به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیطزیست، حسین دلشب با بیان این مطلب افزود: سازمانی که بخواهد از ضایعات کشتی غرقشده رافائل استفاده کند باید از اداره کل بنادر و دریانوردی مجوز بگیرد و ادارهکل بندر نیز باید استعلام لازم را از حفاظت محیطزیست اخذ کند اما هیچ استعلامی از محیطزیست در مورد این کشتی نشده است.
در روزهایی که ایتالیا با فقر مالی شدید دست و پنجه نرم میکرد و ایران در اوج ثروت بود، شاید هیچ ایتالیاییای فکرش را هم نمیکرد که کشتی افسانهای 90میلیون دلاری رافائل، 2میلیون دلار به ایران فروخته شود.
رافائل در سال ۱۹۶۵ تا ۹۰میلیون دلار هم قیمتگذاری شده بود اما ایتالیاییها از سرناچاری و بنا به شرایط بحرانی اقتصادیشان، 10سال بعد رافائل و میکلآنژ را که قیمت واقعی هر یک از آنها حدود ۴۵میلیون دلار بود به مبلغ 4میلیون دلار و از قرار هر کشتی 2میلیون دلار به ایران فروختند.
کشتی رافائل با آن همه شکوه وارد ساحل بوشهر شد و رفته رفته به یکی از جاذبههای اصلی بوشهر تبدیل شد اما این شکوه دیری نپایید و روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۳۶۲هواپیماهای عراقی در گرماگرم بمباران خارک و بوشهر آن را هدف موشک قرار داده و به آن آسیب جدی وارد کردند به حدی که رافائل تا نیمه در آبهای کمعمق ساحلی لنگرگاه بوشهر فرورفت. چیزی نگذشت که یک کشتی باری به نام ایران سیام بهصورت اتفاقی با رافائل برخورد کرد و به بدنه آن آسیب جدی رساند و کاری را که هواپیماهای عراقی آغازش کرده بودند، تمام کرد.
رافائل در اعماق خلیجفارس غرق شد و مورد هجوم عدهای از غواصان محلی واقع شد. عدهای از این افراد که خبر از گنجینههای درون کشتی داشتند، آثار گرانبها و هنریای که هنوز در کابینها و سالن اجتماعات کشتی و رستورانهایش باقیمانده بود را به یغما بردند و حالا هراز گاهی خروج این کشتی از اعماق آب خبرساز میشود.
7854491