علمی فناوری 12:39 - 02 تیر 1397
دولت نروژ در نظر دارد برای پیشگیری از قطع غیرقانونی درختان، از یک مجموعه داده براساس DNA استفاده کنند.

حفظ درختان با استفاده از یک مجموعه DNA

به گزارش ایسنا و به نقل از نیویورک‌تایمز، نقشه‌برداری‌هایی که سالانه انجام می‌شوند، کاهش روزافزون جنگل‌ها را در سراسر جهان نشان می‌دهند.

با شیوع نگرانی درباره این موضوع، فعالان محیط زیست، پروژه‌ای را برای ابداع یک مجموعه داده از درخت "افرای درشت‌برگ" در ساحل غربی آمریکا آغاز کرده‌اند. هدف نهایی این پروژه، استفاده از DNA برای مقابله با بازار سیاه فروش چوب در کشورهای گرمسیری است که درختان آنها به صورت غیرقانونی قطع می‌شوند.

"مگان پارکر فورنی" (Meaghan Parker-Forney)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما بافت برگ را از درختان افرای موجود در کالیفرنیای جنوبی و بریتیش‌کلمبیا به دست می‌آوریم.

این مجموعه DNA، یک پروژه آزمایشی برای دولت نروژ است که با سرمایه‌گذاری مشترک "سازمان جنگلداری ایالات متحده آمریکا"(USFS) صورت می‌گیرد. دولت نروژ در نظر دارد کارآمد بودن این مجموعه داده را در کشورهایی مانند اندونزی یا پرو که قطع غیرقانونی درختان در آنها شایع‌تر است، بررسی کند.

فعالان محیط زیست امیدوارند امکان استفاده از این مجموعه داده در موارد قانونی هم وجود داشته باشد. تاکنون، چندین نفر از مردم آمریکا با استفاده از این پایگاه داده، به قطع غیرقانونی درختان متهم شده‌اند. نشانگرهای ژنتیکی می‌توانند قطع درخت از یک منطقه حفاظت شده را نشان دهند.

جمع‌آوری نمونه‌های DNA ساده است. داوطلبان به صورت آنلاین آموزش داده می‌شوند و از یک اپلیکیشن برای ثبت اطلاعات در این زمینه استفاده می‌کنند.

داوطلبان این پروژه، دو دوره کوتاه آموزشی را به صورت آنلاین می‌گذرانند. این دوره‌ها و آزمون پایانی آنها، داوطلبان را علاوه بر جمع‌آوری و ذخیره نمونه‌ها، برای شناسایی محیط قرار گرفتن درخت نیز آماده می‌کنند.

ابداع‌کنندگان این پروژه در نظر دارند طرح مشابهی نیز با جمع‌آوری DNA حیوانات انجام دهند. آنها امیداوارند با این کار، از به خطر افتادن حیات وحش نیز جلوگیری کنند.

انتهای پیام


9819557
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدیر گروه مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مالاریا جزو مهم‌ترین و جدی‌ترین بیماری‌های عفونی در تمام قاره‌های دنیا است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شرکت تراشه‌ساز «TSMC» تایوان، اعلام کرد که فناوری جدید تولید تراشه این شرکت به نام «A 16» در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ وارد چرخه تولید خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» آزمون سراسری گروه آزمایشی هنر و همچنین گروه آزمایشی زبان‌های خارجه راس ساعت ۱۴:۳۰ آغاز شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در حالی که ساخت یک خانه تک طبقه به روش سنتی ممکن است چند ماه طول بکشد، اما بزرگترین چاپگر سه بعدی جهان که توسط مهندسان دانشگاه مین (Maine) ساخته شده است، می‌تواند این پروژه را در کمتر از چهار روز به پایان برساند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سامسونگ روی ویژگی‌های هوش مصنوعی سلامتی‌محور حلقه‌ی هوشمند خود تمرکز ویژه‌ای خواهد داشت.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به گزارش وبگاه خبری Reuters، مدیر اجرایی تیک‌تاک امید دارد در چالشی قانونی برای ادامه حیات و فعالیت در ایالات متحده، برابر دولت آمریکا پیروز شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کاربران تردز از ماه فوریه تاکنون، حدود ۲۰ میلیون افزایش کاربر داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر آموزش و پرورش از دادن امتیاز ویژه به دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نوشیدنی‌های دارای فیبر می‌توانند میان وعده خوبی برای کودکان باشند و مایعات بدن آنها را تامین کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است