اجتماعی 08:39 - 09 آذر 1394
یک میلیون و ۲۰۰هزار معلول در سامانه مربوط به معلولان سازمان بهزیستی ثبت‌نام کرده‌اند، این در حالی است که ۳۰۰هزار معلول نیز پشت نوبت خدمات بهزیستی قرار دارند.

  قانون جامع حمایت از معلولان نیز هنوز به تصویب نمایندگان مردم در خانه ملت نرسیده تا تکلیف نهادهایی که می‌بایست از این قشر حمایت کنند، زودتر مشخص شود.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، از ایجاد 30هزار شغل برای معلولان خبر داد و گفت: به‌منظور پیشگیری از معلولیت‌ها، تعداد مراکز مشاوره ژنتیک در استان‌ها افزایش یافته است. وی با اشاره به این نکته که لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس در حال بررسی است تأکید کرد: در این لایحه وظایف هر دستگاه به‌طور کامل مشخص شده است، به‌طوری‌که با همکاری دستگاه‌ها درخصوص اقداماتی مانند استخدام و ایجاد اشتغال در سازمان‌ها برای 30هزار معلول شغل ایجاد خواهد شد.

مسکن یکی از مهم‌ترین نیازهای معلولان است که در لایحه حمایت از حقوق معلولان نیز به آن اشاره شده است. به گفته علی ربیعی، در مورد مسکن و مناسب‌سازی فضای شهری برای معلولان برنامه‌های خوبی درنظر گرفته شده به‌طوری که تا پایان سال95 خانواده‌هایی که 2معلول و بیشتر دارند، صاحب مسکن می‌شوند.

براساس طرح نگهداری و مراقبت معلولان در منزل نیز به جای اینکه معلولان در مراکز نگهداری سکنی گزینند به سمت خانواده‌ها سوق داده می‌شوند که به گفته ربیعی با تأمین اعتبار، کیفیت اجرای این طرح بیش از گذشته شده و به هر خانواده ماهانه مبلغی به‌عنوان هزینه نگهداری پرداخت می‌شود.

  • زندگی 400هزار معلول در روستا

صدور 80هزار کارت هوشمند معلولیت از دیگر نکاتی است که در آستانه روز جهانی معلولان توسط محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، عنوان شد. به گفته وی در سال آینده تمامی معلولان کشور صاحب کارت هوشمند می‌شوند و یک میلیون و ۵۰۰ هزار معلول تحت پوشش کارت قرار می‌گیرند. به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور این کارت هوشمند مطابق استانداردهای جهانی طراحی شده که از شاخصه‌ها و ویژگی‌های خوبی برخوردار است و معلولان با داشتن این کارت نیاز به دفترچه نخواهند داشت.

300هزار معلول نیز پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی هستند که به گفته محسنی بندپی در سال‌جاری تعدادی از این افراد را با توجه به امکانات و اعتباراتمان تحت پوشش خدمات، مستمری و کمک‌های موردی قرار می‌دهیم.

  • حمایت چشمگیر رئیس‌جمهور از سازمان بهزیستی و جامعه معلولان

چندی قبل نیز رئیس سازمان بهزیستی در سفر به استان زنجان با اشاره به حمایت و پشتیبانی رئیس‌جمهور از جامعه معلولان گفت: طی 2 سال گذشته رئیس‌جمهور بیشترین حضور را در مناسبت‌های مختلف در واحدهای وابسته به این سازمان داشته‌ و در هر موقعیت به حمایت و پشتیبانی از جامعه معلولان پرداخته است. به گفته وی در آخرین لایحه تقدیم‌شده به دولت از سوی سازمان بهزیستی کشور، قانون جامع حمایت از معلولان در دست بررسی قرار گرفته است. این لایحه تمام نیازهای قانونی جامعه معلولان را مدنظر قرار داده و بسیاری از مشکلات اقتصادی، خصوصا اشتغال، معیشت و مشکلات بیمه‌ای را درصورت تصویب در مجلس شورای اسلامی مرتفع می‌کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امیدواریم که این لایحه به‌عنوان قانون تصویب شود و بتوان برای اجرای آن در سال 95بودجه مورد نیاز را دریافت کرد. با حمایت و پشتیبانی‌ای که مجلس از معلولان نشان داده است این لایحه مصوب و به‌عنوان قانون، ابلاغ و با تصویب این قانون، جامعه 250هزار نفری معلولان از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

  • یک میلیون و 200هزار نفر معلول شدید

حسین نحوی‌نژاد، معاون توانبخشی سازمان بهزیستی: یک میلیون و 200هزار نفر معلول شدید در کشور داریم که 45درصد آنها معلول جسمی- حرکتی هستند و از این تعداد 18هزار نفر قطع نخاع شده‌اند. براساس آمار سازمان بهداشت جهانی، حدود 10‌تا 15درصد افراد هر جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند اما این آمار همه معلولیت‌های خفیف تا شدید و حتی افرادی که گاهی دچار سردرد میگرنی می‌شوند را هم شامل می‌شود. سازمان بهزیستی کشور، معلولان کشور را افرادی می‌داند که دچار معلولیت شدید هستند، به‌طوری که امکان زندگی عادی برای آنها فراهم نیست و بر این اساس یک میلیون و 200هزار معلول شدید شناسایی شده که در سازمان بهزیستی پرونده دارند. 12درصد معلولان ناشنوایان هستند، 13درصد معلولان را افراد دچار مشکلات شدید بینایی تشکیل می‌دهند، 20درصد معلول ذهنی هستند و حدود نیم درصد معلولان را نیز افراد دچار اختلالات روانی مزمن تشکیل می‌دهند. حدود 90هزار نفر از معلولان، افرادی هستند که از خانواده طرد شده و در مراکز تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور زندگی می‌کنند. شدیدترین نوع معلولیت، ضایعه نخاعی است. 18هزار فرد دچار معلولیت قطع نخاع در کشور زندگی می‌کنند که حدود نیمی از آنها بر اثر تصادف رانندگی قطع نخاع شده‌اند.


7447605
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شفیقی از به تعویق افتادن آزمون استخدامی طرح «شهید زین الدین» خبر داد و گفت: زمان آزمون به ۱۱ خرداد ماه موکول شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور از امدادرسانی نیرو‌های عملیاتی هلال احمر به بیش از ۳ هزار متأثر از سیل و آبگرفتگی خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جوهری از برگزاری دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه تهران به صورت تمام الکترونیک خبر داد و گفت: آموزش‌های لازم به مردم و عوامل اجرایی ارائه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون بازنشستگی کشوری گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان و وظیفه‌بگیران این صندوق طبق مصوبه هیات دولت همراه با ۲۰ درصد افزایش، پرداخت می‌شود.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» شهردار منطقه ۱۳ تهران از آغاز نصب تله‌های فرمونی در راستای مدیریت آفت پوستخوار درختان کاج در بوستان جنگلی سرخه حصار خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: جمهوری اسلامی ایران تجاوز به منافع و امنیت خود را بر نمی‌تابد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نخستین جلسه شورای معاونین فنی و عمرانی مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۳، با محوریت ارائه گزارش عملکرد پل‌های عابر مکانیزه سراسر تهران برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران گفت: نرخ کرایه تاکسی‌ها تا پیش از آغاز اردیبهشت ماه و اعلام رسمی سازمان تاکسیرانی، تغییر نمی‌کند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است