علمی فناوری 18:26 - 03 خرداد 1397
پژوهشگران انگلیسی ادعا کردند؛
پژوهشگران انگلیسی در بررسی جدید خود نشان داده‌اند، افسردگی، نقش مهمی در افزایش سن مغز و ابتلا به زوال عقل دارد.

افسردگی، روند پیری مغز را سرعت می‌بخشد

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس‌الرت، روانشناسان "دانشگاه ساسکس" (University of Sussex) انگلستان، ارتباطی میان افسردگی و سرعت افزایش سن مغز یافته‌اند.

اگرچه دانشمندان، پیشتر ادعا کرده بودند افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب، بیشتر در معرض خطر زوال عقل در سنین بالاتر قرار دارند، این پژوهش جدید، شواهد کاملی را درباره اثر افسردگی بر زوال عملکردهای شناختی ارائه می‌دهد.

دانشمندان، 34 پژوهش را به صورت سیستماتیک بررسی و بر ارتباط میان افسردگی یا اضطراب و کاهش عملکرد شناختی تمرکز کردند.

در این پژوهش، شواهد به دست آمده از 71 هزار داوطلب، بررسی شد و علاوه بر کسانی که از نظر بالینی افسرده بودند، افراد مبتلا به نشانه‌های افسردگی نیز مورد بررسی قرار گرفتند و میزان کاهش حالت شناختی را در افراد بزرگسال سنجیده شد.

این پژوهش دریافت که افراد مبتلا به افسردگی، در بزرگسالی، با کاهش شدیدتر عملکرد شناختی مواجه هستند.

دکتر "داریا گایسینا" (Darya Gaysina) و "امبر جان" (Amber John)، نویسندگان سرپرست این پژوهش، بر اهمیت محافظت از سلامت روانی برای حفظ سلامت مغز در بزرگسالی تاکید می‌کنند.

گایسینا می‌گوید: این پژوهش، از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا با افزایش سن جوامع، انتظار می‌رود کاهش توانایی شناختی و رشد زوال عقل در افراد مبتلا به افسردگی، افزایش یابد. نتایج بررسی ما، دلایل بیشتری برای جدی گرفتن مشکلات سلامت روانی و تضمین مقررات سلامتی، به دولت‌ها ارائه می‌دهند. ما باید از سلامت روحی افراد بزرگسال محافظت کنیم و برای ایمن بودن عملکرد مغزی افراد مبتلا به افسردگی و اضطراب، خدماتی به آنها ارائه دهیم.

امبر جان ادامه می‌دهد: افسردگی، یک مشکل روحی متداول است که هر سال از میان پنج نفر حداقل یک نفر را تحت تاثیر قرا می‌دهد اما افراد مبتلا به افسردگی نباید ناامید شوند. کاهش توانایی‌های شناختی با بالا رفتن سن، اجتناب‌ناپذیر است و اقدامات پیشگیرانه‌ای مانند ورزش کردن، مراقبه ذهنی و درمان‌های مربوط مانند رفتاردرمانی شناختی، برای سلامت ذهن سودمند خواهند بود و شاید به حفظ سلامت شناختی در سنین بالاتر کمک کنند.

این پژوهش، در مجله " Psychological Medicine" به چاپ رسید.

انتهای پیام


9789533
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تیموری سنگانی گفت: به محض بروز مشکلات گفتار، زبان و بلع در هر سنی، مراجعه سریع به مراکز درمانی و توانبخشی می‌تواند در درمان موثر باشد. 
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که به‌خوبی ثابت شده که فشار خون بالا و دیابت از عوامل خطر حمله قلبی هستند، کارشناسان می‌گویند علائم مشخصی وجود دارد که در روز‌ها و هفته‌های قبل از حمله قلبی رخ می‌دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که افزودن برچسب میزان کالری غذا‌ها در منوی رستوران‌ها، می‌تواند جان میلیون‌ها نفر را نجات دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است