فرهنگی‌هنری 12:29 - 10 اسفند 1398

امکان شکایت از ایرلاین ها برای دریافت خسارت کنسلی بلیت فراهم شد

به گزارش خبرنگار مهر، با افزایش شیوع ویروس کرونا و افزایش احتمال ابتلاء به این ویروس در روزهای اخیر، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در روز دوشنبه ۵ اسفند اعلام کرد: می‌بایست هزینه کلیه بلیت‌های سفرهای زمینی، هوایی و ریلی که مسافران سفر خود را کسنل کرده‌اند، بدون اخذ یا کسر هزینه کنسلی و خسارات مربوطه از سوی شرکت‌های حمل و نقلی، ریلی و هواپیمایی به مسافران مسترد شود.

اگرچه فعلاً برای این دستورالعمل، سقف زمانی اعلام نشده، اما اکثر شرکت‌های مرتبط با بخش حمل و نقل، فعلاً تا بازه پایان تعطیلات نوروزی این برنامه را اجرایی کرده‌اند هرچند که هنوز هم تعدادی از مسافران از رفتاری خلاف آنچه اعلام شده، از شرکت‌های فعال در بخش حمل و نقل گلایه مندند.

در همین خصوص رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دستورالعمل مربوط به استرداد بلیت هواپیما بدون کسر هزینه کنسلی، اظهار داشت: اگر مسافرانی که اقدام به کنسلی بلیت پروازهای خود کرده‌اند اما از طرف شرکت هواپیمایی مربوطه، همچنان هزینه کنسلی بلیت‌ها کسر شده است، می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری، از شرکت هواپیماییِ صادرکننده بلیت شکایت کنند.

وی افزود: این سازمان نیز قطعاً به موارد شکایتی، رسیدگی خواهد کرد. ضمن اینکه سازمان هواپیمایی به شرکت‌های هواپیمایی تذکرات لازم در این خصوص را صادر کرده و قرار است ایرلاین‌ها پول بلیت‌های کنسل شده را به طور کامل به مردم برگردانند.

جعفرزداه تأکید کرد: همه شرکت‌های هواپیمایی باید به یک صورت عمل کرده و نمی‌بایست بخشنامه‌های متفاوتی صادر کنند همه بلیت‌هایی که از پنجم اسفند ماه به بعد از سوی مسافر کنسل شود، می‌بایست نرخ کامل بلیت به مشتریان مسترد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر دارنده بلیتی قبل از صدور بخشنامه از ۵ اسفند اقدام به کنسلی پرواز کند، آیا مشمول این دستورالعمل وزیر راه و شهرسازی خواهد شد یا خیر؟ گفت: این بخشنامه صرفاً از تاریخ مذکور امکان اجرا دارد و اگر فردی بلیت خود را کنسل کند، شرکت هواپیمایی می‌تواند از کنسل کننده بلیت، خسارت دریافت کند.

پیش از این نیز سازمان هواپیمایی کشوری سه شنبه ۶ اسفند بخشنامه‌ای به همه شرکت‌های هواپیمایی صادر کرده بود؛ در بخشی از دستورالعمل مذکور آمده: با توجه به شرایط بوجود آمده پس از انتشار ویروس کرونا و عدم پذیرش اتباع ایرانی توسط تعدادی از کشورها و تعلیق موقت برخی پروازها سازمان هواپیمایی کشوری بخشنامه استرداد بلیت هواپیما بدون دریافت جریمه را به شرکت‌های هواپیمایی داخلی و نمایندگی‌های کل فروش شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است.

این بخشنامه می‌افزاید: از نمایش، صدور و ایجاد هرگونه تعهد در مسیرهای خارجی مورد نظر از تاریخ ابلاغ این نامه جدا خودداری شود.

این در حالی است که شاهد فروش و عرضه بلیت و ایجاد تعهد در برخی از سایت‌های فروش یا دفاتر خدمات مسافرت هوایی در قالب تور مسافرتی در مسیرهای غیرقابل انتقال برای شرکت‌های هواپیمایی هستیم.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به این موضوع به خبرنگار مهر گفت: با متخلفان بدون هیچ گونه اغماضی برخورد شده و به مراجع ذی ربط ارجاع داده می‌شوند؛ مسئولیت هرگونه ایجاد تعهد به عهده صادرکننده بلیت خواهد بود.

در بخشنامه سازمان هواپیمایی آمده است: مسافرانی که تاکنون در مسیرهای داخلی و خارجی نسبت به خریداری بلیت سفر اقدام کرده‌اند و درخواست کنسلی آن را به دلایل شرایط کنونی (انتشار ویروس کرونا) دارند، لازم است بدون هرگونه اعمال جریمه عملیات استرداد بلیت آنان در مسیر رفت و برگشت تا اطلاع ثانوی صورت پذیرد.

گفتنی است امروز نیز وزیر راه و شهرسازی بار دیگر تأکید کرد: همچنان شرایط لزوم استرداد بلیت پروازهای داخلی و خارجی بدون کسر خسارت کنسلی از سوی شرکت‌های هواپیمایی پابرجاست.

به گفته اسلامی، شرایط مذکور در خصوص آژانس‌ها و دفاتر خدمات گردشگری نیز لازم الاجراست.


10418969
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است