فرهنگی‌هنری 09:09 - 04 تیر 1397

مرمت کاخ صاحبقرانیه گرفتار اختلاف سلیقه ها شد

به گزارش خبرنگار مهر، ساخت و سازهای ضلع جنوبی کاخ صاحبقرانیه در داخل مجموعه کاخ نیاوران موجب شد تا بخش هایی از آن ترک بردارد از جمله سقف عمارت، کف پوش و یا دیوارها، حتی مدتی پیش سقوط یکی از لوسترها هشدار جدی بود برای اینکه فعالیتی خارج از توان این ساختمان در آن انجام نشود. ساخت و سازها و گودبرداری برای ساخت مجتمع تجاری در نزدیکی آن، فرونشست زمین در اثر قنات هایی که از کاخ می گذرد نیز بر این فرشایس افزود.

درباره آسیب هایی که متوجه کاخ صاحبقرانیه است  محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفته بود که قنات هایی در زیر کاخ است که به یک مجتمع تجاری می رسد این مجتمع ۳۰ متر گودبرداری کرده و تمام آب ها پشت کاخ مسدود شده و باعث نشست زمین شده است و تاثیر زیادی بر افزایش سرعت لغزش زمین کاخ دارد.

به گفته طالبیان این مجتمع تجاری اصلا منطق ثبت ملی را رعایت نکرده است. حالا مسئله شکایت سازمان از این پرونده اگرچه به نظر می رسد چندان پیگیری نمی شود اما مسئله مهم مرمت کاخی است که از سه سال پیش به روی مردم بسته است تا احیا و مرمت شود.

اکنون بعد از سه سال بازهم رحمت الله رئوف، مدیر مجموعه کاخ نیاوران به خبرنگار مهر می گوید که منتظریم با رئیس سازمان میراث فرهنگی جلسه کارشناسی برگزار کنیم تا تصمیم قطعی درباره نحوه مرمت صاحبقرانیه گرفته می شود. هم اعتبار و هم طرح مرمت آن باید مصوب شود. چون برخی اختلاف نظرها و سلیقه ها درباره مرمت این اثر وجود دارد از این اثر نمونه دیگری وجود ندارد پس باید با احتیاط بیشتری روی مرمت آن مطالعه شود.

او درباره این اختلاف سلیقه ها می گوید: گروه راهبردی سازمان که در کاخ مستقر است مشکلی برای اجرای طرح ندارد اما بلاخره مراکز تحقیقاتی و دانشگاهها هستند و افراد حقیقی و حقوقی بیرون از سازمان نیز درباره این موضوعات نظر دارند ما باید طوری این طرح را اجرا کنیم که همه آن نظرت را جمع کرده و به یک نظر واحد نزدیک کنیم. این نظر واحد باید به یک طرح مصوب در خور شان بنا منجر شود.

رئوف حرکت های کاخ صاحبقرانیه را اندک می داند و می گوید: با استفاده از ابزار مخصوص، میزان حرکت ساختمان را  می سنجیم براساس گزارش های ما این حرکت بسیار کند است با این وجود بار ساختمان را با برداشتن برخی از تابلوها و یا لوسترها کم کردیم.

رئوف همچنین پش بینی می کند که اگر طرح مرمتی که آنها در اختیار دارند اجرا شود، چیزی نزدیک به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا کاخ صاحبقرانیه مرمت و به روی مردم باز شود.

این صحبت ها از اواخر تیرماه سال ۹۴ تا کنون از سوی مدیریت مجموعه کاخ نیاوران تکرار می شود اما همچنان کاخ صاحبقرانیه نه تنها از سوی عوامل بیرونی مرود تهدید واقع است بلکه شرایط آن نیز در صورت مرمت نشدن رو به بدتر شدن می رود همچنین این روند تا جایی پیش رفته که سه سال است کسی درون این کاخ نرفته چون شرایط برای بازدید از آن نیز نامناسب است انگار کسی برای مرمت صاحبقرانیه تعجیل ندارند.


9821832
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است