سیاسی 02:48 - 11 شهریور 1393
یکی از سازوکارهای مورد انتقاد پیمان فرا آتلانتیک این است که این معاهده به شرکت‌های بزرگ اجازه خواهد داد که مستقیماً از دولت‌ها به منظور تغییر دادن قوانین آنها - نزد یک هیئت حقوقی که تاسیس خواهد شد - شکایت بُرده و عملاً مصوبات دست‌ و پا گیر پارلمان‌ها را به نفع خود ابطال نمایند.

در حالی که افکار عمومی جهان به شدت مبهوت داعش و سوریه و اوکراین است، رهبران آمریکا و اتحادیه اروپا، بی سر و صدا، در حال مذاکره و گفتوگو برای تدوین مفاد "پیمان فرا آتلانتیک" هستند که قرار است احیاناً از سال ۲۰۱۵ به اجرا درآید.


پیمان فرا آتلانتیک - یا Transatlantic Treaty - سند تاسیس منطقه آزاد تجاری و بازار مشترک میان اتحادیه اروپا و آمریکاست و بدون شک نه تنها بر زندگی مردم اروپا تاثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد گذاشت،‌ بلکه مناسبات استراتژیک و روابط بین‌الملل را نیز به شدت تحت‌ ‌الشعاع قرار خواهد داد.


یکی از سازوکارهای مورد انتقاد پیمان فرا آتلانتیک این است که این معاهده به شرکت‌های بزرگ اجازه خواهد داد که مستقیماً از دولت‌ها به منظور تغییر دادن قوانین آنها - نزد یک هیئت حقوقی که تاسیس خواهد شد - شکایت بُرده و عملاً مصوبات دست‌ و پا گیر پارلمان‌ها را به نفع خود ابطال نمایند.


اما آنچه بیش از رفاه و صلاح مردم اروپا برای ما اهمیت دارد، تاثیر این پیمان بر روابط بین‌المللی و روابط تجاری ایران و مسئله تحریم‌هاست. چرا که پس از اجرایی شدن طرح منطقه آزاد تجاری میان آمریکا و اروپا، به احتمال زیاد سازوکار حقوقی وضع تحریم آنها نیز مشترک خواهد شد و عملاً قوانین تحریمی تمام کشورهای عضوء این منطقه آزاد در واشنگتن به تصویب خواهد رسید.


از طرف دیگر - هر چند بعید است - این احتمال نیز می‌رود که شرکت‌های اروپایی بتوانند پس از تصویب این پیمان از دولت آمریکا به منظور ابطال قوانین تحریمی آن علیه ایران - که مخل فعالیت‌های تجاری خود ارزیابی می‌کنند - شکایت کنند. یعنی کاری را انجام دهند که برخی دولت‌های اروپایی در دهه ۱۹۹۰ بنا داشتند برای لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران در چارچوب مقررات و سازوکارهای حقوقی WTO انجام دهند.


در هر حال، مطالعه و درکِ تاثیر این پیمان بر روابط تجاری آینده ایران و اروپا و همچنین تاثیر آن بر توافق‌نامه هسته‌ای و فرایند لغو تحریم‌ها که احتمالاً تا ماه نوآمبر به نتیجه خواهد رسید، بسیار مهم است. جا دارد محققان حوزه سیاست خارجه به این دگرگونی مهم که در راه است توجه کنند.


رضا نصری/حقوقدان در موسسه عالی مطالعات بین‌المللی ژنو 



4623219
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امور پارلمانی دولت درباره آخرین وضعیت لایحه حجاب و عفاف نکاتی را بیان کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حمایت اردن از اسرائیل در زمان حمله ایران به سرزمین‌های اشغالی باعث تعجب صهیونیست‌ها شده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» هشدار رئیس‌جمهور به رژیم صهیونیستی و نمایش تسلیحات پیشرفته در مراسم روز ارتش از عناوین روزنامه‌های امروز است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایران، برای شرکت در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره فلسطین وارد نیویورک شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» شفیق دیوب، سفیر سوریه در تهران درباره عملیات تنبیهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه رژیم صهیونیستی گفت: «وعده صادق» عملیات دفاعی مشروع از سوی جمهوری اسلامی ایران است که در چارچوب حق دفاع از خود و در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران ...
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین خاطرنشان کرد: ایران همواره در طول سالیان گذشته از خود خویشتن‌داری و صبر راهبردی نشان داده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل کانون کهنه سربازان جنگ ایران و عراق، از پیگیری حقوقی وصول ۱۶۰۰ میلیارد دلار غرامت جنگ تحمیلی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در پیامی به رئیس دفتر سیاسی حماس شهادت شماری از فرزندان و نوه‌های وی در حمله دشمن صهیونیستی را تسلیت گفت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ایران به حکم صادره از سوی دادگاه آرژانتینی واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست عالی شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با موضوع فلسطین به نیویورک سفر کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است