سیاسی 10:18 - 18 خرداد 1399
بررسی وضعیت اقتصادی کشور در مجلس
رئیس گمرک گفت که میزان صادرات در سال ۹۸، ۱۳۵ میلیون تن و برای واردات ۳۵ میلیون تن بوده است، یعنی وزن تجارت خارجی ۱۷۰ میلیون تن بوده که رکوردی در تاریخ کشور به جای گذاشته است.

میراشرفی: وزن تجارت خارجی در سال ۹۸، ۱۷۰ میلیون تن بوده است

به گزارش ایسنا، مهدی میراشرفی در جلسه علنی امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی وضعیت اقتصادی کشور گفت: مهمترین جوابی که می‌توان به بدخواهان کشور داد ارجاع به آمار تجارت خارجی در سال ۹۸ است. ما در سال گذشته ۱۳۵ میلیون تن صادرات و ۳۵ میلیون تن واردات داشته‌ایم، یعنی وزن تجارت خارجی ۱۷۰ میلیون تن بوده که رکوردی را در تاریخ کشور  به جای گذاشته‌ایم. در بحث ارزش مبادلات تجارت خارجی با ۸۵ میلیارد دلار عملکرد را سال گذشته به پایان رساندیم که بهترین جواب به بدخواهان کشور است که می‌گفتند می‌خواهند اقتصاد کشور را زمین گیر کنند.

وی در توضیح اقدامات گمرک برای حمایت از تولید، تسهیل و تجارت در ارتقای کار گمرک گفت: بیش از ۸۰ درصد کالاهای وارداتی کشور کالاهای واسطه تولید و مواد اولیه ماشین آلات و خط تولید بوده که با دیدن مشکلات ورود کالاها کاهش قیمت تمام شده تولید رخ می‌دهد ما در سال گذشته فعالان اقتصادی مجاز را شناسایی کرده که بیش از ۲۲۰ فعال اقتصادی مجاز ثبت شد.

میراشرفی گفت که با تهمیداتی مسیر ثبت شده کالاها از ۳۵ درصد در سال ۹۷ به ۵۱ درصد در سال ۹۸ رسید. درباره بحث مربوط به تسهیل تجارت در خصوص واردات کالاهای مورد نیاز تولید کشور هم اقداماتی صورت گرفت.

به گفته وی در قرن ۲۱ سه توصیه برای تسهیل تجارت و ارتقای سلامت وجود دارد و آن الکترونیکی و مجازی و هوشمند کردن فعالیت اقتصادی است. گمرک جمهوری اسلامی ایران در سنوات گذشته اقدامات بسیار منسجمی انجام داد و به سمت الکترونیکی کردن امور رفت، خوشبختانه از این بابت از سازمان‌های پیشرو بودیم. در بحث مجازی سازی گمرک روی موبایل اقداماتی صورت گرفت شعار ما این است که هر فعال اقتصادی از هر کجا و هر زمانی بتواند اظهارنامه اقتصادی گمرک را ارسال کند. اقداماتی برای بحث هوشمند سازی هم صورت گرفته امیدواریم در کنار الکترونیکی و مجازی کردن موضوع هوشمند سازی را اجرا کنیم تا شاهد افزایش شاخص‌های مربوط به توانمندسازی تجارت باشیم.

رئیس گمرک با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای ایجاد شبکه اجتماعی بومی گفت: گمرک شبکه اجتماعی بومی برای فعالان اقتصادی مجاز تولید کرد، تا بتواند تحت این شبکه به ارائه خدمات از گمرک و تجارت خارجی بپردازد همچنین بحث راه اندازی مدیریت شبکه‌های هوشمند را به عنوان برنامه در سال جاری داریم. می‌خواهیم به سمت کنترل‌های غیر مزاحم و غیر ملموس برویم. ما با اتکا به توان داخلی و نیروهای متعهد و متخصص توانسته‌ایم نرم افزارهای بومی تولید کنیم.

به گفته وی با وجود تحریم‌های ظالمانه در بخش سخت افزار از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شده تا گمرک مجهز به دستگاه‌هایی همچون آشکار ساز، اسکن کانیتر و ایکس ری شود.

رئیس گمرک در پایان قوانین متعدد را به عنوان تهدیدهای بخش تجارت خارجی برشمرد و گفت که تعدد مراجع سیاست گذار و عدم وجود زیرساخت‌های مناسب از دیگر تهدیدهای این بخش است.

انتهای پیام


10563481
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه از نسل جدید سامانه‌های موشکی و پهپادی در سال جاری رونمایی می‌شود، گفت: مهمترین راهبرد نیروی پدافند هوایی ارتش تولید امنیت پایدار است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در واکنش به سخنان اخیر حسن روحانی رئیس‌جمهوری سابق درباره رخداد‌های مربوط به افزایش قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸ واکنش نشان داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» احمد وحیدی وزیر کشور درباره قانون مقابله با تحریم کالاهای صهیونیستی توضیح داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرتیپ اکرمی نیا گفت: کشور‌های اسلامی بدانند که اگر اسرائیل قدرت پیدا کند به هیچ کشوری برای رسیدن به اهداف خود رحم نخواهد کرد و این مهم را سران کشور‌های اسلامی درک نمی‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» آیت الله خاتمی گفت: مقاومت هم اکنون پیروز میدان است و بنابر بشارت قرآن آینده هم برای مقاومت است، اما مردم بدانند قصه روز قدس امسال قصه‌ی دیگری است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است