سیاسی 09:20 - 09 بهمن 1393
در چنین وضعیتی، کشوری که ما به حسب عادت آن را دشمن خود دیده‌ایم (ایران) اکنون بیشتر در شمایل یک دوست بالقوه ظاهر می‌شود و کشوری که با آن به عنوان متحد برخور کرده‌ایم (عربستان) در حال حاضر اگر هم کاملاً دشمن نباشد دارد هر چه بیشتر و بیشتر شبیه آن دسته از دوست‌هایی می‌شود که ما را از داشتن دشمن بی‌نیاز می‌کند.

منافع غرب در اتحاد با ایران و دشمنی با عربستان است

 

به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز، روزنامه انگلیسی گاردین (theguardian) در مقاله ای با عنوان " آیا وقت آن رسیده است که با ایران دوست بشویم و با عربستان دوشمن؟" به تغییر سیاست های خاورمیانه اشاره کرده و تحلیل کلی این مقاله حاوی این موضوع است که به نفع غرب است که با ایران متحد بشود.

 

نویسنده این مقاله «مایکل آکسورثی» که یک مقام اسبق وزارت خارجه انگلیس است و در بین سال های 1998 تا 2000 مسئول مسائل ایران بوده است و مرگ پادشاه عربستان و به دست گرفتن قدرت در یمن و ائتلاف کشور های غربی برای از بین بردن داعش را مهمترین تحولات خاورمیانه بر شمرده است.

 

این تحلیل گر سیاسی در این باره می نویسد: «دولت های غربی بایستی در صدد تغییر خطوط همکاری های استراتژیک در منطقه خلیج فارس باشند چرا که به نظر میرسد با گذشت زمان ایران شریکی بهتر و همدستی با منافعی نزدیک تر به منافع دولت های غربی است تا عربستان سعودی و تفکرات وهابی-سلفی آن که بسیار نزدیک و هم جهت با تفکرات افراطی گروه هایی از قبیل داعش و طالبان میباشد.»

 

 

وی در ادامه افزود: «همین چند وقت پیش غرب مصمم به بمباران سوریه برای براندازی رژیم اسد در سوریه بود، اکنون غرب بعد از گذشت تنها 18 ماه یا بیشتر، برای موفقیت در سیاست‌هایش در منطقه و نابودی یا مهار گروه به مراتب خطرناک‌تر داعش دوام حکومت اسد را یک ضرورت می‌بیند.

باید گفت اتحاد دولت های غربی با حکومت سلطنتی سعودی نه تنها هیچ گونه ضمانتی برای حفظ ثبات در خاورمیانه به وجود نیاورده، بلکه بر عکس خود مانعی در راه صلح و آرامش شده است.»

 

 

این دیپلمات اسبق انگلیس در ادامه در انتقاد از نظرات یک عده که دائما مانند عربستان نسبت به افزایش قدرت ایران هشدار می دهند، می‌نویسد آنها همان کسانی هستند که با ستایش از پادشاه «عبدالله بن عبدالعزیز» این دیدگاه را نادیده گرفته‌اند که برخی از افراطی‌ترین گونه‌های افراط‌گرایی و تروریسم چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ ایدئولوژی، ریشه در عربستان سعودی دارند.

 

اکسورثی، بر همین اساس می‌نویسد: «در چنین وضعیتی، کشوری که ما به حسب عادت آن را دشمن خود دیده‌ایم (ایران) اکنون بیشتر در شمایل یک دوست بالقوه ظاهر می‌شود و کشوری که با آن به عنوان متحد برخور کرده‌ایم (عربستان) در حال حاضر اگر هم کاملاً دشمن نباشد دارد هر چه بیشتر و بیشتر شبیه آن دسته از دوست‌هایی می‌شود که ما را از داشتن دشمن بی‌نیاز می‌کند. غرب در صورتی که در پی دست یافتن به هدف ثبات در منطقه است باید به طور کامل منافع خود از فروش سلاح به عربستان سعودی را کنار بگذارد.»

 

 

 

501


5727150
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام آزادی‌خواه گفت: برای حج تمتع قرار نیست نماینده‌ای از مجلس اعزام شود کمااینکه سال قبل هم نماینده‌ای اعزام نشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» روزنامه‌های امروز به موضوعاتی نظیر اعتراضات ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا و واکنش وزیر خارجه به تصمیم اروپا برای تحریم ایران پرداخته‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سنگدوینی گفت: با تعاملات و دیپلماسی می‌توان مشکل کرسنت و شکایت گازی ترکمنستان از ایران را حل کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی دولت گفت: شکاف عمیق بین دولتمردان صهیونیست‌زده و افکار عمومی در غرب، دیگر قابل انکار نیست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و بر رسمی شدن هرگونه تجارت غیررسمی بین دو‌کشور تاکید کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور مرز بیش از ۹۰۰ کیلومتری ایران و پاکستان را فرصتی ارزشمند برای توسعه، رفاه و رونق مناطق مرزی دانست و با تاکید بر اینکه تجارت غیر رسمی بین دو‌کشور باید به تجارت رسمی تبدیل شود، تحقق این هدف را نیازمند همکاری صمیمانه همه فعالان اقتص...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با قاسم الاعرجی همتای عراقی بر پیشبرد توافقنامه امنیتی دو جانبه تاکید کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌اکبر محرابیان گفت: فردا با سفر رئیس‌جمهور به سریلانکا طرح چندمنظوره سد و نیروگاهی که توسط مهندسان ایرانی اجرا شده افتتاح می‌شود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت:دشمن برای بحث حجاب ما برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سکینه سادات پاد گفت: دشمن برای بحث حجاب برنامه داشته و ما نمی‌توانیم بدون برنامه با این دشمن که به دنبال اقدامات هنجار شکنانه است رقابت کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است