بین‌الملل 03:45 - 10 اسفند 1393
قتل مشکوک «بوریس نمتسوف» سیاستمدار مخالف دولت روسیه بطور خاص مورد توجه رهبران و مقامات کشورهای غربی قرار گرفته و رسانه‌های غربی نیز با مهارت و به بهترین نحو، از این حادثه در جهت ادامه تبلیغات ضدروسی خود استفاده کردند.

قتل «بوریس نمتسوف» در شرایط کنونی به نفع چه کسانی است؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «بوریس نمتسوف» معاون اسبق نخست‌وزیر روسیه عصر جمعه در شهر مسکو توسط افراد ناشناس به قتل رسید. بلافاصله پس از این حادثه، رسانه‌های غربی با توجه به انتقادات نمتسوف از دولت روسیه، تلاش کردند تا مسکو را در این رابطه متهم کنند.

به نوشته روزنامه «وزگلاد»، غرب اصلا احساس شرمندگی نکرد که بدون درنگ به تفسیر و اظهارنظر در خصوص قتل «بوریس نمتسوف» یکی از سیاستمداران مخالف دولت روسیه بپردازد. چرا که بسیاری از مطبوعات غربی حتی منتظر نتایج اولیه تحقیقات در خصوص این حادثه نشده و سریعا انگشت اتهام خود را به سمت دولت روسیه نشانه رفتند.

بوریس نمتسوف عصر روز جمعه در مسکو هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفته و در نتیجه اصابت 4 گلوله به کمرش، در دم جان باخت. در حال حاضر تحقیقات در خصوص این حادثه در حال انجام است. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه بلافاصله نسبت به این حادثه واکنش نشان داده و ترور این سیاستمدار مخالف دولت را «قتلی سفارش شده» ارزیابی کرده و دستگاه‌های قضایی و امنیتی را موظف نمود تا هر چه سریعتر گروه تحقیق تشکیل داده و عاملین این حادثه را شناسایی و مجازات کنند. پوتین یادآور شد که دلایل زیادی وجود دارد که این قتل سفارش شده بوده و بعنوان یک اقدام تحریک آمیز مورد استفاده قرار گرفته باشد.

تقریبا بلافاصله بعد از قتل نمتسوف در روز گذشته، بیشتر سیاستمداران مطرح غربی به این مسئله واکنش نشان دادند. رهبران آمریکا، آلمان فرانسه، انگلیس و بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی، ضمن ابراز همدردی با خانواده وی، با تعریف و تمجید از شجاعت وی در راه مبارزه برای دفاع از حقوق بشر در روسیه پرداخته، ترور این سیاستمدار را بشدت محکوم کرده و از دولت روسیه خواستند تا فورا به این حادثه رسیدگی کند.

در این بین «پترو پروشنکو» و «آرسنی یاتسنیوک» رئیس جمهوری و نخست وزیر اوکراین نیز نسبت به قتل نمتسوف از خود واکنش نشان داده و او را مدافع واقعی اوکراین و از دوستان نزدیک خود قلملداد کردند. پروشنکو نمتسوف را پل ارتباطی بین اوکراین و روسیه نامید و تاکید کرد که قاتلان وی دیر یا زود مجازات خواهند شد.

از جمله مهمترین سیاستمداران ضدروسی که به تفسیر قتل نمتسوف پرداختند، جان مک کین، سناتور جمهوری خواه آمریکایی است که در صفحه «توئیتر» خود نوشت که از این حادثه بشدت ناراحت شده و عکس خود با وی را نیز منتشر کرد. «مایکل مک فول» سفیر سابق آمریکا در مسکو نیز نوشت که با این سیاستمدار مخالف دولت روسیه دوست بوده و او را یک میهن پرست واقعی نامید.

رسانه‌های گروهی برجسته غربی نیز تماما به تفسیر حادثه قتل بوریس نمتسوف پرداختند و حتی منتظر نتیجه تحقیقات اولیه نیز نشده و بلافاصله دولت روسیه را مقصر در این حادثه جلوه داده و تلاش کردند با مهارت تمام و با انتخاب تیترهای تحریک آمیز، این حادثه را به کاخ کرملین، تظاهرات ضد دولتی روز یکشنبه در مسکو، مواضع وی در خصوص اوکراین و مسائلی از این قبیل مربوط سازنند.

این مسئله کاملا واضح است که مرگ این سیاستمدار روس، در شرایط کنونی بیش از هر چیز در راستای مبارزه تبلیغاتی علیه روسیه مورد استفاده قرار گرفت و به نفع رسانه‌های گروهی غربی تمام شده و آنها تا جای ممکن از این حادثه در جهت انتقاد بیشتر و وارد کردن اتهامات مختلف به مقامات مسکو استفاده کردند.

این در حالی است که روزنامه «ایزوستیا» چاپ مسکو امروز در خبری فرضیه خاص خود را ارائه داده است. بر اساس این اطلاعات، این قتل به سفارش الیگارش‌های اوکراینی صورت گرفته است، برای اینکه نمتسوف نتوانسته بود در بی ثبات کردن اوضاع داخلی در روسیه موفق عمل کند.

بر اساس این اطلاعات، نمتسوف اخیرا فعالانه به اوکراین سفر کرده و با سیاستمداران محلی و الیگارش‌های اوکراینی، از جمله نمایندگان جناح‌های تندرو در «حزب جنگ» این کشور ملاقاتهایی داشت. این احتمال وجود دارد که آن‌ها به وی پول پرداخت کرده بودند تا اوضاع داخلی در روسیه را در آستانه سالروز «انقلاب میدان» در اوکراین، بی‌ثبات کرده و مخالفان دولت را به خیابان‌ها بکشاند. ولی از آنجا که وی در انجام این ماموریت موفقیتی بدست نیاورده بود، حامیان مالی نمتسوف ممکن است دستور قتل وی را صادر کرده و مزدورانی برای این منظور اجیر کرده باشند.

ضمن اینکه گزینه پاکسازی بین گروهی از سوی دادستانی کل روسیه نیز بعید دانسته نشده است، چرا که نیروهای تندرویی در روسیه وجود دارند که دست به چنین اقدامی می‌زنند و پیش از این نیز نمونه‌هایی از این دست رخ داده است.

انتهای پیام/ق

 


5945372
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گزارش‌ها حاکی از آن است که ایالات متحده در حال بررسی فروش یک میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سیا آمریکا درباره کاهش مهمات اوکراین و شکست آن تا پایان سال ۲۰۲۴ هشدار داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه سوریه وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایتالیا از اسرائیل و ایران دعوت کرد محتاط باشند تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری غزه درباره حجم گسترده تخریب خانه‌ها و ساختمان‌های اداری در غزه گزارش داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون اروپا از اسرائیل و ایران خواست تا از تشدید بیشتر درگیری خودداری کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گردان‌های القدس، شاخه جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حملات موشکی به اراضی اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال گلوله از این کشور به اوکراین را بهتر از اعزام نیروی آمریکایی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس پاکستان از حمله انتحاری به یک خودروی حامل کارگران ژاپنی در کراچی پاکستان خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است