استانی 10:52 - 11 مرداد 1393
یک جامعه‌شناس معتقد است: شادی و نشاط اجتماعی در بین اقشار گوناگون جامعه زنجان به خصوص نوجوانان، جوانان، سالمندان و زنان وجود ندارد.

لزوم ایجاد امکانات برای تخلیه انرژی زنجانی‌ها

محمدحسین رستم‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه زنجان، اظهار کرد: در میان نیازها و امیال گوناگون به روز بشری، نیاز میل به نشاط فردی و اجتماعی و به طور کلی شاد زیستن در زمره امیال فطری و خدادادی قرار می‌گیرد که در صورت برآورده شدن آن در محیط عمومی جوامع، شاهد توفیقات بزرگ و پیشرفت‌های عظیم بشری خواهیم بود.

وی ادامه داد: آنچه همواره توفیق را تضمین کرده و تعالی بشری را به دنبال داشته است، سرکوب کردن و مردود دانستن امیال و نیازها نیست، بلکه مدیریت عالمانه و آگاهانه آنها و هدایت‌شان در مسیر کمال و ترقی است. به نظر می‌رسد که در حال حاضر شهر زنجان برای انتفاع فضای عمومی از شادمانه زندگی کردن شهروندانش، نیازمند نوعی بازتامین و بازنگری در مهیا کردن بستر مورد نیاز برای هدایت و مدیریت این میل فطری است.

این جامعه‌شناس ادامه داد: بخشی از این بستر در رفتار خود فرد و خانواده وی مهیا شده و بروز پیدا می‌کند و بخش بزرگتر آن با برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری متولیان امر و اجرای برنامه‌های متنوع همراه با نظارت و هدایت جدی حاکمیت، تامین شدنی است.

رستم‌خانی گفت: نشاط اجتماعی صرفاً به برگزاری جشن و سرور ختم نمی‌شود ولی مهم‏ترین و یکی از اصلی‌‏ترین نیازهای یک جامعه پویا به شمار می‌رود، چرا که نشاط و سرزندگی دارای ابعادی است که یک بعد آن فردی بوده و به بینش و فرهنگ مردم و ادراک آنان از جهان وابسته است و بعد دیگر آن به فضاهای شهری و خدمات عمومی و معماری ارتباط دارد. زمانی می‌توان سلامت اجتماعی را تضمین کرد که یکایک افراد جامعه شاداب و بانشاط باشند.

وی ادامه داد: در شهری که در عین وجود سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی غنی، از بسیاری امکانات تفریحی مدرن و قابل قبول و فضاهای اوقات فراغت برای گروه‌های سنی گوناگون و متناسب با نیازهای آنان بی‌بهره است، شهروندان و از جمله جوانان چاره‌ای جز روی آوردن به طرق نادرست برای ایجاد شادی در خود ندارند و از این رو انحراف خود به خود به جوانان و بسیاری از آحاد افراد جامعه شهری، تحمیل می‌شود.

رستم‏خانی تاکید کرد: برخی از افراد شهر در توجیه رفتارهای ناهنجار خود به کمبود فضا و فرصت‏های شادی کردن اشاره می‌کنند، لذا خانواده‏‌ها و نهادهای مرتبط با جوانان مانند اداره ورزش و جوانان، شهرداری، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره‌کل آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌های فرهنگی باید با برنامه‌ریزی‌های کارآمد زمینه تخلیه انرژی نهفته جوانان را فراهم کنند.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: در صورتی که زمینه‌‏های صحیح تخلیه روحی و روانی و هیجانات زندگی توسط خانواده و جامعه فراهم نشود، نوجوانان و جوانان به‌عنوان یک نیاز غریزی و خطرناک دست به تخلیه و برآوردن نیاز خود با هر ابزاری که امکان استفاده از آن را داشته باشند، خواهند زد بنابراین فرهنگ هر جامعه در ترسیم ساختارها و نظام ارزشی حاکم بر آن جامعه نقش مؤثری دارد.

رستم‌خانی اظهار کرد: مسوولان شهر زنجان به‌ عنوان متولی اصلی جامعه موظف به ایجاد امکانات تخلیه انرژی همه آحاد مردم از جمله جوانان هستند و در قبال تک‏ تک آن‌ها مسوول‌اند، آنان باید به این نکته توجه داشته باشند که قشر بسیاری از زنجانیها، کم‌درآمد بوده و فقط عده خاصی امکان استفاده از تفریحات هزینه‌بر را دارند.

وی تاکید کرد: ارتقای نشاط اجتماعی از مباحث ضروری هر جامعه‌ای به شمار می‌رود که باید با تعامل دستگاه‌های مختلف ملی، استانی و شهرستانی بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و کمیته‌ای با مشارکت دستگاه‌ها و سازمان‏ها، تشکیل و راهکارهایی برای نشاط اجتماعی در سطح شهر زنجان ارایه شود.

رستم‏خانی ادامه داد: توزیع عادلانه وسایل ورزشی، استفاده از نظرات صاحب‌نظران و پژوهشگران حوزه اجتماعی و تعلیم و تربیت، افزایش مشاوره رایگان، آشنا کردن مردم با حقوق شهروندی و برگزاری جشن‌های شاد در شهر، تشویق و انگیزش هنرمندان اصحاب فرهنگ و هنر و نویسندگان برای ایجاد آثار نشاط‌انگیز و ورود به عرصه شادکامی و ایجاد نمادهای نشاط‌انگیز در سطح شهر از جمله این برنامه‌ها است.

وی افزود: گسترش اماکن تفریحی و جاذبه‌های توریستی رایگان، همکاری با صدا و سیمای مرکز زنجان به منظور تولید آثار نشاط‌آور، برگزاری مسابقات ورزشی در سطح پارک‌ها، ایجاد سینماهای روباز در محل بوستان‌های عمومی، ایجاد سایت‌های کوچک ورزشی، ساماندهی و رونق بخشی جشن‌ها در اعیاد مذهبی و تشکیل دوره‌های ورزشی و آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای بخشی دیگر از این نامه‌ها به حساب می‌آیند.

رستم‌خانی با بیان اینکه متاسفانه با افزایش جمعیت جوان کشور از میزان شادی و نشاط در جامعه کاسته می‌شود، تصریح کرد: جامعه باید راه‌های شاد بودن و شاد زیستن را در بطن خود حکم‌فرما ساخته و اهرم‌ها، کنترل شاد زیستن را به خوبی اعمال نمایند، چرا که عدم توجه به برنامه‌ریزی کاربردی برای جوانان زنجانی می‌توان هشدارهای موجود در شهر را به صدا درآورد و زنگ خطر جدی در حوزه طلاق و آسیب‌های اجتماعی برای بسیاری از آحاد شهروندان و خصوصاً جوانان زنجانی باشد.

وی ادامه داد: متاسفانه واقعیات موجود نشان داده که در سال‌های اخیر جلسات کارگروه امور جوانان بدون خروجی تاثیرگذار صرفاً وقت و هزینه‌تراشی ایجاد کرده و مسوولان شهرستانی حتی از خود سئوال نکرده‌اند در طی این سال‏ها این همه جلسه و زمان با حضور مدیران کل و مدیریت عالی استان چه نتیجه‌ای در برداشته است.

رستم‌خانی خاطرنشان کرد: جهت مقابله صحیح با وضع موجود و زمینه‌سازی جهت کاهش پدیده آسیب‌های اجتماعی و ارتقای فضای شور و نشاط اجتماعی در زنجان، به تحقیقات، برنامه‌ریزی و فعالیت‏های کارشناسانه بیشتری نیاز است تا شاهد به حداقل رسیدن ناهنجاری‏ها و آسیب‏هایی باشیم که آینده زنجان را تهدید می‏‌کند.

انتهای پیام


4370106
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است