فرهنگی‌هنری 01:30 - 24 بهمن 1394
سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر شامگاه پنجشنبه ۲۲ بهمن همزمان با سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب در برج میلاد به پایان رسید و «ابد و یک روز» سعید روستایی با کسب ۷ سیمرغ بلورین بخش سودای سیمرغ و ۲ جایزه بخش نگاه نو فاتح مطلق این دوره لقب گرفت.

به گزارش همشهری، مجری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر محمد سلوکی بود که حدود 10روز پیش اجرای مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر را بر عهده داشت. این مجری جوان در آغاز مراسم از حاضران در مرکز همایش‌های برج میلاد پرسید «او را عضو خانواده سینما می‌دانند یا نه؟» که با پاسخ منفی بسیاری از سینمایی‌ها مواجه شد؛ اتفاقی که در اختتامیه تئاتر فجر هم افتاده بود. غیبت ابراهیم حاتمی‌کیا هم حاشیه مهم اختتامیه بود که بارها از سوی برگزیدگان گوشزد شد.

  • نامه دبیر و انتخاب دبیر

شاید برای نخستین بار در تاریخ فیلم فجر، مراسم پایانی جشنواره بدون سخنرانی‌های معمول برگزار شد و فقط محمد حیدری دبیر جشنواره نامه‌ای 350کلمه‌ای خطاب به‌خود خواند که در آن خود و سینماگران را به مدارا، همدلی، تعامل، دوستی، صلح و پرهیز از هر داوری دعوت کرد؛ ضمن اینکه در همین مراسم حکم دبیری دوره سی و پنجم را هم گرفت. اجرای محمد معتمدی خواننده جوان موسیقی سنتی با حضور مجازی نوازندگان از دیگر بخش‌های مراسم اختتامیه بود.

  • اهدای جوایز 3بخش

نخستین بخش اهدای جوایز به برگزیدگان بخش پویانمایی اختصاص داشت. جایزه ویژه ضمن تقدیر از مجید اسماعیلی برای «پادشاه آب» به حامد کاتبی برای «در مسیر باران» اهدا شد و جایزه بهترین انیمیشن به محمدامین همدانی برای «فهرست مقدس» رسید. در بخش هنر و تجربه تندیس‌های ویژه به سروش محمدزاده برای «چهارشنبه» و زنده‌یاد ایرج کریمی برای «نیمرخ‌ها» تقدیم شد و مادر مرحوم کریمی با حضور روی صحنه، با چشمانی اشکبار جای فرزندش را خالی کرد.

در بخش سینماحقیقت با تقدیر از تهیه‌کننده و کارگردان «زمناکو»، سیمرغ بلورین بهترین مستند را A157 به تهیه‌کنندگی بهروز نورانی‌پور از آن خود کرد و در ادامه ضمن تقدیر از هادی معصومی برای «خوان بی‌خان»، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به مهرداد اسکویی برای «رویاهای دم صبح» تقدیم شد. در بخش بهترین دستاورد فنی و هنری هم ضمن تقدیر از مهدی آزادی برای A157، سیمرغ بلورین به رضا تیموری برای تصویربرداری «اهالی یکطرفه» رسید.

  • بهترین فیلم‌های اول

در بخش معرفی بهترین‌های نگاه نو، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به سعید روستایی برای «ابد و یک روز» اهدا شد و محمدحسین مهدویان پس از بردن سیمرغ بلورین ویژه برای کارگردانی «ایستاده در غبار» گفت: مانند حاتمی‌کیا هر روز در سینمای ایران متولد نمی‌شوند و امیدوارم قدر بزرگان را بدانیم. حیف است او بین ما نیست و من این جایزه را با رخصت از بزرگان به‌ویژه حاتمی‌کیا به‌خودم تقدیم می‌کنم. سیمرغ بلورین بهترین فیلم هم به تهیه‌کننده ابد و یک روز رسید.

  • پرواز سیمرغ‌های سودایی

معرفی برگزیدگان سودای سیمرغ یا مهم‌ترین بخش جشنواره فیلم فجر با اهدای جایزه بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و بصری آغاز شد که در این بخش ایمان کرمیان برای ایستاده در غبار سیمرغ بلورین جلوه‌های میدانی را گرفت و سیدهادی اسلامی با بادیگارد جایزه جلوه‌های بصری را برد. او پس از دریافت جایزه خود گفت: برخلاف محمدحسین مهدویان که سیمرغ را به‌خودش تقدیم کرد، من سیمرغم را به حاتمی‌کیا تقدیم می‌کنم.

جایزه بهترین چهره‌پردازی به سعید ملکان برای ابد و یک روز رسید و محمدرضا شجاعی برای ایستاده در غبار جایزه بهترین طراح صحنه و لباس را برد. او هم پس از گرفتن جایزه خود از حاتمی‌کیا تشکر کرد که الفبای طراحی صحنه و لباس را یادش داده است. تنها جایزه «لانتوری» هم در مراسم اختتامیه به سعید بجنوردی و محمدرضا دلپاک برای بهترین صدا اهدا شد. دلپاک در سخنان کوتاه خود جایزه را به دوست فقیدش مرحوم یدالله نجفی تقدیم کرد.

جایزه بهترین موسیقی متن به محمدرضا علیقلی برای «امکان مینا» و «دختر» رسید و این تنها جایزه امکان مینا بود که در 9رشته نامزد دریافت جایزه شده بود. بهرام دهقانی برای ابد و یک روز جایزه بهترین تدوین را برد و جایزه بهترین فیلمبرداری به پیمان شادمانفر برای «خشم و هیاهو» رسید. شبنم مقدمی هم برای «زاپاس» و «نفس» جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد. او پس از دریافت سیمرغ بلورین یاد پدر فقیدش را گرامی داشت.

نوید محمدزاده برای ابد و یک روز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد مکمل را به‌دست آورد و جایزه بهترین بازیگر زن به پریناز ایزدیار برای ابد و یک روز اهدا شد. او در سخنانی با صدای لرزان از داوران و گروه تولید فیلم تشکر کرد. پرویز پرستویی هم پس از بردن سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد و تقدیم کردن آن به حاتمی‌کیا، گفت: این جایزه را به رسم ادب به عزت‌الله انتظامی، علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمدعلی کشاورز و داوود رشیدی هم اهدا می‌کنم.

سعید روستایی پس از گرفتن جایزه بهترین فیلمنامه برای ابد و یک روز، آن را به پیمان معادی بازیگر فیلم تقدیم کرد و جایزه بهترین کارگردانی هم به سعید روستایی برای ابد و یک روز رسید. هیأت داوران در این بخش یک جایزه ویژه به هومن سیدی برای خشم و هیاهو اهدا کرد تا رسم جایزه بردن او در 3دوره اخیر پابرجا بماند. حبیب والی‌نژاد هم پس از گرفتن سیمرغ بلورین بهترین فیلم برای ایستاده در غبار، آن را به سردار شهید حسین همدانی تقدیم کرد.

  • بهترین فیلم‌ها از نگاه تماشاگران

«نفس» نرگس آبیار که در بخش‌های اصلی نصیبی از جوایز نبرده بود، سیمرغ زرین بهترین فیلم با نگاه ملی را از آن خود کرد و در پایان هم میرکریمی مدیرعامل خانه سینما برای معرفی برنده سیمرغ بلورین فیلم برگزیده تماشاگران روی صحنه آمد. جایزه اصلی این بخش به ابد و یک روز رسید و بادیگارد، «بارکد» مصطفی کیایی، ایستاده در غبار و «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی هم به‌ترتیب در رده‌های دوم تا پنجم قرار گرفتند.

  • تقدیر از قهرمان ایستاده در غبار

در بخش‌های پایانی مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر، حیدری دبیر جشنواره با خواندن نامه‌ای از خانواده جاویدالاثر احمد متوسلیان قهرمان فیلم سینمایی «ایستاده در غبار» تقدیر کرد. گرچه حاضران در سالن به احترام تمام شهیدان انقلاب و دفاع‌مقدس تمام‌قد ایستادند و آنها را تشویق کردند اما خانواده متوسلیان به‌دلیل انتقادهایی که به فیلم ایستاده در غبار داشتند، روی صحنه نرفتند. برادر شهید متوسلیان هم پس از پایان مراسم اختتامیه گلایه خود را به گوش رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره رساند.


7677494
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهران، شیراز، مشهد و کرج پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) که از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بار‌ها این سازمان را برای کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران انجام داده است، محکوم کرده بودند؛ در نهایت از حضور در این رویداد ان...
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دو قطعه از آثار عکاسی دانش آموز ایرانی، مورد پذیرش گروه داوری چهارمین دوره مسابقه و نمایشگاه بین المللی عکس ۲۰۲۴ Youth Photo Contest Noframes در کشور روسیه قرار گرفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» با انتشار غزلی از رهبر انقلاب، برخی از هنرمندان و شاعران کشور به استقبال از این اثر رفتند و تازه‌ترین آثار خود را منتشر کردند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: در نمایشگاه دستاورد‌های سازمان اوقاف و امور خیریه شاهد تبلور موقوفات منفعتی هستیم، که واقف گفته درآمد حاصل ملک وقفی صرف امور منفعتی مانند ایتام، قرآن، علم و ... شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم بیوگرافی جدید ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که شخصیت اصلی آن را توسط هوش مصنوعی به نمایش می‌گذارد، در ماه سپتامبر اکران می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سریال «نون خ» در ترویج صنایع دستی، مناطق گردشگری و آداب و روسوم مردم موفق بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سریال «بدل» به کارگردانی علی مشهدی و بازی شهرام قائدی، هادی عامل هاشمی و ساعد هدایتی، به زودی از شبکه سه سیما پخش می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است