بین‌الملل 18:36 - 30 خرداد 1397
منابع خبری به نقل ازوزیر دفاع مالزی گزارش دادند: دولت جدید ماهاتیر محمد حضور نظامیان مالزی در عربستان را مورد بررسی مجدد قرار می‌دهد.

از سوی دولت ماهاتیر؛

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رسمی مالزی ' برناما' 'محمد سبو' وزیر دفاع این کشور روز چهارشنبه در اظهاراتی گفت: دولت پاکاتان هاراپان (ائتلاف امید به رهبری ماهاتیر محمد) موضوع حضور نیروهای نظامی مالزی در عربستان را که توسط دولت قبل به این کشور اعزام شدند بازبینی خواهد کرد.

نظامیان مالزیایی در دوره نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی و رهبر حزب باریسان نشنال جبهه ملی در ریاض حضور یافتند و هشام الدین حسین وزیر دفاع وی به نگرانی های سازمان ملل در مورد ورود نیروهای مالزی به جنگ یمن پاسخ نداد و اظهار کرد سربازان مالزیایی صرفا برای تخلیه اتباع مالزی از این کشور و اهداف انسان دوستانه درآنجا فعالیت دارند.

سبو وزیر دفاع مالزی گفت که حضور نیروهای نظامی مالزی در عربستان سعودی ، کوالالامپور را به طور غیرمستقیم به منازعه خاورمیانه مرتبط کرده است.

وی افزود: این درحالی است که مالزی هرگز در هیچ حمله ای علیه یمن به عنوان یک کشور اسلامی دخالت نکرده است.

وی تاکید کرد: کوالالامپور همواره سیاست بیطرفی را در سیاست خارجی خود به کار بسته و از هیچ یک از ایدئولوژی های سیاسی یا قدرت های بزرگ جهان طرفداری نکرده است.

سبو همچنین توضیح داد: مالزی عضو فعال جنبش عدم تعهد بوده و حتی در دوره ای نیز ریاست آن را برعهده داشته است.

وزیردفاع مالزی افزود: دولت بزودی در مورد وضعیت نیروهای نظامی کشور در عربستان بازبینی های لازم را انجام خواهد داد.

برخی گروههای مدنی و حامی صلح و حقوق بشری در مالزی پس از روی کارآمدن ماهاتیر محمد در ماه گذشته با ارسال نامه ای به وی خواستار پایان یافتن حضور نظامیان این کشور در عربستان شدند.

گروه مدنی وکلا برای آزادی مالزی نیز با نامه ای به وزیردفاع مالزی خواستار پایان یافتن مشارکت نظامی مالزی در منازعه یمن و فراخوانی نیروهای این کشور به مالزی شدند.

تاکنون آماررسمی از تعداد نظامیان مالزیایی حاضر در ریاض ارائه نشده است.

ماهاتیر محمد رهبر ائتلاف پاکاتان هاراپان (ائتلاف امید) توانست با آرای مردم مالزی در چهاردهمین انتخابات سراسری این کشور در روز 9 ماه مه (22 اردیبهشت) پس از 15 سال کناره گیری از قدرت ، درسن 92 سالگی به عرصه سیاسی این کشور بازگردد تا نخست وزیر هفتم این کشور باشد.

عربستان از روز ششم فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، فقیرترین کشور عربی آغاز کرد تا به بهانه بازگردان 'عبدربه منصور هادی' رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند.

تجاوز عربستان به یمن تاکنون منجر به کشته شدن بیش از 14 هزار نفر یمنی بی گناه و ویرانی این کشور شده است.


9816867
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس جمهور ترکیه بار دیگر از رژیم صهیونیستی به دلیل جنگ غزه انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش رژیم صهیونیستی دو تیپ خود را از مرز‌های شمالی سرزمین‌های اشغالی به نوار غزه فراخواند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور یهودیان رژیم صهیونیستی از دولت آمریکا به دلیل آسیب به اسرائیل انتقاد کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شرایط بهداشتی نامناسب غزه اکنون منجر به شیوع گسترده بیماری‌هایی همچون هپاتیت و مننژیت در این باریکه شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دادگاه عالی تجدیدنظر فرانسه، «فرانسوا فیون» نخست‌وزیر سابق این کشور را به طور قطعی مجرم شناخت.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آذربایجان در دیدار با پوتین گفت: روسیه از نظر امنیت منطقه‌ای در قفقاز و جغرافیای وسیع‌تر، کشور اصلی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک نشریه آمریکایی پیشرفت‌های ایران در زمینه ساخت تسلیحات بومی را ناشی از تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دانسته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ارتش کره جنوبی به تازگی در حال بررسی ممنوعیت گوشی‌های آیفون در ساختمان‌های نظامی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دومینوی استعفای فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی در حالی ادامه دارد که وزیر دارایی این رژیم، فرماندهان نظامی را مسئول شکست در عملیات طوفان الاقصی می‌داند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مدیر برنامه جهانی غذا می‌گوید غزه تا ۶ هفته دیگر هر سه مرحله ناامنی غذایی، سوء تغذیه و مرگ و میر به خاطر گرسنگی را پشت سر خواهد گذاشت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است