گوناگون 16:51 - 03 مرداد 1395
شبکه تلویزیونی «طلوع نیوز» افغانستان گزارش داد که دست اندرکاران «جنبش روشنایی» پیکر ۹۰ نفر از کشته شدگان حمله انتحاری روز گذشته در میان تجمع کنندگان این جنبش را تحویل گرفته‌اند و احتمال دارد شمار کشته‌ها به ۱۰۰ نفر افزایش یابد.

به گزارش ایرنا، این شبکه تلویزیونی به نقل از «سیدحبیب الله اکبری» یکی از فعالان سیاسی افزود که وضعیت شماری از زخمی ها وخیم است و برخی هم هنوز مفقود هستند و اثری از آنان در دست نیست.

دو انفجار انتحاری در میان هزاران نفر از تظاهرکنندگان موسوم به 'جنبش روشنایی' در غرب شهر کابل پایتخت افغانستان ده ها کشته و صدها زخمی برجای گذاشت.

این انفجار هنگامی روی داد که راه های منتهی به منطقه مرکزی شهر کابل به روی تظاهرکنندگان مسدود شد و آنان با برپایی چادرهای صحرایی قصد داشتند در میدان «دهمزنگ» در غرب کابل که امروز یکشنبه به نام میدان شهدا نامگذاری شد ؛ به تحص بپردازند.

گروه تروریستی داعش با انتشار اطلاعیه ای مسئولیت این حمله انتحاری را به عهده گرفته است.

اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان پس از این حادثه تروریستی ؛ روز یکشنبه را روز عزای ملی در کشور اعلام کرد و به نیروهای امنیتی دستور داد تا انتقام خون شهدا را از داعش بگیرند.

وی امروز میدان «دهمزنگ» که معترضان جنبش روشنایی هدف قرار گرفتند را به میدان «شهدا» نام گذاری کرد.

اعضای جنبش روشنایی اعلام کردند: رسیدگی به زخمی ها و دلجویی از خانواده شهدا در اولویت کاری شان قرار دارد و با دفن اجساد شهدا تصمیم بعدی خود را اعلام می کنند و اجازه نخواهند داد تا خون شهیدان پایمال شود.

حمله انتحاری کابل بازتاب گسترده ای در جهان داشت و علاوه بر سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز در اولین ساعات وقوع این انفجار، با انتشار یادداشتی در توئیتر خود، آن را بشدت محکوم کرد.

سازمان ملل متحد، آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، پاکستان و شماری دیگر از کشورهای جهان با انتشار پیام هایی این حمله را محکوم کردند.

جنبش روشنایی مرکب از شماری از چهره های سیاسی و فعالان مدنی به انتقال خط برق 500 مگاواتی وارداتی ترکمنستان به افغانستان از مسیر سالنگ معترض هستند و دومین تظاهرات خود را روز گذشته (شنبه) در اعتراض به تصمیم دولت سازمان دهی کردند. حامیان این جنبش انتقال برق از مسیر بامیان را خواستار شده اند.

«کریم خلیلی» معاون رئیس جمهوری پیشین، «سرور دانش» معاون دوم رئیس جمهوری و «محمد محقق» معاون دوم رئیس اجرایی دولت افغانستان که در ابتدا از جنبش روشنایی حمایت کرده بودند، از این جنبش جدا شدند و گفت وگو با دولت را راه حل آن دانستند.

وزارت کشور افغانستان نیز با انتشار اطلاعیه ای اعلام کرد که تا 10 روز آینده هرگونه تجمعی در کابل ممنوع خواهد بود و مشخص نیست که این ممنوعیت شامل آئین های تشییع جنازه شهیدان انفجار دیروز خواهد شد یا نه ؟

دست اندرکاران جنبش روشنایی از خانواده های شهیدان حمله تروریستی روز گذشته خواسته اند که از دفن شهیدان خود به صورت انفرادی خودداری کنند تا آئین تشییع و تدفین تمامی شهیدان این حادثه با هم برگزار شود.


8058975
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است