استانی 10:15 - 02 اردیبهشت 1397
مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:21 هزار راس دام این استان برای شناسایی دام‌های مشکوک به سل و بروسلوز تست شدند.

شناسایی دامهای مشکوک به سل و بروسلوز در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش ایسنا، دکتر عبدالله بهمنش افزود: 11 راس دام راکتور سل و 2 راس دام آلوده به بروسلوز در سال 96 در کهگیلویه و بویراحمد شناسایی شد. 

وی اظهار کرد: در سال گذشته، تعداد 15 هزار و 141 راس دام سبک و سنگین جهت آزمایشات بروسلوز(تب مالت) و تعداد 6 هزار و 23 راس دام سبک و سنگین  جهت تشخیص بیماری سل در واحدهای دامداری استان توسط کارشناسان ادارهکل دامپزشکی استان مورد آزمایش قرار گرفتند که در این راستا تعداد دو راس دام آلوده به بروسلوز و تعداد 11راس راکتور سل شناسایی و طبق موازین و دستورالعمل های بهداشتی دامپزشکی کشتار و به مالکان آنان غرامت پرداخت شد. 

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: با عنایت به اهمیت پایش بیماریهای قابل انتقال بین انسان و دام، کارشناسان واحد مبارزه با بیماریهای مشترک در ادارات دامپزشکی شهرستانهای تابعه با مراجعه به واحدهای دامداری وحسب مورد در روستاها بصورت رایگان عملیات تست سل و بروسلوز را به انجام رسانده و در صورت شناسایی دامهای راکتور، نسبت به حذف دام های آلوده اقدام می کنند . 

دکتر بهمنش  تصریح کرد: در این مدت نیز تعداد  249 هزار و 167نوبت راس دام سبک و سنگین با توان بخش های دولتی و خصوصی بصورت کاملاً رایگان بر علیه بیماری مشترک بروسلوز واکسینه شده اند . 

وی ادامه داد: علاوه بر مشکلات بهداشتی ناشی از مصرف و یا حتی تماس با دامهای آلوده برای انسان از زیان‌های اقتصادی مبتلا شدن به این بیماریها می‌توان به کم شدن تولید شیر، سقط جنین و زیاد شدن فاصله بین دو دوره زایمان و از دست رفتن ارزش اقتصادی دام‌ها اشاره کرد، همچنین در دامهای آلوده ممکن است نازایی‌های همیشگی یا موقت ایجاد شود . 

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص بیماری بروسلوز در دامها با اشاره به اینکه منابع آلودگی ترشح‌های رحم، جنین سقط شده، جفت و شیر آلوده هستند، عنوان کرد: درصورتیکه سقط جنینی مشاهده شد باید سریعاً جنین و ترشحات بصورت بهداشتی دفن و جایگاه دامها ضد عفونی شود. در هر حال باید شیر دامها قبل از مصرف بصورت بهداشتی جمع آوری و جوشیده شوند .

بهمنش بیان کرد: مناسب ترین راه جلوگیری از گسترش بیماری، ضمن رعایت بهداشت فردی و عمومی، واکسیناسیون به موقع دام‌ها است که دامپزشکی بر اساس برنامه زمانبندی و بصورت کاملاً رایگان اقدام به پوشش واکسیناسیون دامها در همه مناطق روستایی و عشایری می کند. 

وی اضافه کرد: شناسایی دام‌های آلوده از راه آزمایش آن‌ها و کشتار حیوانات آلوده از راه‌های دیگر پیشگیری و جلوگیری از انتشار بیماری است.

انتهای پیام


9753725
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است