گوناگون 22:17 - 12 مهر 1394
اخبار خوشی درباره ارتقای جایگاه شوراها و افزایش اختیارات آنها به گوش می‌رسد. صحبت بر سر همصدایی میان دولت و مجلس با مدیریت شهری بر سر تحقق مدیریتی یکپارچه است.

قضیه اصلا ساده نیست چون تا کار به اینجا برسد که مسئولان حداقل به فکر تقسیم قدرت در ابعاد محلی برسند، دست‌کم 15سال طول کشیده است. مدت‌هاست که مسئولان و کارشناسان شهری ریشه مشکلات نظام اجرایی و اداری کشور را در متمرکز بودن قدرت می‌دانند به این معنی که دولت حتی در جزئی‌ترین مسائل در دورافتاده‌ترین روستاها هم دخالت دارد درحالی‌که دولت می‌تواند با واگذاری برخی اختیارات، وظایف و مسئولیت‌ها در ابعاد محلی و منطقه‌ای به شوراها و شهرداری‌ها از حجم تصدی‌گری‌هایش کاسته و به شکل بهتر و با دست بازتری به امور تولی‌گری در کشور بپردازد.

با وجود اظهار تأسف محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر بابت اینکه رویکرد وزارت کشور در اصلاحیه قانون شوراها، دولت‌محور است بر لزوم برون‌سپاری امور و ایجاد مدیریت یکپارچه شهری تأکید می‌کند. حتی به پیشنهاد شورای شهر تهران کمیسیونی در دولت تحت عنوان کمیسیون بررسی چالش‌های کلانشهر تهران و سایر کلانشهرها شکل گرفت که در آن 11نفر از وزرای دولت به همراه شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران عضو هستند و یکی از مباحثی که در این کمیسیون دنبال می‌شود، سند جامع مدیریت شهری است.

اینطور که محمد سالاری می‌گوید بخش عمده‌ا‌ی از کارهای تخصصی و کارگروه‌های فنی برای بررسی این سند انجام شده و هم‌اکنون در آستانه تصویب دولت قرار دارد. این سند برای نهایی‌شدن نیازمند تصویب مجلس نیز هست اما تا همینجا هم می‌توان امیدوار بود که شهرداری تهران و شورای اسلامی شهر بتوانند به مدیریت یکپارچه‌ای بر پایتخت دست یابند که در سایه آن تمامی سازمان‌ها و نهادها در حیطه اختیارات محلی و منطقه‌ای با شهرداری هماهنگ باشند.

نظر رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر نیز این است که براساس اصل یکصد و سوم قانون اساسی، استانداران، فرمانداران، بخشداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می‌شوند، در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند بنابراین، این ماده از قانون اساسی به خوبی بیانگر مدیریت یکپارچه شهری است که متأسفانه تاکنون سازوکار آن پیش‌بینی نشده است.

احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شهر تهران نیز از وجود چند چالش جدی در زمینه اداره امور شهر سخن گفت که شامل پراکندگی در حوزه برنامه‌ریزی، چالش‌های عملکردی، چالش‌های مدیریتی، تفرق ساختار سازمانی و چالش‌های مالی و اقتصادی است. از سوی دیگر امیر خجسته، رئیس فراکسیون شوراها درمجلس اسلامی نیز با اشاره به اینکه اساسا تحقق مدیریت یکپارچه شهری خواسته مجلس از دولت بوده، گفت: به همین دلیل انتظار داریم که دولت هرچه سریع‌تر به این مهم جامه عمل بپوشاند زیرا اگر می‌خواهیم شاهد رشد و پیشرفت شهرها باشیم باید به این باور برسیم که تمام امور شهر در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد.


7163407
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است