بین‌الملل 14:15 - 01 اردیبهشت 1400
رئیس جمهوری کره جنوبی در گفتگویی اعلام کرد، پس از شکست ترامپ در مذاکرات اتمی با کره شمالی، حالا امیدواریم که جو بایدن بتواند این توافق اتمی را زنده کند.

کره‌جنوبی به بایدن برای احیای توافق اتمی با پیونگ‌یانگ امید دارد

به گزارش ایسنا، مون جائه این، رئیس جمهوری کره جنوبی در مصاحبه ای با روزنامه نیویورک تایمز، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا را برای آغاز مذاکرات با دولت کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی پس از دوسال توقف پیشرفت‌های دیپلماتیک تشویق کرد و گفت: خلع سلاح اتمی یک مساله حیاتی برای کره جنوبی است.

وی همچنین به آمریکا برای همکاری با چین در ارتباط با کره شمالی و مسائل دیگر مورد نگرانی بین المللی از جمله تغییرات جوی تاکید کرد و ادامه داد: روابط وخیم بین آمریکا و چین شاید باعث تضعیف مذاکرات خلع سلاح اتمی شود.

رئیس جمهوری کره جنوبی افزود: اگر تنش‌ها بین دو کشور افزایش یابد، کره شمالی می تواند از آن به نفع خود بهره ببرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا در حالی کاخ سفید را ترک کرد که حتی یکی از کلاهک‌های اتمی کره شمالی را کم نکرد. کیم جونگ اون حتی آزمایش‌های تسلیحاتی را از سر گرفته است. ترامپ فقط دور خودش چرخید و در نهایت شکست خورد. مهمترین نقطه آغاز برای دولت‌های آمریکا و کره شمالی این است که تمایلی برای گفتگو داشته باشند و هر چه زودتر رو در رو پای میز مذاکره بنشینند.

مون جائه‌ این ادامه داد: امیدوارم که بایدن به رئیس جمهوری تاریخی تبدیل شود که به پیشرفتی قابل قبول و تغییر ناپذیر برای تکمیل خلع سلاح اتمی و سازش صلح آمیز در شبه جزیره کره دست پیدا می‌کند.

رئیس جمهوری کره جنوبی همچنین از آمریکا و کره شمالی خواست تا در راستای خلع سلاح اتمی گام به گام قدم بردارند و همزمان هم به تبادل امتیازات و انگیزه‌ها بپردازند. به گفته او، کلید اصلی برای دو کشور این است که بر اساس یک نقشه راه مورد اعتماد دوجانبه حرکت کنند.

رئیس جمهوری کره جنوبی نسبت به پیشرفتی درباره کره شمالی از سوی بایدن ابراز امیدواری کرد و البته گفت به دلیل بی اعتمادی عمیق بین واشنگتن و پیونگ یانگ، دستیابی به هرگونه نقطه عطف چشمگیر در این زمینه ممکن است غیرواقعی باشد.

بایدن ماه گذشته میلادی گفته بود که آماده یک شکلی از دیپلماسی با کره شمالی است اما این مساله به نتیجه نهایی خلع سلاح اتمی بستگی دارد.

کره شمالی پیشنهاد ایده‌هایی را با رویکردی گام به گام داد که با انهدام سایت اتمی این کشور،‌  برچیدن تاسیسات آزمایش موتور موشک و مجتمع اتمی در یونگبیون واقع در شمال پیونگ یانگ آغاز می‌شود.

مون جائه‌ این گفته که معتقد است چنین گام‌هایی اگر با نظر آمریکا هم راستا باشد می‌تواند به حذف و از کار افتادن بسیاری از تسلیحات کره شمالی چون موشک‌های بالستیک قاره پیما منجر شود. او افزود: در چنین سناریویی،‌ این اقدام در راستای خلع سلاح اتمی کامل کره شمالی، غیرقابل بازگشت است. این گفتگو و دیپلماسی می تواند به خلع سلاح اتمی منجر شود. اگر هر دو طرف از شکست نشست هانوی، ویتنام درس بگیرند و به سمت ایده‌های واقع گرایانه‌تر سوق یابند، مطمئنم که می‌توانند یک راه حل بیابند.

انتهای پیام


11035568
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه ایتالیا از اسرائیل و ایران دعوت کرد محتاط باشند تا از تشدید تنش جلوگیری کنند.  
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شهرداری غزه درباره حجم گسترده تخریب خانه‌ها و ساختمان‌های اداری در غزه گزارش داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیسیون اروپا از اسرائیل و ایران خواست تا از تشدید بیشتر درگیری خودداری کنند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» گردان‌های القدس، شاخه جنبش جهاد اسلامی فلسطین از حملات موشکی به اراضی اشغالی خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بانک مرکزی اتحادیه اروپا ایده ایالات متحده برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به نیرو‌های مسلح اوکراین را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال گلوله از این کشور به اوکراین را بهتر از اعزام نیروی آمریکایی دانست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پلیس پاکستان از حمله انتحاری به یک خودروی حامل کارگران ژاپنی در کراچی پاکستان خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر امور خارجه بلاروس در سفر به کره شمالی از امضای توافق‌های اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» انتخابات پارلمانی هند که به عنوان طولانی‌ترین انتخابات جهان شناخته می‌شود از امروز جمعه آغاز شده و قرار است تا ماه ژوئن ادامه داشته باشد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است