ورزشی 18:31 - 02 تیر 1397
شادی پس از گل دو بازیکن کوزوو-آلبانیایی‌تبار تیم ملی سوئیس مقابل صربستان به موضوعی جنجالی در بیرون از زمین فوتبال تبدیل شده است.

همشهری آنلاین - مهدی فروتن: وقتی الکساندر میتروویچ در دقیقه پنجم تیم ملی صربستان را یک بر صفر از سوئیس پیش انداخت، خیلی‌ها منتظر آتش‌بازی صرب‌ها مقابل تیمی بودند که سرمربی آن ولادیمیر پتکوویچ بوسنیایی است و دو ستاره‌اش از نسل مردان و زنان اهل آلبانی و کوزوو هستند؛ سرزمین‌هایی که در نسل‌کشی اوایل دهه 1990 زیر چکمه سربازان و ژنرال‌های صرب به خاک و خون کشیده شدند.

بازی صربستان و سوئیس تا پایان نیمه اول همان یک گل را داشت اما هفت دقیقه پس از آغاز نیمه اول شوت سرکش گرانیت ژاکا از پشت 18 قدم قفل دروازه صرب‌ها را شکست و نتیجه را در عدد یک مقابل نام هر دو تیم مساوی کرد. ستاره 25 ساله آرسنال و تیم ملی سوئیس پس از زدن گل دست‌هایش را به گونه‌ای در هم گره زد که شبیه بال‌های عقاب پرچم سرزمین آبا و اجدادی‌اش آلبانی شد. این تازه آغاز یک جنگ سیاسی در زمین فوتبال آن هم در اوج جام جهانی بود.

وقتی بازی به آخرین ثانیه‌های وقت عادی در نیمه دوم رسید، ژردان شقیری از پشت خط نیمه زمین فرار کرد و پاس همبازی‌اش را پس از حدود 40 متر پیشروی به تور دروازه صربستان دوخت؛ سوئیس بازی باخته نیمه اول را با برد عوض کرد و نوبت به ستاره 26 ساله استوک‌سیتی رسید تا همان شادی گل ژاکا را تکرار کند. شقیری انگشتان شصت دو دست را در هم گره کرد و با هشت انگشت دیگر نماد عقا دوسر پرچم آلبانی را به تماشاگران و بینندگان سراسر جهان نشان داد.

آنچه ژاکا و شقیری در ورزشگاه کالینینگراد انجام دادند، بر تنش‌های سیاسی میان هواداران دو تیم سوئیس و صربستان بیش از پیش دامن زد. شقیری در کوزوو به دنیا آمده که سال 2008 اعلام استقلال کرد اما همچنان از سوی صربستان به رسمیت شناخته نمی‌شود. پدر و مادر ژاکا هم اهل کوزوو با تبار آلبانیایی هستند. ضمن اینکه پدر ستاره سوئیسی آرسنال در دوران یوگسلاوی پیشین به دلیل حمایت از استقلال کوزوو به زندان افتاده است.

در حالی که بازیکن استوک در مصاحبه پس از بازی شادی گل خود را «صرفا نشان دادن احساس» توصیف کرده بود، سرمربی سوئیس خواستار جدا کردن سیاست از فوتبال شد و گفت: «به نظرم همه ما باید دامن زدن به سیاست در زمین ورزش دوری کنیم و فقط روی این بازی زیبا متمرکز شویم؛ فوتبال همان ورزشی است که مردم را گرد هم می‌آورد.» به این ترتیب، پتکوویچ بوسنیایی‌تبار ترجیح داد مثل همتای صرب خود از دامن زدن به تنش‌ها بپرهیزد.

نکته اینجاست که روی کفش‌های شقیری در این بازی پرچم‌های کوزوو و سوئیس نقش بسته بود. این کار او با واکنش گلزن صربستان مواجه شد و میتروویچ پس از بازی به خبرنگاران گفت: «اگر کوزوو این اندازه برای ژردان مهم است که پرچم آن را روی کفش‌های می‌کشد، چرا بخت و فرصت بازی برای تیم ملی این کشور را از دست داده است؟»

سوئیس برای صعود از مرحله گروهی فقط به یک تساوی از بازی سوم نیاز دارد و کافی است روز چهارشنبه در ورزشگاه نیژنی نووگراد به کاستاریکا نبازد. در بازی همزمان، صربستان در مسکو به دیدار برزیل می‌رود که برای صدرنشینی و صعود باید این بازی را از رقیب اروپایی خود ببرد.


9819947
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مهاجم تیم الاتحاد کلبا امارات احتمال دارد فصل آینده پیراهن استقلال تهران را بر تن کند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فدراسیون والیبال مصطفی کارخانه را به عنوان مشاور عالی فنی خود و دبیر کمیته فنی این فدراسیون انتخاب کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» نفرات برتر پنج وزن نخست چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جام تختی در اهواز مشخص شدند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم مس رفسنجان با پیروزی مقابل پیکان در ضربات پنالتی راهی مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرجیو کونسیسائو سرمربی تیم فوتبال پورتو قراردادش را تا سال ۲۰۲۸ با این تیم تمدید کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» در اولین روز رقابت‌های جام جهانی پاراتیراندازی که در کره جنوبی در حال برگزاری است، نماینده ایران در ماده تفنگ بادی ایستاده بانوان در جایگاه هشتم قرار گرفت.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاروان ووشو ایران موفق به کسب ۲۰ مدال رنگارنگ در رقابت‌های انتخابی جام جهانی در چین شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاروان ووشو ایران موفق به کسب ۲۰ مدال رنگارنگ در رقابت‌های انتخابی جام جهانی در چین شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» چهل و چهارمین دوره رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام تختی از صبح امروز پنجشنبه۶ اردیبهشت‌ماه در سالن شهرک نفت اهواز در حال برگزاری است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم میکس ریکرو کشورمان در مسابقات کاپ جهانی تیراندازی با کمان شانگهای چین رکورد ایران را شکست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است