استانی 20:00 - 06 فروردین 1398

آغاز پمپاژ آب از اطراف منازل در اروندکنار

سید زین العابدین موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر در شرح پدیده «مد اکبر» که دامنگیر مردم اروندکنار شد، اظهار کرد: تلاقی اروند رود با دریا از یک سو و پیوند آن با رودخانه‌های دجله و فرات در عراق و ترکیه از سوی دیگر سبب می‌شود تا در زمان بروز پدیده مد اکبر که به طور غالب در نیمه دوم ماه رجب رخ می‌دهد، سطح آب در انهار ما در شهر اروندکنار از حد متعارف بالاتر بیاید و سرریز شود، این پدیده جدید نیست و هر ساله با شدت و ضعف اتفاق می‌افتد.

وی افزود: در پدید مد اکبر امسال نهرهای ما پر از آب شدند، ۲۹ نهر که در آنها سرریز آب ایجاد شده بود را شناسایی کردیم که از این میان ۱۲ نهر وضعیت شأن بحرانی بود که با خوشبختانه با انجام اقدامات همه جانبه توانستیم تمامی نهرها را سامان و اوضاع آنها را به طور کامل کنترل کنیم.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان تصریح کرد: به طور حتم با توجه به اقدامات انجام شده دیگر شاهد تکرار وضعیت قبل در اروندکنار نخواهیم بود، تاکنون امکانات و تجهیزات زیادی وارد اروندکنار کردیم به طوری که در حال حاضر حدود ۱۵ بیل مکانیکی زنجیری در منطقه مشغول کار هستند.

موسوی یادآور شد: با توجه به شناخته شده بودن پدیده مد اکبر، می‌شد در سال‌های متمادی قبل با انجام برخی اقدامات از بروز حوادث محتمل ناشی از این پدیده جلوگیری کرده که متأسفانه چنین نشده بود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اوضاع در اروندکنار کنترل شده است، گفت: وضعیت در نهر «محزوم» که بحرانی‌ترین شرایط را در میان سایر نهرهای اروندکنار داشت، کنترل شده و عادی است، اکنون می‌توانیم با قاطعیت بگوییم که در شهر اروندکنار دیگر از بابت تأثیرات ناشی از بروز این پدیده مشکلی وجود ندارد.

انجام اقدامات پیشگیرانه

وی در ادامه ضمن اشاره به بارش باران‌های سیل آسا در نقاط مختلف کشور، افزود: از آن جایی که سرریز نهایی این آب‌ها به ویژه آب‌هایی که به سمت جنوب و جنوب غرب سراریز می‌شوند، شهرستان آبادان است، لذا ما در حال آماده سازی شهر برای مقابله و جلوگیری از بروز آسیب‌های احتمالی ورود آب‌های متأثر از این بارش‌ها هستیم، تا جای نگرانی وجود نداشته باشد.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان با بیان اینکه در بخش مرکزی، چوئبده و اروند صغیر در حوزه شهرستان آبادان اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: تمامی نقاط آسیب پذیر در اروند صغیر شناسایی شدند، تمام سیل بندها اصلاح شدند ضمن آنکه در این نقطه سیل بندهایی به ارتفاع ۱.۵ متر را نیز ایجاد کردیم.

موسوی از احداث سد خاکی در روستای طویشه، پمپاژ آب‌های سطحی از سطح خیابان‌های شهر آبادان، انجام برخی اصلاحات در مناطق کوی قدس (بهارها) و بهمن‌ها در ذوالفقاری به عنوان برخی دیگر از اقدامات انجام شده برای مقابله با بارش‌های احتمالی بعدی و یا افزایش سطح رودخانه‌های اروند و بهمنشیر نام برد و تصریح کرد: گزارشی از آب گرفتگی جدی و یا بروز اتفاقی خاص در آبادان نداشته‌ایم.

وی یادآور شد: در روستای تنگه ۳ از بخش مرکزی آبادان هم که با نفوذ آب نهر به درون منازل مردم روبرو شدیم، سدی خاکی در حاشیه نهر ایجاد شد.

فرماندار ویژه شهرستان آبادان بار دیگر در هشداری جدی از مردم خواست تا از نزدیک شدن به رودخانه اروند، بهمنشیر و اروندصغیر تا اطلاع ثانوی و بهبود شرایط جوی به طور حتم خودداری کنند.

برآورد خسارت‌ها پس از عادی شدن شرایط

موسوی گفت: با بازگشت شرایط به حالت عادی، باید به سمت برآورد و جبران خسارت‌های وارده به مردم پیش برویم.

وی در پایان با اشاره به باز شدن سه دریچه اضطراری تخلیه آب سد دز افزود: به نظر نمی‌رسد که این رهاسازی آب مشکلی برای شهرستان به وجود آورد.


10087645
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است