سیاسی 00:05 - 04 فروردین 1397
با انتصاب جان بولتون به عنوان مشاور امنیتی رئیس جمهور ایالات متحده، نگرانی‌ها پیرامون آینده برجام شدت یافته است

جان بولتون، میخ دیگر بر تابوت برجام؟


به گزارش خبرنگار «پارسینه» به نقل از دویچه وله، رئیس جمهور ایالات متحده در پیامی توئیتری اعلام کرد که جان بولتون را به عنوان جانشین مک‌مستر، مشاور امنیتی خود برگزیده است. با وجود اینکه دونالد ترامپ در این پیام از ژنرال سه ستاره به خاطر خدماتش قدردانی کرد و او را «دوست» خود نامید، بسیاری از کارشناسان بر این نظرند که ترامپ از او ناراضی بوده، زیرا در بسیاری از موارد خواسته‌هایشان با هم همخوانی نداشته و به‌ویژه در رابطه با ایران اختلاف نظر شدید داشته‌اند. در حالی که ترامپ اعلام کرده بود که در ماه مه از تمدید تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران خودداری خواهد کرد، مک‌مستر خواهان پایبندی کشورش به توافق هسته‌ای با ایران بود و بدین ترتیب در این زمینه با رکس تیلرسون، وزیر پیشین ‌امور خارجه آمریکا، هم‌نظر بود. ترامپ اکنون با تعویض این دو سیاستمدار موانع داخلی بر سر راه خروج از برجام را برداشته است.
 
جان بولتون کیست؟


این سیاستمدار و دیپلمات ۶۹ ساله فرزند زنی خانه‌دار و یک کارمند آتش‌نشانی است که در محله‌ای کارگری در بالتیمور آمریکا رشد کرد و سپس موفق به تحصیل دانشگاهی در رشته ‌هنر و دریافت مدرک دکترا در رشته حقوق شد. بولتون فعالیت سیاسی خود را در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان آغاز کرد و در زمان جورج دبلیو بوش پله‌های ترقی را در وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه طی‌ کرد و به مقام معاونت وزیر امور خارجه در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی نیز رسید. 


او در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ سفیر ایالات متحده در سازمان ملل بود و در سال‌های اخیر در کنار شغل‌های گوناگون، به عنوان تحلیلگر شبکه فاکس نیوز آمریکا نیز فعالیت می‌کرد. بولتون یکی از طرفداران برخورد غیردوستانه با کره شمالی است. او معتقد است که برای جلوگیری از بلندپروازی‌های کره شمالی، باید این کشور را بمباران کرد. 


مخالف سرسخت جمهوری اسلامی


 جان بولتون برای ایرانی‌ها هم چهره آشنایی است. او مواضع بسیار تندی علیه جمهوری اسلامی دارد و بارها خواستار حمله نظامی به ایران نیز شده، زیرا به گفته او حکومت ایران پیوسته باعث بروز کشمکش‌های تازه در منطقه می‌شود. بولتون می‌گوید که رژیم ایران نه تنها یک تهدید تروریستی بلکه یک تهدید هسته‌ای نیز به‌شمار می‌رود. 


 او به حسن روحانی به عنوان یک رئییس جمهور میانه‌رو «هیچ اعتمادی» ندارد و «تنها راه جلوگیری از اقدامات خرابکارانه» حکومت ایران را تغییر آن می‌داند. 


این سیاستمدار و دیپلمات محافظه‌کار از سال ۲۰۱۰ تاکنون در گردهمایی سالانه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) شرکت می‌کند. او در آخرین گردهمایی این سازمان که ژوئیه ۲۰۱۷ (تیر ۱۳۹۶) در پاریس برگزار شد، تاکید کرد که باید تلاش برای تغییر رژیم ایران را ادامه داد. به گزارش سازمان یاد شده، بولتون در سخنرانی خود خطاب به مجاهدین گفته است: «پیروزی نزدیک شما را در تهران جشن می‌گیریم!» البته مشاور جدید ترامپ در آخرین مصاحبه‌اش با شبکه فاکس نیوز اظهار داشت که موضع‌گیری‌هایش در زمینه‌های گوناگون مربوط به گذشته بوده و در آینده به عنوان مشاور رئیس جمهور باید اطمینان حاصل کند که دونالد ترامپ برای تامین امنیت ملی از تمامی گزینه‌ها برخوردار است.

9723536
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر حیدری گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» باهنر درباره الزام وحدت در مجلس دوازدهم توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب گفت: به تازگی برخی مسؤولان به دلیل کار‌های بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کرده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران که در نیویورک به سر می‌برد، گفت: اگر اسرائیل خطا کند، پاسخ فوری، قاطع و پشیمان‌کننده حداکثری خواهیم داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، خبر منتشر شده درباره تشکیل جلسه اضطراری این شورا را تکذیب کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» مهمانپرست گفت: جلسه شورای امنیت دستاورد بزرگی برای کشور ما و شکست مهمی برای صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» موشک‌ها و پهپاد‌هایی که از ایران به سمت سرزمین‌های اشغالی حرکت و در ادامه اصابت کرد، بزرگترین عملیات پهپادی جهان را به نام ایران ثبت کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ترابی گفت: فشار روانی به صهیونیست‌ها در زمان پاسخ ما بسیار سنگین و سخت بوده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس گفت: عبور دادن موشک‌ها و پهپاد‌ها از گنبد آهنین رژیم صهیونیستی کار بسیار خارق‌العاده‌ای بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری از شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق استان اصفهان و هدف قرار گرفتن چند ریزپرنده ناشناس خبر داده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است