گوناگون 18:45 - 08 آذر 1394
طول CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی به اندازه ۳۰ میلی‌متر کمتر است؛ ولی در عین حال، فاصله محوری بزرگتر منجر به پیش‌آمدگی‌های کوچکتر در بدنه شده است.

نخستین ملاقات با «مزدا CX-9» مدل ۲۰۱۶ +تصاویر

به گزارش سرویس کشکول جام نیـوز، کراس‌اور ۳ ردیفه مزدا، آخرین مدل در خط تولید این کمپانی است که زبان طراحی «کودو» را دریافت می‌کند؛ موضوعی که ظاهر خوبی نیز برای این خودرو ایجاد کرده است.

 

CX-9 جدید که در نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس ۲۰۱۵ به نمایش گذاشته شده، بسیار جذاب، بزرگ و با اعتماد به نفس به نظر می‌رسد. همانند ولوو XC90، مدل ۲۰۱۶ از CX-9 نیز دارای یک کاپوت بلند است تا بیشتر از اینکه یک «کراس‌اور حجیم» را نشان دهد، چهره یک «واگن قدبلند» را به نمایش بگذارد.

 

طول CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی به اندازه ۳۰ میلی‌متر کمتر است؛ ولی در عین حال، فاصله محوری بزرگتر منجر به پیش‌آمدگی‌های کوچکتر در بدنه شده است. همچنین چرخ‌های این خودرو در حالت استاندارد به صورت ۱۸ اینچی هستند و البته، از آپشن چرخ‌های ۲۰ اینچی نیز می‌توان استفاده کرد.

 

موتور ۳/۷ لیتری V-6 در CX-9 قدیمی بازنشسته شده و جای خود را به یک موتور کاملاً جدید ۲/۵ لیتری توربوشارژر چهار سیلندر داده است. این اولین موتور «اسکای‌اکتیو» توربوشارژر مزدا محسوب می‌شود. البته کمپانی مزدا همیشه هدف‌هایی واقع‌گرایانه برای محصولات خود درنظر می‌گیرد و بر این اساس، در مورد موتور ۲/۵ لیتری جدید، از تنظیمات برای حداکثر اسب‌بخار خبری نیست.

 

 

مطابق گفته مزدا، طراحی این موتور با درنظر گرفتن دنیای واقعی و برای دنیای واقعی انجام گرفته است؛ جایی که راننده‌های شاسی‌بلندهای ۳ ردیفه به پایین‌بودن پیک گشتاور علاقه دارند. به این منظور، از یک توربوشارژر نسبتاً کوچک و با فشار 17.4 psi برای رسیدن این موتور (با نسبت فشردگی 10.5:1) به حداکثر گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متر در ۲۰۰۰ دور بر دقیقه استفاده شده است.

 

در همین حال، عدد مربوط به اسب‌بخار موتور توربوی CX-9 چندان بالا نیست. این موتور با استفاده از سوخت اوکتان 93 در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه، قدرتی برابر ۲۵۰ اسب‌بخار تولید می‌کنند. اگر از سوخت معمولی با اوکتان 87 استفاده شود، این قدرت به ۲۲۷ اسب‌بخار کاهش خواهد یافت.

 

البته این احتمالاً یک حرکت هوشمندانه در این شاسی‌بلند ۳ ردیفه است؛ چرا که رانندگان چنین خودروهایی معمولاً از تمام قدرت موتورهای بزرگ خود استفاده نمی‌کنند. پیک گشتاور پایین به مزدا اجازه استفاده از یک توربوشارژر کوچکتر داده است. در نتیجه، این توربوشارژ می‌تواند سریع‌تر به کار بیفتد؛ چیزی که در این نوع موتور، اهمیت بسیار زیادی دارد.

 

از عناصر کمک‌کننده به توربوشارژر تک‌اسکرال، یک مانیفولد اگزوز 4-3-1 است که تخلیه اگزوز را تشدید می‌کند؛ ولی در همین حال، با استفاده از یک سری سوپاپ‌ها در دور موتور زیر ۱۷۰۰، گازهای اگزوز را با کانال‌هایی با قطر کم به سمت توربو هدایت می‌کند و سرعت جریان هوا را افزایش می‌دهد.

 

 

مطابق گفته مزدا، CX-9 جدید نسبت به مدل قبلی، حدود ۱۱۳ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده است. با این حال، موتور ۲/۵ لیتری هنوز وزن زیادی برای خودرو ایجاد می‌کند و همچنین، با توجه به ساز و کاری که در بالا گفته شد، این موتور در اغلب اوقات و در هنگامی رانندگی عادی، تحت القای اجباری خواهد بود. شاید به همین نوع دلایل است که مصرف سوخت بسیاری از موتورهایی که حجم آنها کاهش یافته و توربوشارژر به آنها اضافه شده، افزایش می‌یابد.

 

البته مزدا برای مقابله با این موضوع، از یک سیستم EGR (چرخه دوباره گاز اگزوز) برای کاهش درجه حرارت محفظه احتراق استفاده کرده و به سراغ مصرف سوخت بیشتر نرفته است. در نتیجه، مطابق چیزی که مزدا می‌گوید، اعداد و ارقام مربوط به مصرف سوخت، نه‌تنها در بالاترین سطح کلاس خود طبق برآورد EPA قرار دارند، بلکه در دنیای واقعی نیز عملکردی خیره‌کننده را نشان می‌دهند.

 

مزدا CX-9 مدل ۲۰۱۶ به صورت انحصاری با یک گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته ارائه می‌شود.

 

همچنین سیستم دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد است، ولی امکان انتخاب یک دیفرانسیل تمام‌چرخ متحرک نیز وجود دارد. ردیف دوم صندلی‌ها قابلیت حرکت به سمت جلو را دارد تا امکان ورود به ردیف سوم فراهم شود. البته فضای ردیف سوم چندان کم نیست و این صندلی‌ها گنجایش حضور بزرگسالان را نیز دارند.

 

 

مزدا در همین حال، عایق‌کاری صدا به وزن ۲۴ کیلوگرم برای CX-9 انجام داده است؛ چیزی که باعث شده نویز داخل کابین به میزان ۱۲ درصد در سرعت‌های بزرگراهی کاسته شود. بهار ۲۰۱۶، باید منتظر ورود این مدل جدید مزدا به بازار بود.

 

صبحانه

206

 


7446209
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است