اجتماعی 12:37 - 09 شهریور 1393
 مدیریت یکپارچه، مکانیزه و هوشمند بزرگراه‌های تهران، برای اولین بار در سطح کشور در مجموعه بزرگراهی کریدور دماوند-شهران در فاز اجرایی قرار گرفت.

مدیریت یکپارچه و هوشمند در بزرگراه های تهران برای نخستین بار

به گزارش خبرنگار مهر، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران گفت: کریدور 35 کیلومتری دماوند - شهران به عنوان اولین بزرگراه مدیریت شده در شهر تهران، از شرق به غرب از تقاطع بزرگراه بابایی با بزرگراه یاسینی شروع شده و پس از عبور از بزرگراه‌های بابایی، صدر هم‌سطح و صدر طبقاتی وارد تونل نیایش و سپس بزرگراه نیایش و بزرگراه شهید آبشناسان شده و تا میدان شهران امتداد می‌یابد. این کریدور که به علت حساسیت بالای پل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر انتخاب شده است، به تمامی بزرگراه‌های شمالی - جنوبی اصلی شهر تهران متصل است و آماربرداری‌های انجام شده نشان می‌دهد که در ساعات اوج بیش از یکصد هزار خودرو در حال استفاده از این کریدور هستند. این حجم بالا، ضرورت مدیریت پویا و در لحظه این بزرگراه را نشان می‌دهد.

مهندس وزیری افزود: در فرآیند مدیریت بزرگراهی با کمک مجموعه‌ای از شناسگرها، دوربین‌ها، تابلوها، بزرگراه به صورت لحظه ای رصد می‌شود و هرگونه اتفاق یا حادثه‌ای در آن به صورت هوشمند مدیریت می گردد و تجهیزاتی که در این سامانه به کار گرفته می‌شوند عبارتند از انواع دوربین‌های ثبت تخلفات نظیر دوربین‌های ثبت تخلفات سرعت، عبور وسایل نقلیه سنگین از خط سرعت، تردد در خط اضطرار برای وسایل نقلیه شخصی و عبور از خط ممتد( تغییر غیرمجاز لاین عبوری) ، شناساگر‌های تشخیص وضعیت ترافیک، دوربین‌های نظارت تصویری، تابلوهای پیام متغیر خبری، تابلو‌های سرعت متغیر و تابلوهای کنترل خط، ایستگاه‌های هواشناسی، سنسورهای تشخیص زمان سفر و کنترل مبادی ورودی به بزرگراه (رمپ مترینگ). همه این سیستم‌ها در فرآیندی یکپارچه مدیریت می‌شوند، برای مثال چنانچه یخ‌زدگی در سطح راه رخ دهد، ایستگاه‌های هواشناسی در سطح راه هشدارهای لازم را به سامانه مدیریت مرکزی می‌دهند تا سرعت در مناطق یخ‌زده در طول بزرگراه کاهش یابد و هشدارهای لازم به رانندگان بر روی تابلوهای خبری مندرج در سطح راه به نمایش درآید.

وی در ادامه با بیان اینکه ایمنی یکی از مباحث اصلی مدیریت بزرگراهی است، گفت: این امر به کمک اعمال شدید‌تر قوانین، رصد دقیق وضعیت ترافیکی، تغییر وضعیت راه در شرایط بحرانی و اجرای خطوط اضطرار جهت واکنش سریع به حوادث رخ داده در سطح بزرگراه انجام می‌شود و با وجود خطوط ویژه وسایل نقلیه امدادی، دسترسی آن‌ها به محل حادثه و انتقال مجروحان تسریع یافته و ایمنی افزایش می‌یابد. بعلاوه در شرایط نامناسب جوی و در هنگام وقوع حوادث نیز امکان تغییر حداکثر سرعت مجاز و تغییر پیام‌های نمایش داده شده در سطح بزرگراه وجود دارد.

مدیر عامل شرکت کنترل ترافیک شهر تهران با اشاره به اینکه مهم‌ترین بارزه این مدیریت هوشمند، اصلاح رفتارها و ارتقای فرهنگ رانندگی در سطح بزرگراه‌ها است گفت: نمونه‌های موفق اصلاح رفتارهای ترافیکی در تونل‌های شهری و بزرگراه طبقاتی صدر نشان می‌دهد که با بالا بردن استانداردهای مهندسی و اعمال قانون، امکان بهبود رفتارهای ترافیکی رانندگان وجود دارد. امید است با بهره‌گیری از امکانات حاصله از فن‌آوری بتوان کیفیت تجربه رانندگان در بزرگراه‌های تهران افزایش یابد.

وی در پایان گفت: برنامه مشابهی برای کریدورهای بزرگراه شهید زین‌الدین - همت - خرازی و همچنین کریدور آزادگان در دست مطالعه است.

 


4608503
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۶ شهر تهران جزئیات احداث ۳ پارکینگ بیمارستانی را در جوار ۳ بیمارستان مهم تهران اعلام کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» یک روانشناس از رابطه‌ای که انتها ندارد و با شکست رو‌به‌رو می‌شود، گفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای که با استفاده از دستگاه‌های خودپرداز اقدام به کلاهبرداری می‌کرد خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری یک مالخر حرفه‌ای در شرق استان تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پارک ملی توران گفت: اعلام آمادگی و مشارکت مردم در طرح حفاظت از یوز در ایام نوروز بی سابقه و تاریخی بود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفت: همکاری بسیار مناسبی بین پلیس راهور تهران بزرگ با دستگاه‌های اجرایی و دخیل در برگزاری روز جهانی قدس در سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از تصادف پژو پارس با تریلر خبر داد و گفت: راننده خودرو سواری در این حادثه جان باخت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ با اعلام تهمیدات ترافیکی شب‌های قدر گفت: تردد کامیون‌ها در هر سه شب و فعالیت‌های عمرانی و حفاری ممنوع است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است