اجتماعی 03:36 - 06 اردیبهشت 1394
مدیر ملی طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی سازمان حفاظت محیط زیست از وجود 318 دشت ممنوعه برای برداشت آب در کشور خبر داد و اظهار کرد: توجه نکردن به مشکلات تالاب‌ها و مقابله با حیات آنها نه تنها آوارگی پرندگان را به دنبال دارد بلکه سبب گسترش بحران ریزگردها در کشور خواهد شد.

وجود 318 دشت ممنوعه در کشور

شیرین ابوالقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه چهارمحال و بختیاری، با اشاره به اینکه منشأ ریزگردها در کشور فقط مربوط به غرب و جنوب غرب نیست اظهار کرد: بی‌توجهی نسبت به خشکیدگی تالاب‌ها، جنگل‌ها و تغییرات اکوسیستمی داخل کشور طی سال‌های گذشته این شرایط را ایجاد و تشدید کرده است.

مدیر ملی طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی خشکسالی و عدم مدیریت صحیح منابع آب در کشور را مهم‌ترین عوامل در کمبود منابع آبی در کشور دانست و افزود: ضعف مدیریت منابع آب بیشتر در بخش کشاورزی و صنایع مطرح است.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: عدم توجه به جانمایی صنایع پرمصرف آب بر اساس آمایش سرزمین و همچنین کاشت گیاهانی که آب زیادی نیاز دارند، مواجهه با خشکسالی را در کشور دامن می‌زند.

خشکسالی تا 30 سال آینده ادامه دارد

ابوالقاسمی گفت: براساس برآوردهای انجام شده خشکسالی در کشور تا 30 سال آینده ادامه دارد که می‌‏طلبد با برنامه‌ریزی‌ و مطابق با شرایط پیش‌رو راهکارهای مقابله با آن اندیشیده شود.

وی اظهارکرد: در گذشته با بی‌توجهی به حفظ جنگل‌های زاگرس و نقش حیاتی آن‌ها اکنون با پدیده ریزگردها و خشکسالی مواجه شده و به فکر حل بحران افتاده‌ایم.

سدسازی‌های بی‌رویه از عوامل نابودی اکوسیستم زاگرس

مدیر ملی طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی همچنین سدسازی‌های بی‌رویه و غیراصولی، تغییرکاربری‌های غیرکارشناسی، کشت‌های پر آب‌بر در کشاورزی را ازجمله مهم‌ترین عوامل اصلی نابودی اکوسیستم زاگرس عنوان کرد و افزود: اگر این روند تغییر نیابد نمی‌توان به آینده پایدار زاگرسی که به گفته کارشناسان 40 درصد منابع آبی ایران را در خود دارد امیدوار بود.

وی همچنین انتقال غیراصولی آب زاگرس به مناطقی را که دمای پیک آن‌ها 60 درجه است، از دلایل تخریب جنگل‌ها دانست و با بیان این نکته که جنگل‌ها عامل تولید آب، حفظ آب، حفظ رطوبت و حفظ خاک هستند، از وجود سه برابری چرای دام در مراتع ابراز نگرانی کرد و افزود: ریزگردها زمانی آسمان 22 استان کشور را به طور کامل فراگرفت که سرسبزی جنگل‌های زاگرس رو به خشکی نهاد.

ابوالقاسمی تاکید کرد: می‌طلبد که برای دستیابی هرچه سریع‌تر به هدف در پروژه ملی زاگرس مرکزی، مدیران همه بخش‌ها در اتحاد با هم در حفظ و نگهداری منابع آبخیز به مفهوم واقعی تلاش کنند تا به راهکاری مناسب در این زمینه دست یابند.

انتهای پیام


6261589
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۵ از تملک و آزادسازی آخرین معارضین مسکونی در مسیر پروژه آزادراه شهید شوشتری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» تکیه تاریخی سادات اخوی در محله امامزاده یحیی احیا و بازسازی می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه گفت: مجموع اخذ رضایت در پرونده‌های دارای حکم قصاص نفس در سال گذشته، ۶۱۳ مورد بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» با پایان یافتن تعطیلات نوروز و باز شدن مجدد مدارس، این روز‌ها مجموعه ارم سبز شاهد استقبال کم نظیر مدارس در قالب برگزاری اردو‌های دانش آموزی است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: دولت باید یارانه توسعه کمی و کیفی حمل و نقل عمومی را افزایش دهد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شهرداری تهران گفت: الگوسازی برای جشن‌های خیابانی و شادی عمومی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون شهرداری تهران گفت: الگوسازی برای جشن‌های خیابانی و شادی عمومی برای خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ علی همه خانی، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ گفت: دانش آموزان بخش بزرگی از پیکره علم و دانش هستند و می‌توانند به عنوان حلقه ارتباطی میان خانواده، مدرسه و جامعه در ماموریت ها، به پلیس یاری برسانند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های گذشته فیلمی منتشر شد که نشان دهنده آن بود یک دختر در ورودی متروی تجریش به دلیل تذکر گشت ارشاد تشنج کرده است، اما سرانجام این دختر چه شد؟

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است