علمی فناوری 09:47 - 29 شهریور 1393
سمنان - ایرنا - مدیر انجمن نجوم و ستاره شناسی استان سمنان از افتتاح اولین پایگاه ستاره شناسی روستایی کشور در دامغان افتتاح شد.

'محمود خوشنویسان' روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این مرکز توسط خیر فرهیخته ' مرتضی ابراهیمی ورکیانی' ایجاد شده و در آیینی پنجشنبه شب با حضور مسئولین و دانشمندان عرصه نجوم و اعضای انجمن نجوم دامغان افتتاح شد.



وی گفت: این مرکز با هزینه قریب چهار میلیارد ریال و با هدف ترویج علم و ایجاد پایگاهی غیرانتفاعی برای دوستداران علم و بخصوص علم نجوم راه اندازی شده است.



خوشنویسان گفت: مرکز مذکور با دارا بودن شرایط مناسب رصدهای شبانه در آینده می تواند پایگاهی مناسب برای علاقمندان به آسمان شب را فراهم بیاورد.



وی با بیان اینکه این مرکز مجهز به سامانه های هوشمند و متحرک است افزود: از دیگر امکانات این مرکز می توان به ادوات نجومی پیشرفته نظیر تلسکوپ، دوربین های دوچشمی، ادوات جانبی رصدی نظیر دوربین های عکاسی، فیلترهای گوناگون رصد اجرام آسمانی و از همه مهمتر دارا بودن آسمان صاف و بدون آلودگی نوری است.



خوشنویسان اظهار داشت: در این مرکز کمپ ها و سوئیت هایی برای اسکان گروه های علمی در نظر گرفته شده است که ظرفیت پذیرش 100 نفر دانشجو و 30 نفر استاد را با هماهنگی قبلی دارد.



وی با اشاره به استفاده گروههای مختلف علمی، دانشجویی از این منطقه برای رصد ستارگان و فعالیت های علمی اظهار داشت: استفاده تیم المپیاد نجوم ایران از این امکانات از جمله این فعالیت ها است.



خوشنویسان گفت: یکی از مدال آوران المپیاد نجوم پرورش یافته این منطقه بوده است و همواره گروههای دانشجوئی از این منطقه برای فعالیت های رصدی استفاده می کنند.



وی متذکر شد: سالانه حداقل 10 هزار نفر گردشگر علمی به این منطقه سفر می کنند و به جرات می توان گفت: شمار گردشگران علمی این منطقه از گردشگران فرهنگی و آثار تاریخی بیشتر است.



در آیین افتتاح این مرکز با سخنرانی علمی چند تن از اعضای مرکز علوم و ستاره شناسی تهران و با حضور نماینده مردم دامغان، مشاور وزیر نیرو و ... در روستای ورکیان دامغان برگزارز شد برنامه های متنوعی اجرا شد.



روستای ورکیان در پنج کیلومتری جنوب دامغان و در حاشیه محور دامغان - اصفهان واقع است.ک/3



599

انتهای پیام /*


4752391
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مهندس سابق ناسا نوعی موتور را برای موشک ابداع کرده است که به سوخت نیاز ندارد و می‌تواند به اکتشافات فضایی انسان کمک کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ایلان ماسک در ایکس اعلام کرد با 6هزار ماهواره در مدار زمین، شواهدی از وجود بیگانگان ندیده‌ایم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» قائم مقام رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ را تشریح کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت، از اجرای آزمایشی عرضه اینترنتی دارو خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ادوبی اعلام کرده است که ابزار‌های جدیدی را به فتوشاپ اضافه می‌کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اداره ملزومات دارویی سازمان غذا و دارو گفت: در سال ۱۴۰۲ حدود ۹۸۰ مورد IRC تمدید و صادر شده است
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رویداد «مانوین» ویژه صنایع خلاق و فرهنگی همزمان با رویداد «اینوتکس» از ۱۸ تا ۲۲ اردیبهشت ماه در محل پارک فناوری پردیس برگزار می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاونت بهداشت وزارت بهداشت از برگزاری «پویش سلامت دهان و دندان» از ۱۷ تا ۱۹ در سطح کشور توسط معاونت‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با هماهنگی وزارت کشور تمهیدات لازم برای برگزاری آزمون سراسری در همه مناطق کشور اندیشیده شده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: اجرای طرح مطالعاتی دستگاه پاکدم یا قلیان اکسیژن به صورت آزمایشی تحت نظارت وزارت بهداشت آغاز شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است