استانی 09:09 - 10 تیر 1394
دری نجف‌آبادی‌:
نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی خواستار اهتمام بیشتر دستگاه‌ها در بخش‌های اجتماعی و فرهنگی جهت تدوین سند توسعه راهبردی استان برای پنج سال آینده شد.

کاهش آسیب‌های اجتماعی، نیازمند تدوین سندی حکیمانه است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه مرکزی – آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی شامگاه گذشته در نشست شورای فرهنگ عمومی استان مرکزی در محل بیت امام جمعه اراک در جمع مسئولین استانی با اشاره به اهمیت برنامه ششم توسعه، گفت: سیاست‌های تدوین شده در این برنامه باید راهبردی و هدفدار و در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: در تدوین این سند باید بخش‌های خانواده، آموزش، بهداشت، دانشگاه، آموزش و پرورش، حوزه‌ و... مطرح شود.

وی بخش اجتماعی و فرهنگی را زیربنای اصلی تدوین این سند دانست و اظهار کرد: در تدوین این سند باید از تجارب گذشته در برنامه پنجم توسعه و عملکردها بهره برد و علل موفقیت‌ها و عدم موفقیت‌ها، همچنین درصد تحقق برنامه‌ها یا عدم تحقق آنها مدنظر قرار گیرد.

دری نجف‌آبادی با اشاره به شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت، تصریح کرد: یک سند علمی مبنی بر شعار سال جاری تدوین شده که اساتید، دانشگاه‌ها و کارشناسان در تدوین آن نقش مهمی دارند.

دری نجف‌آبادی این سند را قابل چاپ و الگوگیری در سایر استان‌ها دانست و ادامه داد: این کار علمی برای دستگاه‌های ذیربط ارسال می‌شود تا هر دستگاه وظیفه خود را در این راستا ادا کند.

وی افزود: این برنامه به سایر برنامه‌های کشور قابل تعمیم است. شورای فرهنگ عمومی باید آن را پیگیری کرده و در پایان سال گزارشی از اقدامات مرتبط ارائه دهد.

نماینده ولی‌فقیه در استان ادامه داد: سند علمی همدلی و همزبانی بین دولت و ملت استان مرکزی دارای سه بخش؛ مبانی همدلی و همزبانی، مبانی نظری اعتقادی و راهکارهاست که بر این‌ اساس، وظایف هر دستگاه به تفکیک ابلاغ خواهد شد.

امام جمعه اراک با اشاره به یک دستورکار ابلاغی از سوی وزارت کشور، گفت: این دستورالعمل مربوط به نحوه عملکرد فروشگاه‌ها در خصوص عرضه پوشاک و لباس و ویترین‌هاست که به تبع مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به سراسر کشور ابلاغ شده است. قائم مقام وزیر کشور 14 نهاد را مسئول مسائل مربوطه کرده است.

وی با تأکید بر توجه و حساسیت بیشتر به کالاهای وارداتی، عنوان کرد: بسیاری از کالاهای وارداتی آموزش و القای خودباختگی در برابر بیگانگان است که ستاد امر به معروف و نهی از منکر بیشترین وظیفه در پیگیری این موضوع را برعهده دارد.

دری نجف‌آبادی با تأکید بر آسیب‌شناسی همه‌جانبه در همه زمینه‌ها، افزود: آمار آسیب‌هایی از قبیل طلاق، بیکاری، فقر، خانواده‌های بی‌سرپرست و... آمارهای تلخ و رنج‌آوری است. مسئولین باید این آسیب‌ها را شناسایی کرده و در جهت پیشگیری از آنها اهتمام ورزند.

وی تصریح کرد: تا چند سال اخیر آمار زندانیان استان دو هزار و 500 نفر بود، اما متأسفانه این آمار طبق پیش‌بینی‌ها از مرز گذشت، از این رو در راستای کاهش این آمار و جلوگیری از آسیب‌ها نیازمند تدوین یک برنامه حکیمانه هستیم.

نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی گفت: موانع اعتماد متقابل بین مردم و مسئولین که با ارائه راهکارها در ابلاغیه شرح داده شده باید مدنظر فعالیت‌های دستگاه‌ها قرار گیرد و باید کارگروهی از همه دستگاه‌های مربوطه تشکیل و پیگیری شود.

دری نجف‌آبادی با اشاره به افزایش جمعیت استان به دلیل مهاجرت‌ها گفت: ساخت و راه‌اندازی مراکز دینی و حوزه در شهرستان‌های اراک، ساوه و دلیجان با توجه به صنعتی شدن و افزایش جمعیت باید دیده شود.

امام جمعه اراک، همچنین بر راه‌اندازی مجدد کارخانه آونگان تأکید کرد.

وی سه موضوع سبک زندگی ایرانی اسلامی، وضعیت رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و ناهنجاری‌های اجتماعی و پیگیری سمینار قرآنی را از جمله مواردی دانست که باید در دستورکار جلسات آتی قرار گیرد.

دری نجف‌آبادی در بخشی از سخنانش با اشاره به روایاتی از ائمه (ع)، ویژگی مردان با مروت را عدم سهل‌انگاری نسبت به دین، قیام به حقوق و حساس بودن آنها نسبت به اصلاح امور مالی ذکر و اصلاح مال را اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.

وی با اشاره به نزدیک بودن فرارسیدن شب‌های قدر گفت: مراسم شب‌های قدر باید با عظمت هرچه بیشتر و با محتوای مناسب برگزار شود.

به گزارش ایسنا، معاون سیاسی‌امنیتی استاندار مرکزی نیز در این نشست گفت: یکی از راهکارهای شناسایی شده در دنیا جهت برقراری ارتباط بین مردم و دولت یا مسئولین، فعالیت در اتاق‌های شیشه‌ای نامیده می‌شود.

شکرالله حسن‌بیگی تأکید کرد: براین‌اساس در کشور و استان مرکزی نیز مسئولین باید عملکردی شفاف داشته و اقداماتشان برای مردم ملموس و شفاف باشد.

به گزارش ایسنا، غلامرضا فتح‌آبادی نیز در این نشست اظهار کرد: براساس آمارهای کسب شده در حوزه اعتمادسازی طی سال گذشته، این رقم در کشور به طور میانگین، 64درصد و در استان مرکزی 67درصد گزارش شد که البته بالاترین رقم نیز 69 درصد بوده است.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استان مرکزی، اعتماد بین فردی در جامعه را چشمگیر دانست و افزود: اعتماد در بین اعضای خانواده 89 درصد است، اما در خارج از محدوده خانواده این عدد به 35درصد کاهش پیدا می‌کند.

وی کمترین اعتمادسازی را مربوط به دفاتر املاک و مسکن عنوان و بیان کرد: برخلاف برخی دستگاه‌ها اعتماد مردم به کمیته امداد مثبت است و نباید برای همه یک نسخه تجویز شود.

در این نشست مصوب شد یک کمیته علمی براساس بند سه ماده سه آیین نامه شورای فرهنگی با حضور دادگستری استان، دانشگاه اراک، شهرداری، معاونت اجتماعی استانداری مرکزی و دستگاه‌های ذیربط تشکیل شده و طی آن دستور جلسات مشخص شده ارزیابی شوند.

در این کمیته موضوع اعتمادسازی بین مردم و مسئولین در دستورکار قرار خواهد گرفت.

بنابراین گزارش، مسئولین دستگاه‌های مختلف پیشنهادات خود در خصوص تدوین سند ششم توسعه را ارائه دادند و مقرر شد پیشنهادات جمع‌بندی شده و تا یک ماه دیگر در دستور جمع‌بندی نهایی قرار گیرد.

انتهای پیام


6671378
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است