استانی 11:05 - 18 بهمن 1394
‌مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: قلب در شبانه‌روز صد هزار بار می‌زند.

‌بیماری قلبی‌ای که از کودکی شروع می‌شود

دکتر رضا سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه لرستان، بیان کرد: برای اینکه قلب را سالم نگه داریم و اهمیت حفاظت آن را از عوامل خطر بدانیم، لازم است از فعالیت و کار قلب و شرایطی که آن را سالم نگه می‌دارد، اطلاع پیدا کنیم و مکانیسم‌هایی را که باعث بیماری می‌شود بشناسیم.

وی اضافه کرد: بنابراین ناگزیر هستیم که به صورت خلاصه و اجمالی اشاره‌ای به جایگاه قلب، ساختمان و فعالیت آن داشته باشیم و بعد به خطرات و بیماری‌های آن بپردازیم.

سالاری با بیان اینکه قلب یک تلمبه عضلانی است که در داخل قفسه سینه، جلو متمایل به سمت چپ قرار دارد، ادامه داد: این عضو در شبانه‌روز حدود صد هزار بار ضربان می‌زند، برای اینکه این کار را انجام دهد، نیاز دارد که شریان‌های کرونری قلب، خون را به طور مناسب به قلب برسانند.

مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: قلب از نظر فیزیولوژیک به دو قسمت راست و چپ تقسیم می‌شود سمت راست خون سیاهرگی و بدون اکسیژن را حمل و سمت چپ قلب نیز خون اکسیژن‌دار و سرخرگی را جابجا می‌کند.

وی اظهار کرد: قلب از نظر ساختمانی به چهار حفره تقسیم می‌شود دهلیزها دو حفره بالا و بطن‌ها دو حفره پایین را تشکیل می‌دهند که بطن چپ خون اکسیژن‌دار را به تمام نقاط بدن می‌رساند و بطن راست خون بدون اکسیژن‌ را جهت اکسیژن‌دار شدن به ریه‌ها حمل می‌کند.

سالاری با اشاره به شریان‌های کرونری قلب تصریح کرد: این شریان‌ها یا عروق رساننده خون به قلب از ابتدای بزرگترین سرخرگ بدن یعنی آئورت سرچشمه می‌گیرند و حاوی اکسیژن فراوان برای قلب هستند.

این پژوهشگر گفت: دو شریان چپ و راست خون‌رسانی بافت قلب را انجام می‌دهند. اگر این شریان‌ها دچار تنگی شوند به عضلات قلب، خون و اکسیژن کافی نمی‌رسد، در این صورت شخص با اندک فعالیتی مثل از پله بالا رفتن دچار درد سینه و آنژین قلبی می‌شود و قسمتی از قلب که خون به آن نمی‌رسد، از بین خواهد رفت، یعنی سکته قلبی رخ داده است.

وی اصلی‌ترین بیماری قلبی عروقی را آتروسکلروز دانست و افزود: آتروسکلروز یک بیماری پیش‌رونده است و از دوران کودکی شروع می‌شود. این بیماری در اثر رسوب چربی، کلسترول، مواد دیگری مثل کلسیم، فیبرین و مواد حاصل از تخریب سلول‌ها در دیواره رگ‌ها بروز می‌کند؛ به این رسوبات آتروما یا پلاک گفته می‌شود که باعث انسداد عروق قلب شده و سبب عوارض حادی چون سکته می‌شود.

سالاری بیان کرد: در یک بیمار سکته قلبی که در اثر انسداد عروق ناشی از لخته یا ترومبوز ایجاد شده است اگر این لخته 10 – 5 دقیقه از بین نرود آن قسمت قلب محروم شده اکسیژن از بین می‌رود.

انتهای پیام


7660502
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است