استانی 13:18 - 30 دی 1398
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد:
ایسنا/خراسان رضوی رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: نمی‌توان با افزایش محدود بودجه که هرساله رقم می‌خورد، انتظار مشهدی را داشته باشیم که کانون هنر شهری ایران است.

نمی‌توان با افزایش محدود بودجه، کانون هنر شهری ایران بود

احسان اصولی، امروز، 30 دی‌ماه، در نطق پیش از دستور هشتادوسومین جلسه علنی شورا شهر مشهد که در تالار شهر برگزار شد، عنوان کرد: با آغاز فعالیت دوره‌ پنجم شورای شهر مشهد، یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های یکایک ما، فضای فرهنگی و هنری حاکم بر شهر بود. شاید آن روزها، ملموس‌ترین فعالیتی که در کل شهر انجام می‌گرفت -که در سطح ملی هم از سوی رسانه‌ها و اهالی فرهنگ و هنر مورد توجه بود- طرحی موسوم به استقبال از بهار بود که با تکامل آن ایده، امروز «خانه بهار» برای همگی ما جشنواره‌ای کاملاً شناخته‌شده است، اما استقبال از بهار از چه مسیری عبور کرده است تا دارای خانه‌ای دائمی شده است. چه ویژگی‌هایی به آن اضافه‌شده است؟ برای تکامل بیشتر خانه بهار، چه امکاناتی نیاز است؟

وی افزود: نخست اینکه استقبال از بهار می‌بایست رشته‌های هنری متعددی را در قالب طرح بگنجاند و از ظرفیت‌های بیشتری استفاده نماید، حال‌آنکه پیش‌ازاین، تنها به هنرهای تجسمی (و آن‌هم) در قالب المان‌های موقت توجه می‌شد. از سوی دیگر، اغلب المان‌های موقت هم درواقع بزرگنمایی از وسایل و اشیایی بود که مردم در زندگی روزمره -حال یا گذشته خود- از آن استفاده می‌کردند. چند سال مداوم با آغاز بهار، وسایل بزرگنمایی شده و نوستالژی‌های مردم در شهر هویدا می‌شدند و پس از چند هفته از سطح شهر جمع می‌شدند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «المان‌های تکراری تنها یک دلیل داشت و آن هم هنرمندان و سلایق محدودی در این زمینه فعالیت می‌کردند»، عنوان کرد: به‌عنوان دومین انتظار، از دست‌اندرکاران خواستیم تا زمینه‌ حضور سلایق و هنرمندان بیشتری را در طرح استقبال از بهار فراهم کنند تا شهر تنها عرصه‌ حضور یک نگاه خاص نباشد.

وی خاطرنشان کرد: برای آنکه بتوان زیست‌پذیری شهر را ارتقاء داد، می‌بایست فعالیت‌های مدیریت شهری را چندلایه و دارای اهداف متعدد تعریف کرد تا هزینه‌کرد در آن توجیه‌پذیر باشد. گمان می‌کنم استقبال از بهار، بیش از آنکه زیباسازی موقت شهر را در پی داشته باشد، می‌بایست باهدف بالابردن درک هنری شهروندان انجام شود؛ بنابراین لازم بود تا آثاری را در معرض دید عمومی قرار دهیم که از حداقل استانداردهایی برخوردار باشند و به‌عبارت‌دیگر، واجد ارزش هنری باشند. با همین رویکرد از مسئولان خواسته شد تا استاندارد پذیرش آثار را بالاتر ببرند.

اصولی اظهار کرد: اگر قرار باشد شهروندان ذائقه‌ هنری بهتری داشته باشند، نباید صرفاً تماشاگران فصلی هنر باشند. لازم بود آثار هنری سراسر سال در شهر حضور داشته باشند و در نما و منظر شهر تنیده شوند. حال‌آنکه تا پیش از آن، پس از چند هفته تمامی این آثار از سطح شهر جمع‌آوری می‌شد. درخواست ما این بود که رویکرد ساخت آثار موقت به‌سوی تولید المان‌های دائم تغییر کند و هرساله این موضوع با شیب بیشتری دنبال شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به اینکه «شهرِ ما سالانه پذیرای میلیون‌ها نفر میهمان عزیزی است که به زیارت امام علی‌ابن‌موسی‌الرضا مشرف می‌شوند»، مطرح کرد: مشهد بیش از هر شهر دیگری در ایران دیده می‌شود و احتمالاً مورد قضاوت قرار می‌گیرد. لازم است از تمام استعدادهای شهر، در جهت هویت‌بخشیِ چندگانه، ظرفیت‌سازی شود. به‌عنوان اولین گام، لازم بود جشنواره‌ای به نام خانه بهار راه‌اندازی شود و در جهت برندسازی مشهد کانون هنر شهری گام برداریم. در حال حاضر هنرمندان ایران، مشهد را به‌عنوان مهم‌ترین کانون هنر شهری می‌شناسند.

اصولی تصریح کرد: هدف‌گذاری ما این بود که تمامی هنرمندان بدانند که مشهد از هنرهای شهری تمام‌قد حمایت می‌کند و می‌توانند آثار فاخر خودشان را در این شهر عرضه کنند. اکنون خانه بهار مشهد در بخش‌هایی از ظرفیت بین‌المللی نیز استفاده کرده است.

وی افزود: آثار هنری استاندارد، می‌بایست توسط افرادی داوری شود که هم جامع‌الاطراف باشند و هم از سوی بخش قابل‌توجهی از جامعه‌ هنری مورد وثوق باشند تا داوری ایشان موردپذیرش جمعی قرار بگیرد. از سوی دیگر، داوران صاحب‌نام یاری‌رسان اعتبار و آوازه‌ جشنواره خواهند بود.

وی خاطرنشان کرد: دفعات متعددی پیش‌آمده بود که المان‌های شهری در لحظات پایانی سال از کارگاه ساخت به محل نصب منتقل می‌شد. خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شده است، فراخوان، پذیرش آثار، داوری اولیه و نهایی و همچنین ساخت آثار، مدت‌ها قبل از پایان سال انجام می‌شود. جشنواره خانه بهار تنها بخشی از فعالیت‌هایی است که در طی مدت سه سال گذشته با هم‌فکری میان کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورا و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد انجام‌شده است.

اصولی تاکید کرد: مسیر فعالیت‌های هنری در مدیریت شهری، روبه‌رشد و قابل‌توجه است. هرچند هنوز باکمال مطلوب فاصله دارد. تجربه‌ دو سال‌ونیم گذشته باعث شده امکانات نرم‌افزاری بهتری در زمینه‌ اجرای هنر شهری داشته باشیم. همگی ما فضایی آرام‌تر، پرنشاط‌تر و رنگین‌تر برای شهر مشهد می‌خواهیم. قدر مسلم فعالیت هنری، بیش از هر اقدام دیگری در شهر جلوه‌گر خواهد بود و جالب آنکه بسیار کمتر از فعالیت‌های عمرانی و خدماتی هزینه‌بر است.

رئیس کمیسیون فرهنگی‌اجتماعی شورای شهر مشهد افزود: با توجه به حساسیت مشترکی که همه‌ ما بر شهر و برند شهری مشهد داریم، لازم است در فصل بررسی بودجه، نگاه ویژه‌ای به اعتبارات هنری شهر داشته باشیم. نمی‌توان با افزایش محدود بودجه که هرساله رقم می‌خورد، انتظار مشهدی را داشته باشیم که کانون هنر شهری ایران است.

انتهای پیام


10354077
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است