سیاسی 08:38 - 27 شهریور 1393
سنندج- ایرنا - نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات و موانع موجود در مراکز آموزش عالی کشور گفت: حاکمیت دیدگاه کمی گرایی یکی از آسیب های مهم و جدی در سطح دانشگاه ها به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حامد قادرمرزی شامگاه چهارشنبه در آیین معارفه سرپرست جدید دانشگاه کردستان با حضور معاون امور حقوقی وزارت علوم در سنندج افزود: در چند سال گذشته عادت بر این بوده که بسیار بر ارائه آمار تاکید شده و آمارها را مبنای موفقیت مدیران محسوب کرده اند و این مساله آسیبی جدی به شمار می رود.



وی گفت: در سال های 84 تا 92 تعداد واحدهای دانشگاهی از هزار و 300 واحد به دو هزار و 504 واحد رسیده یعنی به طور متوسط ما ماهیانه 13 واحد به مراکز علمی و آموزش عالی کشور اضافه کرده ایم.



نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بسیاری از این دانشگاه ها صرفا به توصیه های سیاسی یا تبلیغاتی احداث شده و بسیاری از آنها از دانشجو شهریه می گیرند و باید به جای موسسات دانشگاهی، اسم موسسات مالی را بر این مراکز گذاشت.



وی افزود: تعداد رشته محل های مقاطع مختلف تحصیلی نسبت به سال 84 دو و نیم برابر افزایش پیدا کرده است که یقین دارم بیش از 50 درصد این رشته ها در مقاطع کاردانی، کارشناسی و حتی کارشناسی ارشد فاقد عضو هیات علمی هستند.



قادرمرزی گفت: آماری که از شهریور 92 ارائه شده بود نشان می داد که تعداد چهار میلیون و 400 هزار دانشجو در کشور مشغول به تحصیل هستند که فقط 15 درصد از آنان در دانشگاه های دولتی تحصیل می کنند.



وی اظهار کرد: 85 درصد از این تعداد دانشجو در دانشگاهای آزاد از جمله 36 درصد در دانشگاه پیام نور، 25درصد علمی کاربردی، 10 درصد غیرانتفاعی و 3.9 درصد در فنی و حرفه ای مشغول به تحصیل هستند.



نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: بسیاری از این دانشگاه ها فاقد حتی یک آزمایشگاه و یا یک عضو هیات علمی بوده و از معلمان مدارس برای تدریس در این مراکز استفاده می شود و این مساله ناشی از کمی گرایی است که هم اکنون گریبانگیر جامعه دانشگاهی کشور شده است.



وی با اشاره به اینکه حاکمیت پاسخ محوری، در سیستم آموزش عالی یکی دیگر از آسیب های موجود جامعه دانشگاهی است گفت: لازم است سوال محوری که تاکید بر کشف نادانسته ها و مجهولات دارد جای پاسخ محوری را بگیرد و این مستلزم جایگزینی پژوهش مداری به جای محتوا مداری است.



قادرمرزی سطح نسبتا پایین احساس مسوولیت مدیران در برخی از دانشگاه ها را یکی دیگر از آسیبب های موجود عنوان کرد و افزود: این آسیب در برخی از دانشگاه ها بخصوص در دو دولت گذشته وجود داشته و در دولت فعلی تا حدودی وضعیت بهتر شده است.



وی اظهار کرد: بسیاری از مدیران دانشگاه ها تاکید دارند دانشگاه مکان علم آموزی است و آن را محدود به فرآِیندهای معمول آموزش کرده اند در حالی که دانشگاه آخرین مرحله رسمی پرورش شهروندان متخصص و مسوولان آتی اجتماع است.



به گفته وی باید با ایجاد فضاهای خاص نسبت به پرورش سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دانشجویان در کنار پرورش علمی توجه شود و این مهم نیازمند یک فضای باز سیاسی است.



نماینده مردم شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی افزود: برخوردهای سطحی با دانشگاه یکی دیگر از آسیب های جدی است و دانشگاه را به عنوان محل اخذ مدرک مخصوصا برای مدیران دولتی تلقی کرده اند.



وی بیان کرد: به جای اینکه فرصت های بزرگ و بورسیه های علمی را در اختیار نخبگان قرار دهند در اختیار کسانی قرار داده اند که کمترین شرایط را برای اخذ مدرک دکترا نداشته اند و این ظلم بزرگی به این نظام و آینده علمی کشور است.



قادرمرزی افزود: همچنین برخوردهای سطحی همانند تفکیک جنسیتی در دانشگاه ها که توسط برخی ها مطرح شده است اصلا قابل قبول نیست و نباید جنس مخالف را از هم بترسانیم چرا که دانشگاه محل تربیت شهروندان مسوولیت پذیر آینده است.



وی تمرکز گرایی شدید در نظام آموزش عالی را یکی دیگر از آسیب های موجود عنوان کرد و گفت: در تمام ابعاد توسعه در کشورهای جهان سوم و مخصوصا در کشور ما، دیدگاه مرکز پیرامونی حاکم بوده و این دیدگاه به نظر صاحبنظران توسعه کاملا منسوخ است.



نمانده شهرستان های قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی اظهار امیدواری کرد در دولت تدبیر و امید متولیان سیستم آموزش عالی کشور نواقص موجود جامعه دانشگاهی را بر طرف کند.



در ادامه این آیین از خدمات جهانشیر امینی رییس سابق دانشگاه کردستان تقدیر و فردین اخلاقیان به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه منصوب شد.ک/2



7348/533

انتهای پیام /*


4746892
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایمن الصفدی گفت: اردن مصمم است که در تحولات غزه، آسمان این کشور مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر سابق امور خارجه گفت: رهبران جهان توجه خود را به پایان جنایات اسرائیل در غزه متمرکز کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان درباره تحولات اخیر منطقه گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمازگزاران تهرانی پس از اقامه نماز جمعه این هفته برای قدردانی از دفاع مشروع سپاه و نیرو‌های مسلح و ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شریف از دستور فرمانده کل سپاه برای ادامه حضور یگان‌های امدادی و استانی سپاه برای امدادرسانی به مردم سیل زده تا بازگشت شرایط عادی خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است