استانی 03:29 - 10 مرداد 1394
فضای سبز یکی از ملزومات تداوم حیات در زمین است، درختان و گیاهانی علاوه بر آن‌که تولیدکننده اصلی اکسیژن محسوب می‌شوند، بخشی از تولید آب را هم عهده‌دار هستند، پالایش‌گران بی‌منت زمین و هوا، درختانی که در سخت‌ترین شرایط هم، رفتار غیردوستانه انسان را با دوستی پاسخ داده‌اند.

آتش و خشکیدگی اصلی‌ترین دشمنان جنگل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، حفظ و توسعه فضای سبز، در کنار تلاش‌هایی که برای حفاظت از عرصه‌های آبی باید انجام شود، یک ضرورت برای پایداری زیست طبیعی در این کره خاکی است، موضوعی که باید مردم با همراهی یکدیگر این مهم را سامان دهند.

اما جنگل‌ها این‌روزها روزگار خوبی را نمی‌گذرانند، درختان جنگل‌های ایران، علاوه بر دشمنان طبیعی خود، با انسان و دشمنی‌های آگاهانه و ناآگاهانه انسان هم مواجه هستند، انسانی که برای ارضاء حس لذت‌جویی خود، همه داشته‌های این زمین را به سمت نابودی سوق داده است.

امروز زمین زیبا که پناهگاه حیات انسان به‌شمار می‌رود، شاهد حرکت گونه‌های مختلف حیوانی و گیاهی به سمت انقراض است، انقراضی که حیات و تداوم زندگی انسان را هم با خطر مواجه خواهد کرد.

استان فارس نیز بخشی از ایران‌زمین است که جنگل‌های زیبایی را در خود جای داده، جنگل‌هایی پراکنده که به لحاظ وسعت، پهنای گسترده‌ای را شامل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در این خصوص به ایسنا گفت: فارس 10 درصد از جنگل‌های کشور به همراه با ارزش‌ترین گونه‌های گیاهی را در خود جای داده است.

مهرزاد بوستانی بیان کرد: عرصه گیاهی کل استان فارس 12 میلیون و 400 هزار هکتار است که 10 میلیون و 700 هزار هکتار آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل داده‌اند.

وی با بیان این‌که دو میلیون و 200 هکتار از عرصه منابع طبیعی استان را جنگل‌ها تشکیل داده‌اند، افزود: عمده جنگل‌های فارس در حوزه زاگرس متمرکز شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با بیان این‌که جنگل‌های حوزه زاگرس 45 درصد از آب کشور را تامین می‌کند، وضعیت توپوگرافی و پوشش گیاهی این منطقه را مهم‌ترین دلیل تامین درصد بالایی از آب کشور برشمرد.

بوستانی هم‌چنین یکی از اثرات بارز خشکسالی جنگل‌های فارس را پدیده خشکیدگی درختان عنوان و اضافه کرد: این پدیده بالغ بر 75 هزار هکتار از عرصه جنگلی فارس را در بر گرفته و بخش مهم آن در حدود 26 هزار هکتار در منطقه دشت برم منطقه کازرون تمرکز یافته است.

وی خاطرنشان کرد: از سال 89 با پدیده خشکیدگی درختان در این منطقه رو به رو هستیم که با همکاری مرکز تحقیقات منابع طبیعی، محیط زیست و دانشگاه شیراز این امر به کنترل درآمده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس میزان جنگل‌های خسارت دیده استان در سال گذشته را حدود پنج هزار هکتار اعلام و اضافه کرد: در تیرماه سال گذشته شاهد 19 فقره آتش سوزی در حدود یکهزار و 26 هکتار از اراضی بودیم، امسال نیز در تیرماه 22 فقره آتش سوزی در سطحی حدود 317 هکتار حادث شد.

بوستانی هم‌چنین اعتبار اختصاصی به خسارت‌های ناشی از آتش سوزی‌های سال 93 را دو میلیارد تومان ذکر و تصریح کرد: تنها 28 درصد از کل این اعتبار تاکنون تخصیص یافته است.

به گفته وی، یکی از اقداماتی که خسارت زیادی به پوشش جنگلی زده و جلوی زادآوری جنگل‌ها را می‌گیرد، پدیده زیرکشت درختان جنگلی است، پدیده‌ای که بخشی از آن در اراضی ملکی مردم انجام می‌شود و بخشی دیگر تخلف است.

بوستانی با تاکید بر این‌که امکان برخورد با پدیده زیرکشتی در اراضی ملکی مردم وجود ندارد، گفت: در بخشی که شامل تخلفات مردم است، با همکاری دستگاه قضایی، برخوردی جدی با متخلفان داریم.

به گزارش ایسنا، پدیده مهم دیگری که جنگل‌های فارس را تهدید می‌کند، سوزاندن درختان با هدف تولید زغال است. اقدامی غیرقانونی که هنوز هم به شکل مخفیانه در نقاط جنگلی مختلف، هست و عده‌ای از این مسیر معیشت خود را تامین می‌کنند.

تلاش در جهت فرهنگ‌سازی مناسب و ارتقا آگاهی‌های مردم در خصوص حفاظت از عرصه‌های جنگلی، از سال‌ها قبل آغاز شده است اما هنوز در اولین گام‌ها قرار دارد. مردم به‌واسطه ناآگاهی یا بی‌توجهی، ضمن آلوده کردن فضاهای سبز، در مسیر تخریب این عرصه‌ها، قدم می‌زنند.

انتهای پیام


6837209
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است