علمی فناوری 12:03 - 14 مرداد 1394
منجمان امریکایی-مجارستانی به رهبری پروفسور «لوجوز بالز» از رصدخانه Konkoly در بوداپست، آن چه را که عظیم‌ترین جسم جهان قابل‌مشاهده یعنی حلقه‌ای متشکل از 9 انفجار پرتو گاما و کهکشان‌هاست، کشف کرده‌اند.

کشف عظیم‌ترین جسم جهان با وسعت پنج میلیارد سال نوری

به گزارش سرویس علمی ایسنا به نقل از سایت ساینس‌دیلی، انفجارات پرتوی گاما (GRBs) درخشان‌ترین رخدادها در جهان هستند و ظرف معدود ثانیه‌هایی همان میزان انرژی را آزاد می‌کنند که خورشید ظرف 10 میلیارد سال عمرش آزاد می‌کند.

از آن جایی که ستارگان در مناطق دارای ماده بیشتر شکل می‌گیرند، انفجارهای پرتو گاما می‌توانند به دانشمندان یک برآورد تقریبی از میزان ماده موجود در هر منطقه خاص را ارائه کنند. این انفجارها، پدیده‌های نسبتا نادری هستند، اما مطالعه رفتار آنها تحت شرایط خاص محققان را قادر به ادامه آزمودن قوانین فیزیک می‌کند.

انفجارهای پرتو گامایی که حلقه کیهانی تازه‌کشف‌شده را تشکیل می‌دهند، با استفاده از رصدخانه‌های زمین محور و فضامحور مختلف مشاهده شدند. این انفجارها در فواصل مشابهی از زمین یعنی حدود هفت میلیارد سال نوری یا بیش از 70 برابر قطر ماه واقع شده‌اند؛ این بدین معناست که وسعت این حلقه کیهانی بیش از پنج میلیارد سال نوری است.

بسیاری از مدل‌های کنونی نشان می‌دهند ساختار کیهان در بزر‌گ‌ترین مقیاس‌ها منسجم است و این قاعده کیهانی توسط مشاهدات جهان آغازین و ویژگی پس‌زمینه موج کیهانی که توسط ماهواره‌های WMAP و Planck مشاهده شده‌اند، تایید شده‌اند.

با این حال، نتایج اخیر دیگر و دستاورد جدید نظریات پیشین که وسعت نظری 1.2 میلیارد سال نوری را برای بزرگ‌ترین سازه‌های جهان اعلام کرده‌اند، به چالش می‌کشد. وسعت حلقه تازه‌شناسایی‌شده تقریبا پنج برابر این رقم است.

دانشمندان به دنبال یافتن جزئیات بیشتری در مورد این حلقه و بررسی این موضوع هستند که آیا فرآیندهای شناخته‌شده در شکل‌گیری کهکشانی منجر به خلق این حلقه‌ شده‌اند یا خیر.

تیم علمی همچنین به دنبال این موضوع است که آیا منجمان باید نظریه‌هایشان را در مورد تکامل کیهان بازبینی کنند یا خیر.

جزئیات این مطالعه در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society ارائه شد.

انتهای پیام


6862184
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی گفت: طرح مدرسه مجازی بزرگسالان در راستای کاهش تنوع مدارس در حال تدوین است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کمیسیون اروپا اعلام کرد که به پلتفرم اجتماعی تیک‌تاک ۲۴ ساعت فرصت داد تا ارزیابی مخاطرات برنامه جدید خود، تیک‌تاک لایت را ارائه دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» در پی تصادف شدید دو خودرو در اتوبان تهران-قم، کارشناسان اورژانس استان تهران فقط در ۱۴ دقیقه خود را با بالگرد به محل حادثه رساندند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ظاهراً پس از دریافت آخرین به‌روزرسانی نرم‌افزاری، یک خط باریک سبز رنگ روی نمایشگر گوشی‌های سری گلکسی S21 سامسونگ نمایان می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون پرستاری وزارت بهداشت از افزایش ۵۰ درصدی حق‌الزحمه کار دانشجویی خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آزمایشگاه‌ها خط مقدم در تشخیص بیماری‌ها هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان سنجش گفت: تقلب سازمان یافته در آزمون سراسری سال گذشته رخ نداده است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: نتایج آزمون استخدامی آموزگاری تا پایان فروردین توسط سازمان سنجش منتشر می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است