بین‌الملل 15:09 - 23 مرداد 1397
با تشدید تنش‌ها میان ترکیه و آمریکا تحلیلگران هشدار دادند، در صورت تعطیلی پایگاه اینجرلیک، پایگاه هوایی اصلی ائتلاف ناتو در ترکیه که مرکزی برای عملیات ائتلاف ضد داعش در سوریه محسوب می‌شود، آنکارا هزینه سنگینی را متحمل خواهد شد.

"تعطیلی پایگاه آمریکایی اینجرلیک احتمالا آنکارا را متحمل هزینه سنگین کند"

به گزارش ایسنا، با کاهش روابط میان دو هم‌پیمان ناتو در چند هفته اخیر و رسیدن این روابط به پایین‌ترین سطح خود، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه به واشنگتن هشدار داد که احتمال دارد مجبور شود به دنبال دوستان و هم‌پیمانان جدیدی باشد.

این هشدار پس از آن بود که اردوغان در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به بررسی مسایل اقتصادی و تجاری و نیز بحران سوریه پرداخت.

برخی اسنادی که هفته گذشته از سوی رسانه‌های آمریکای منتشر شده، نشان می‌دهند، گروهی از وکلای مدافع نزدیک به دولت ترکیه یادداشتی را به دادگاه آدانا، نزدیک‌ترین شهر به پایگاه اینجرلیک ارائه کرده و بازداشت افسران آمریکایی را به اتهام مشارکت در تلاش برای کودتای ژوئیه ۲۰۱۶ خواستار شده‌اند.

این وکلای مدافع از میان مسؤولان نظامی آمریکایی که خواستار بازداشت‌شان شدند، به صورت مشخص به ژنرال جوزف ووتل، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه اشاره کرده‌اند.

این در حالی است که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در راستای اطمینان‌دهی تاکید کرد، روابط میان نیروهای دو کشور تغییری نکرده‌ است.

ماتیس به تازگی در گفت‌وگو با مطبوعات اظهار داشت: ما به شکلی جدی به همکاری‌مان ادامه می‌دهیم.

جیمز استاوریدیس، فرمانده سابق نیروهای ائتلاف ناتو در گفت‌وگویی که روز دوشنبه با شبکه "ام.اس.ان.بی.سی" داشت، ضمن نگران‌کننده دانستن وضعیت موجود، گفت: از دست دادن ترکیه اشتباه ژئوپلتیک بزرگی است، ما باید مانع این امر شویم، این به ترکیه بستگی دارد که در مرحله کنونی گام اول را بردارد.

جوشوا لاندیس، مدیر مرکز پژوهش‌ها درباره خاورمیانه نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه نظر مشابهی ارائه و تاکید کرد: این ترکیه است که از بحران با آمریکا بیشتر ضربه خواهد خورد.

لاندیس گفت: اخراج آمریکا شکست بزرگی برای ترکیه خواهد بود و فکر نمی‌کنم که اردوغان این را بخواهد.

کلاهک هسته‌ای

آمریکا پایگاه اینجرلیک را سال ۱۹۵۱ میلادی در سخت‌ترین دوره جنگ سرد در جنوب ترکیه احداث کرد و از آن به عنوان پایگاه پشتیبانی عملیات آمریکا در منطقه استفاده شد و در آن ۵۰ کلاهک هسته‌ای یگان بازدارنده ناتو وجود دارد که دهه‌هاست امنیت ترکیه را تضمین می‌کند.

این پایگاه از حمله ۱۱ سپتامبر در آمریکا، بخش بزرگی از کمک‌های لجستیک عملیات ناتو در افغانستان را تامین کرده و از سال ۲۰۱۵ نقش بزرگی در ائتلاف ضد داعش در سوریه و عراق ایفا می‌کند.

بحران ترکیه با آمریکا احتمالا هزینه سنگینی را به برنامه‌های نظامی ترکیه تحمیل می‌کند.

در عین حال کنگره آمریکا تا زمانی که آنکارا متعهد توقف گفت‌وگو با مسکو برای خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ ضد هوایی نشده پنتاگون را از تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه منع کرده است.

انتهای پیام


9873807
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» به گفته یک مشاور ناتو تصویب کمک مالی آمریکا برای اوکراین بیشتر به سود آمریکاست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» خبرگزاری کره شمالی از سفر یک هیئت اقتصادی این کشور به ایران خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» استاد دانشگاه استنفورد گفت صدور حکم بازداشت علیه نخست وزیر رژیم اسرائیل می‌تواند جنایات آن در غزه را برای مردم جهان آشکار کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سنای آمریکا به اتفاق آرا لایحه بسته کمک‌ها به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد و بعد آن را برای بایدن ارسال خواهد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون رئیس جمهور آمریکا در تماس تلفنی به رئیس رژیم صهیونیستی درباره حمایت کامل واشنگتن از امنیت این رژیم اطمینان داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل ناتو گفت پیمان ناتو در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در کشور‌های دیگر به عنوان بخشی از تلاش‌های بازدارندگی خود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک عضو ارشد جنبش حماس گفت: جنبش حماس به تنهایی ۳۰ ژنرال و افسر بلندپایه اسرائیلی را در اختیار دارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دیده بان حقوق بشر اروپا مدیترانه در گزارشی اعلام کرد که بیش از ۱۴۰ گور دسته جمعی ایجاد شده توسط نظامیان اسرائیلی در نوار غزه شناسایی شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بهای طلای سیاه در معاملات امروز بازار انرژی شاهد جهش بیش از یک دلاری بود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سناتور آمریکایی خواهان افزودن ۲ اصلاحیه به کمک‌های اهدایی واشنگتن به تل آویو شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است