفا شود.



حجت الاسلام ˈ یوسف صدیق عربانی ˈ اظهار کرد : سمومی که به بهانه محصول خوب به خاک می ریزیم برسلامت خاک، آب ،هوا، محصول و انسان تاثیر نامطلوب می گذارد .



وی با بیان این که گیلان از استانهای بهره مند از نعمات طبیعی است خاطرنشان کرد : چه کسی تکلیف پیشگیری از تخریب محیط زیست را دارد.



وی با تاکید بر لزوم فرهنگسازی طبق فرموده رهبری متذکر شد: وظیفه شکرگذاری از نعمت های الهی را داریم .



*گسترش مبانی دینی بهترین راه پیشگیری



حجت الاسلام غلامرضا شفیع زاده امام جمعه موقت رشت نیز در ادامه جلسه آمار تخریب محیط زیست را نگران کننده خواند .



وی خاطرنشان کرد : واقعیات تخریب محیط زیست باید از طریق رسانه ها اعلام شود تا مردم بدانند و جلوگیری کنند .



حجت الاسلام شفیع زاده تصریح کرد : برای برخورد با ناهنجاری دو راه پیشگیری و درمان وجود دارد که بهترین راه پیشگیری است چرا که هزینه ها و تبعاتش بسیار کمتر است .



وی توصیه های موجود در قرآن مبنی براین که ˈ بخورید بیاشامید و اسراف نکنیدˈ را الگویی برای اعتدال و استفاده بهینه و مدیریت مصرف خواند .



حجت الاسلام شفیع زاده با بیان این که برای داشتن زمین و محیط زیست خوب پیشگیری بهترین راه است متذکر شد: این مباحث و توصیه ها باید به طور مستمر از سوی علما و ائمه جمعه مطرح شود.



وی تصریح کرد : اداره کل محیط زیست به همان اندازه که در زمینه کارهای سخت افزاری تلاش می کند باید در فرهنگسازی بکوشد.



امام جمعه موقت رشت استفاده از همیاران سبز را برای جلوگیری از الودگی های زیست محیطی توصیه کرد.



وی تاکید کرد: فضا سازی و تبلیغات به خصوص در مناطق طبیعی نظیر ساحل و جنگل و تفرجگاه های طبیعی باید فراگیر باشد و صدا و سیما می تواند در این زمینه نقش مهمی ایفا کند .



حجت الاسلام شفیع زاده تاکید کرد : قوه قهریه باید با متخلفان که امنیت زیستی را به خطر می اندازد برخورد کند.



وی با اشاره به ساخت و ساز در کنار رودخانه ها و سواحل متذکر شد: باید به طور جدی جلوی این امر گرفته شود .



وی ادامه داد : سفره خانه های محلی نیز باید علاوه بر مسائل فرهنگی موارد زیست محیطی را رعایت کنند .



*نیاز به عزم ملی برای جلوگیری از تخریب محیط زیست



مسوول دفتر نمایندگی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه گیلان نیز در این نشست گفت : مسائل زیست محیطی موضوعی است که با زندگی ما سر و کار دارد .



حجت الاسلام ˈعلی اسلامی نژاد ˈ اظهار کرد : اگر مردم بدانند چیزی به جد زندگی آنان را تهدید می کند، مطمئنا عزم ملی برای جلوگیری از آن بوجود می اید .



وی تصریح کرد : اگر اطلاع رسانی کرده و مردم را نسبت به تهدیدات ناشی از تخریب محیط زیست توجیه کنیم، با برنامه ریزی و مدیریت جهادی می شود به عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست نائل امد.



* فرهنگ سازی جواب می دهد



مدیر حوزه های علمیه استان گیلان نیز در این جلسه خاطرنشان کرد : هرجا به صورت شایسته و بایسته فرهنگسازی صورت بگیرد جواب می دهد .



حجت الاسلامˈ محمد لاکانیˈ متذکر شد: باید از ظرفیت حوزه های عملیه و روحانیون برای فرهنگسازی در خصوص مسائل زیست محیطی مورد تاکید دین مبین اسلام استفاده کنیم .



وی با بیان این که باید ائمه جماعات و روحانیون در خصوص اقدامات لازم توجیه شوند، برنامه هایی نظیر طرح هجرت کوتاه و بلند مدت، تهیه و توزیع بسته های اموزشی فرهنگی زیست محیطی در مساجد را از جمله اقدامات در این زمینه عنوان کرد.



وی تصریح کرد : جلسات باید کاربردی و برنامه ها عملیاتی باشد و فقط به برگزاری جلسه محدود نشود.



*استفاده از ظرفیت مجلس



حجت الاسلام رنجبر یکی دیگر از ائمه جمعه گیلان گفت : باید از ظرفیت نمایندگان مجلس برای برنامه ریزی جهت فوریت رسیدگی به معضلات زیست محیطی استفاده شود.



وی در ادامه اظهار کرد : بحث زمین پاک و زندگی سالم در متون درسی دانش آموزان آورده شود .



وی افزود : با توجه به اهمیت مساله جلسات و برنامه ها مستمر باشد تا مسائل زیست محیطی به صورت فرهنگ در بیاید.



حجت الاسلام رنجبر برگزاری مسابقات فرهنگی را در این راستا موثرخواند.



*آموزش کاشت، داشت و برداشت اصولی



حجت الاسلام احمدی ، روحانی دیگر حاضر در نشست گفت : سازمان جهاد کشاورزی به منظور جلوگیری از استفاده بی رویه از سم و کود باید کاشت ، داشت و برداشت اصولی را به کشاورزان آموزش دهد.



وی با اشاره به قطع جنگلها در شمال کشور اظهار کرد : این در حالی است که ما در مقایسه با شهرهای کویری ازفضای سبز کمتری در شهرها برخوداریم.



وی متذکر شد: اداره آب وفاضلاب دفع فاضلاب را مدیریت کند تا شاهد باز شدن جوی های فاضلاب در سطح معابر شهرها و همچنین ورود آن به رودخانه ها و دریا نباشیم .



وی خاطرنشان کرد : رسیدگی به تالاب ها که در حال تبدیل به مرداب شده نیز ضرورتی است که سازمان محیط زیست به آن همت گمارد .



وی افزود : دامداری های استان نیز باید به نحو صحیح مدیریت شوند .



وی تاکید کرد مسئولان سازمان ها، ادارات و بخشهایی که در حفظ بهداشت و سلامت محیط زیست نقش دارند را باید وارد عرصه کرد و با مدیریت جهادی و عزم ملی از تخریب محیط زیست جلوگیری کرد.



*لزوم نظارت جدی محیط زیست



امام جمعه رضوانشهر نیز در ادامه این جلسه گفت : بیشتر مشکلات از آلودگی های کارخانجات و فاضلاب های صنعتی است .



حجت الاسلام ˈهادی حبیبی ˈ اظهار کرد : کارخانه چوکا در منطقه ما از کارخانجاتی است که در طول فعالیت خود به محیط زیست آسیب زیادی وارد کرده و اثر آن را می توان در مقایسه وضعیت مزارع و تولیدات ان قبل و بعد از فعالیت کارخانه مشاهده کرد.



وی نظارت را برای پیشگیری از ورود آلاینده ها به محیط زیست موثر خواند و تاکید کرد نظارت ها باید با پشتیبانی قوی از سوی نهادهای انتظامی - امنیتی همراه باشد .



*تخریب محیط زیست جرم است



امام جمعه کوچصفهان نیز در این نشست یاداور شد : در زمانی که ما داد می زدیم حاکم ظالم داریم، امام (ره) کمر همت بست و در مقابل ظلم ایستاد.



حجت الاسلام ثبوتی اظهار کرد : صرف فرهنگسازی کافی نیست بلکه جلوگیری از تخریب محیط زیست مجری می خواهد .



وی خاطرنشان کرد : تخریب محیط زیست را می بینیم ، مجرم را می شناسیم میزان جرم مشخص است پس مجرم باید مجازات شود اما این کار ادامه پیدا می کند .



وی با تاکید بر این که تخریب محیط زیست بعنوان نعمت الهی گناه است خواستار برخورد با این مقوله شد.



حجت الاسلام ثبوتی تصریح کرد : تشکیل جلسه و گزارش دادن صرف برای جلوگیری از تخریب طبیعت و محیط زیست کافی نیست .



وی با بیان این که رزمندگان با خون خود نگذاشتند یک وجب از خاک ایران دست دشمن بماند افزود : آن وقت ما در کوچصفهان از ابراهیم سرا تا کدو سرا شاهد برداشت شن و ماسه از بالغ بر 222 هکتار زمین منطقه هستیم .



وی با اشاره به این که بیش از یکهزار میلیارد تومان شن وماسه برداشت شده افزود : با توجه به حجم بالای تخریب ، تغییر اکوسیستم وحشتناک است در حالی که صورت مساله و راه حل مشخص است .



حجت الاسلام ثبوتی اظهار کرد : یک عده ثروت بادآورده بدست می اورند و بقیه را به خاک سیاه می نشانند .



امام جمعه کوچصفهان متذکر شد: این برداشتها و تخریبها تبعات سنگین دارد و اگر سکوت کنیم ایندگان از ما به بدی یاد خواهند کرد .



*تالاب انزلی رو به افول است



امام جمعه شهرستان انزلی نیز در این جلسه گفت : ما بعنوان جانشین خدا روی زمین وظایف و مسئولیتهایی نیز داریم .



حجت الاسلام ˈ سید داوود موسویˈ اظهار کرد : عمران وابادانی حفاظت از زمین ،دریا ، هوا و محیط زیست از مسئولیتهای مهم ما بعنوان خلیفه خداوند روی زمین است .



وی متذکر شد: ما انسانها ملزم به رعایت حق زمین هوا، آب، خاک ، کوه ،دشت ،گیاهان و جانوران هستیم .



وی با اشاره به نمادین بودن روز و هفته زمین پاک خاطرنشان کرد : با توجه به اهمیت محیط زیست باید هر روز و هفته برای محیطی که در ان زندگی می کنیم تلاش کنیم.



حجت الاسلام موسوی اظهار کرد : تالاب انزلی موهبتی است که مورد بی توجهی قرار گرفته و اگر به همین منوال پیش رود؛ تالاب مرده اب می شود .



وی تصریح کرد :تالاب انزلی در صورت بهره وری درست فرصت و در غیر این صورت یک تهدید است .



امام جمعه انزلی با اشاره به ورود فاضلاب چند شهر از جمله کلانشهر رشت به تالاب زیبای انزلی بعنوان زایشگاه ماهیان خزر متذکر شد: فقط تشکیل جلسه درد را دوا نمی کند بلکه باید با عزم ملی و مدیریت جهادی نسبت به احیای تالاب انزلی اقدام شود.



حجت الاسلام موسوی تاکید کرد : مسئولان اغماض را کنار بگذارند و سربازان ولایت و ائمه جمعه و جماعات از تریبونها لزوم حفظ سلامت محیط زیست رامورد تاکید قرار دهند تا مشکلات حل شود.



مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان نیز در این نشست گفت : حفاظت از محیط زیست به معنای بهره برداری خردمندانه به منظور دستیابی به توسعه پایدار است .



ˈ محمد رضا برجی ˈ از ائمه جمعه و جماعات و روحانیت معظم گیلان خواستار همکاری در زمینه فرهنگسازی برای پیشگیری از آلودگی و تخریب محیط زیست شد.ک/2



620/695

انتهای پیام /*




3568799
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است