ورزشی 03:30 - 11 مرداد 1394
فدراسیون کشتی در شرایطی قصد دارد آزاد و فرنگی‌کاران اعزامی به رقابت‌های قهرمانی جهان را اواخر مرداد امسال معرفی کند که تکلیف 14 کشتی‌گیر اعزامی به این رقابت‌ها به نوعی قطعی شده و فدراسیون فقط در دو وزن به جمع‌بندی نهایی نرسیده است.

14 مسافر لاس وگاس مشخص شدند

به گزارش جام‌جم، با پایان رقابت‌های بین‌المللی کشتی آزاد و فرنگی جام زیلکوفسکی و پیت لاسینسکی لهستان که آخرین میدان برای شناخت ترکیب تیم‌های ملی ایران بود، هر چند منهای قاسم رضایی در کشتی فرنگی و عباس طحان و علیرضا قاسمی در کشتی آزاد، دیگر کشتی‌گیران اعزامی ایران نتیجه درخور توجهی کسب نکردند، اما به هر ترتیب در حالی که پیکارهای جهانی لاس وگاس (انتخابی المپیک) از 16 شهریور آغاز می‌شود، از فدراسیون کشتی خبر می‌رسد شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی به این زودی قصد ندارند برای ارزیابی این وضعیت تشکیل جلسه دهند و بناست حدودا 15 روز مانده به آغاز این رقابت‌ها در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

این در حالی است که با توجه به نتایج رقابت‌های انتخابی تیم ملی و عملکرد کشتی‌گیران در رقابت‌های بین‌المللی لهستان و ارمنستان عملا کادر فنی تیم‌های ملی بیش از 90 درصد ترکیب خود را شناخته‌اند، هر چند به دلیل احتمال رخ دادن مصدومیت و برای حفظ انگیزه‌ها تا دو هفته مانده به این رقابت‌ها رسما ترکیب اعلام نخواهد شد، با وجود این در هر وزن نام دو کشتی‌گیر برای دریافت روادید به برگزارکنندگان ارسال شده است تا از این نظر نیز مشکلی پیش نیاید.

امید به یزدانی، سورپرایز در کشتی فرنگی

وزن 97 کیلوی کشتی آزاد جایی که هیچ رقیب داخلی سال‌هاست به گرد پای رضا یزدانی نرسیده است‌، از جمله وزن‌هایی است که درباره ملی‌پوش آن ابهام وجود دارد.

یزدانی، کاپیتان و ستاره تیم ملی کشتی آزاد با داشتن چهار مدال جهانی و سه طلای بازی‌های آسیایی در این وزن، سال‌هاست که هیچ رقیب داخلی او را تهدید نکرده است، کسی که چندی پیش در رقابت‌های انتخابی تیم ملی با غلبه بر همه حریفان قهرمان شد و در حالی که بنا بود در جام زیلکوفسکی لهستان روی تشک برود، اما با مصدومیت شدید مواجه شد.

به دنبال این مصدومیت کادر فنی به تکاپو افتاد و محمدحسین محمدیان جوان را در دو جام بین‌المللی ارمنستان و لهستان به میدان فرستاد.

هر چند او در ارمنستان طلایی شد، اما ظاهرا عملکرد این کشتی‌گیر جوان که امسال به وزن 97 کیلو صعود کرده نتوانسته است نظر کادر فنی را جلب کند و عباس طحان نیز که در لهستان قهرمان شد، سال‌هاست در این وزن حضور نداشته و میدان دادن به او در جهانی کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد.

در این شرایط در حالی که رضا یزدانی طی روزهای گذشته در گفت‌وگو با جام‌جم از بهبود مصدومیت خود خبر داده بود، هنوز هم گزینه اصلی کادر فنی است، البته اگر به آمادگی کامل برسد.

در سنگین وزن کشتی فرنگی بشیر باباجان‌زاده هر چند در انتخابی تیم ملی اول شد، اما به دلیل ناآماده بودن و مشکلات شخصی، قید حضور در تورنمنت لهستان را زد و حضور او در ترکیب تیم اعزامی به جهانی نیز دور از ذهن به نظر می‌رسد.

این در حالی است که دو کشتی‌گیر اعزامی دیگر به لهستان در این وزن یعنی مهدی نوری و شهاب قوره‌جیلی از دور رقابت‌ها کنار رفتند.

در این میان زمزمه‌هایی مبنی بر سورپرایز کادر فنی در این وزن به گوش می‌رسد. با توجه به این‌که حضور قاسم رضایی در وزن 98 کیلو قطعی شده و از طرفی مهدی علیاری دیگر چهره آماده این وزن 110کیلو وزن دارد، به احتمال فراوان در جهانی برای نخستین بار در یک وزن بالاتر یعنی در سنگین وزن روی تشک خواهد رفت.

انتخابی حرف اول را زد

تیم ملی کشتی فرنگی در قامت مدافع عنوان قهرمانی گام به لاس وگاس خواهد گذاشت و آزادکاران ایران نیز که همواره مدعی شماره یک قهرمانی محسوب می‌شوند و این رقابت‌ها حساسیت زیادی برای کشتی ایران دارد، اما رقابت‌های جهانی امسال از یک جهت دیگر حائز اهمیت است؛ این پیکارها ورودی المپیک محسوب می‌شود و نفرات اول تا پنجم شش وزن المپیکی در این رقابت‌ها مستقیما بلیت ریو 2016 را می‌گیرند.

رضا یزدانی کاپیتان و ستاره تیم ملی کشتی آزاد با داشتن چهار مدال جهانی و سه طلای بازی‌های آسیایی در وزن97 کیلو سال‌هاست که هیچ رقیب داخلی را تهدیدی برای خود ندیده است؛ کسی که چندی پیش در رقابت‌های انتخابی تیم ملی با غلبه بر همه حریفان قهرمان شد

در این شرایط و اگر در دقیقه 90 نظر کادر فنی و شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی تغییر نکند فعلا 14 کشتی‌گیری را که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد، باید مسافر مسابقات جهانی دانست.

وزن اول؛ با وجود شکست حمید سوریان دارنده هفت طلای جهان و المپیک در رقابت‌های لهستان با توجه به کارنامه ضعیف افشین حاجی‌پور حتی در سطح قاره، سوریان انتخاب نخست این وزن کشتی فرنگی است.

در کشتی آزاد نیز در این وزن ما یک ستاره داریم. حسن رحیمی، کشتی‌گیر تکنیکی دارنده یک طلا و دو برنز جهان و نفر اول انتخابی تیم ملی به طور قطع در جهانی روی تشک می‌رود.

وزن دوم؛ در کشتی آزاد بهنام احسان‌پور، جوان با آتیه روی تشک خواهد رفت و در کشتی فرنگی نیز در غیاب امید نوروزی این مهدی زیدوند جوان خواهد بود که دوبنده تیم ملی را می‌پوشد، کشتی‌گیری که در انتخابی سزاوارانه اول شد و در تورنمنت لهستان بهتر از رقیب خود محمدعلی گرایی ظاهر شد.‌

وزن سوم؛ سیداحمد محمدی، دارنده نقره جهان و قهرمان انتخابی تیم ملی، چنان اقتداری از خود نشان داده است که هیچ تردیدی در انتخاب او وجود ندارد، در کشتی فرنگی نیز افشین بیابانگرد، دارنده برنز سال گذشته جهان و نفر اول انتخابی کشتی خواهد گرفت.

وزن چهارم؛ با وجود تردیدهایی که بین انتخاب مهدی تقوی و حسن یزدانی در کشتی آزاد وجود دارد، باید گفت یزدانی یک قدم جلوتر از تقوی است. پدیده کم‌نظیر کشتی ایران که بخوبی کشتی را می‌فهمد و توان جوانی‌اش بر تجربه تقوی می‌چربد.

در این وزن یعنی 75 کیلوی کشتی فرنگی، ستاره کشتی فرنگی یعنی سعید عبدولی روی تشک خواهد رفت.

وزن پنجم؛ علیرضا قاسمی در کشتی آزاد به دنبال قهرمانی مقتدرانه در انتخابی، در تورنمنت لهستان نیز یکه‌تاز بود و جای هیچ‌گونه حرف و حدیثی را باقی نگذاشت. در کشتی فرنگی نیز یوسف قادریان جوان توانسته است اعتماد کادر فنی را جلب کند.

وزن ششم؛ در کشتی آزاد، کشتی‌گیر جوان و با‌آتیه علیرضا کریمی را باید مسافر جهانی دانست، کسی که در انتخابی اول شد و در لهستان نیز از رقیبان داخلی بهتر کشتی گرفت.‌ حبیب اخلاقی، کشتی‌گیر باتجربه فاصله زیادی با رقیبانش دارد و در این دو سال در هماهنگی کامل با کادر فنی فرنگی بوده و از امیدهای کسب مدال در لاس وگاس محسوب می‌شود.

وزن هفتم؛ در کشتی آزاد، به وضعیت رضا یزدانی اشاره شد. در کشتی فرنگی هم قاسم رضایی با کسب مدال طلا در لهستان نشان داد عزمش را برای جهانی و حتی المپیک سال بعد جزم کرده است، کادر فنی نمی‌خواهد چنین انگیزه‌ای را از دست بدهد.

وزن هشتم؛ وضعیت کشتی فرنگی مشخص است در کشتی آزاد هم پرویز هادی با درخشش خیره‌کننده خود در دو سال اخیر و قهرمانی مقتدرانه در انتخابی تیم ملی، سودای کسب اولین مدال جهانی‌اش را دارد، کادر فنی نمی‌خواهد چشمش را بر انگیزه و آمادگی او ببندد. به این ترتیب با وجود شائبه‌هایی که پیرامون نتایج انتخابی تیم ملی شکل گرفته بود، عملا در کشتی آزاد تمام کشتی‌گیرانی که در انتخابی اول شدند به تیم ملی خواهند رسید و در کشتی فرنگی فقط افشین حاجی پور در سبک وزن و مهدی نوری در سنگین وزن به تیم ملی نخواهند رسید.

امید توفیقی

ورزش


6843246
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم بایرلورکوزن رکورد شکست ناپذیری در فوتبال اروپا در قرن ۲۱ را جابجا کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم های رم، آتالانتا و لورکوزن به جمع 4 تیم برتر لیگ اروپا راه یافتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم‌های فیورنتینا و استون ویلا موفق شدند به جمع ۴ تیم برتر مسابقات لیگ کنفرانس اروپا راه یابند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان گفت: مربی‌ای نیستم که باخت را گردن کسی بیندازم و خودم شکست برابر پرسپولیس را به گردن می‌گیرم.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس درباره آخرین وضعیت مصدومیتش توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس گفت: نتیجه ۳ بر هیچ یک نتیجه عالی در فوتبال حساب می‌شود و از عملکرد بازیکنانم واقعا رضایت دارم.  
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» حیدر سلیمانی کارشناس داوری درباره قضاوت داور مسابقه پرسپولیس و صنعت نفت آبادان توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» تیم فوتبال پرسپولیس تهران با شکست سه بر صفر میزبان خود موقتا صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازی تیم‌های گل گهر سیرجان و استقلال خوزستان در هفته بیست و چهارم لیگ برتر فوتبال با تساوی ۲ - ۲ به پایان رسید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» بازی پیکان و هوادار در هفت بیست و چهارم لیگ برتر با تساوی ۲ -۲ به پایان رسید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است