گوناگون 12:28 - 05 تیر 1396
یادداشت؛
اقتصاد مقاومتی مجموعه ای از اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری را طراحی می کند که به کمک آن می توان اقتصاد کشور را به سمت یک اقتصاد پویا، درونزا و برون نگر هدایت می کند.

اقتصاد مقاومتی نسخه معاصرنظام اقتصادی اسلام است

به گزارش خبرگزاری مهر، متن زیر یادداشتی از حجت الله عبدالملکی است که در مقدمه کتاب درآمدی بر اقتصاد جهادی آمده است.

ـ با گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی، ارائه الگوی عملی اداره جامعه براساس مبانی اندیشه ای و ارزشی انقلاب اسلامی امری لازم و ضروری به نظر می رسد. الگویی که بتواند با بکارگیری استعدادهای سرشار معنوی و مادی، زیرساخت های گسترده و مهم تر از همه نیروی انسانی متعهد و کارآمد ایران اسلامی، نه تنها بر مشکلات فائق آید بلکه به عنوان نمونه ای قابل بهره برداری برای همه کشورهای استقلال طلب مطرح گردد.

ـ دراین میان حوزه اقتصاد و مسائل پیرامونی آن با توجه به پیوند وثیق و ملموسی که با زندگی روزمره ی آحاد اجتماع در اولویت قرار می گیرد. به دلیل همین اولویت، لازم است مردم و مسئولان به اقتصاد مقاومتی به عنوان یک نیاز حال کشور اهتمام ویژه ای داشته باشند. اقتصاد مقاومتی از طریق طراحی و اجرای یک نظام اقتصادی بومی، به دنبال این خواهد بود که از شرایط موجود بهترین استفاده را کرده و استقلال اقتصادی را رقم بزند.

ـ اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه معاصرنظام اقتصادی اسلام، با درنظرگرفتن ظرفیت های فعلی کشور و خصومت هایی که وجود دارد، مجموعه ای از اقدامات سخت افزاری و نرم افزاری را طراحی می کند که به کمک آن می توان اقتصاد کشور را به سمت یک اقتصاد پویا، درونزا و برون نگرهدایت کرده و در مرحله بعد زمینه را نیز برای پیشرفتهای علمی و فرهنگی آماده نمود. در این مسیر حرکت های انفرادی هر چند باارزش است اما به زمان و هزینه زیادی برای اثرگذاری احتیاج دارد که کارهای جمعی و نهادی می تواند از این آسیب ها جلوگیری نماید. این جمع گرایی در وهله اول در قالب های گفتمانی و پس از آن بایستی به نهاد سازی ورود پیدا کند.

ـ نمونه چنین فرآیندی در اوائل انقلاب برای بسیاری از نهادهای انقلابی رخ داده است، پس از اینگه یک دغدغه در سطح نخبگانی و خصوصاً در بین جوانان اوج می گیرد، به سطح عموم جامعه کشیده شده و سرانجام نهادهای متناسب با خود را ایجاد می نماید، به نظر می رسد در عصر حاضر نیز برای شکل گیری اقتصاد مقاومتی و به ثمررساندن آن باید فرآیند مشابهی طی شود.

ـ طبیعتاً در این مسیر بهره گیری از تجربیات مختلف از جمله تجربه جهاد سازندگی می تواند بسیار راهگشا باشد. چراکه جهاد سازندگی با تکیه بر الگویی جهادی و مردم بنیان توانست تا حد قابل قبولی زمینه اصلاح و پیشرفت را در عرصه های مختلف اجتماعی بالاخص در عرصه اقتصادی فراهم آورد. وجود مولفه های اقتصادی، فرهنگی و تشکیلاتی کم نظیری این نهاد را از سایر نهادها و وزارتخانه های موجود در کشور متمایز می کرد. مؤلفه هایی که هریک از آنها در مسیر پیش روی اقتصاد کشور نقشی تعیین کننده خواهند داشت.

ـ کتاب حاضر با احصاء شماری از این مؤلفه ها توانسته تصویر متفاوتی از جهاد سازندگی ارائه کرده و خصوصاً دوران اوج این نهاد را تا اندازه مطلوبی تبیین نماید. شواهد و قرائنی که در این کتاب از فعالیت های جهاد ذکر گردیده، اتقان بیشتری به اثر داده و مخاطب را در گرایش به چنین الگویی اقناع می نماید. مطالعه چنین آثار و کتاب هایی را در درجه اول و الگوگیری عملیاتی از نهادهایی مانند جهاد سازندگی را در درجه دوم، به دغدغه مندان همه حوزه ها علی الخصوص حوزه اقتصاد کشور توصیه می کنم، امید است پرداختن به این تجربیات موفق جمهوری اسلامی سرآغازی برای حرکتها و جوششهایی در بین مسئولان و مردم بوده و نویدبخش تمدن اسلامی گردد.


9205619
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است