گوناگون 17:41 - 11 بهمن 1393
هشتمین شماره‌ی مجله‌ی «زنان امروز»، نشریه‌ی تخصصی زنان و خانواده منتشر شد.

این شماره با یادداشتی از دکتر ژاله شادی طلب، جامعه شناس، با عنوان «سالمندی دیگر مسئله نیست» آغاز شده است.

بخش اجتماعی (روایت مستند) این شماره پرونده ای دارد درباره‌ی سالمندی و مسائل و عوارض مربوط به آن با رویکردی کاملا تازه و کاربردی. گزارش های این پرونده درباره‌ی موضوعات زیر است:



ـ زنان در تلاش برای کلیشه زدایی: سالمندی پایان توانایی نیست

ـ مواجهه‌ی متفاوت زنان با سالخوردگی

ـ ناتوانیِ سالمند، برچسب تبعیض سنی (بررسی مسائل پیش روی ایران سالمند)

ـ با بازنشستگی کنار نمی آیم

ـ تجربه های جهانی: بیم زدایی از سالمندی

ـ سالمندی فعال، کلید بالا بردن کیفیت زندگی

همچنین در صفحه‌ی حقوقی این بخش در مورد اداره‌ی اموال سالمندان اطلاعات مفیدی داده شده است.



بخش «روایت مستند» صفحات متنوعی دارد از جمله: تجربه های زنانه، نگاه مذکر، ورزش، رسانه، سیاست، و همچنین اشتغال که این شماره به دو گزارش از اشتغال دو زن اختصاص دارد: زن بونکرسازی در یکی از روستاهای همدان و زن رشتی دوزی در رشت.



در بخش هنری (جانب آبی) گفت و گویی جالب و خواندنی با کیانوش عیاری، کارگردان فیلم «خانه‌ی پدری»، نگاهی به فیلم «چند متر مکعب عشق»، یادداشتی از سوسن شریعتی درباره‌ی مستند فراتر از رنگ ساخته‌ی مریم سپهری، نقدی بر نمایش «هم هموایی» به کارگردانی افسانه ماهیان، نگاهی به زندگی گرترودسیمون بانین، موزیسین و فعال اجتماعی سرخ پوست، گزارشی در مورد ممنوعیت حضور زنان نوازنده روی صحنه و نگاهی به آثار ماندانا مقدم را می خوانیم.



بخش ادبیات (اتاقی از آن خود) شامل یادنامه ای است درباره‌ی دکتر روشن وزیری، شعر و داستان، نقدی بر کتاب «روزهای ناکوک» اثر مرضیه صادقی و معرفی اینگرید یونکر، شاعر سفیدپوست اهل آفریقای جنوبی.

در بخش نظری (افق عمودی) گفت وگویی می خوانیم با آذر تشکر با عنوان «انزوای سازمان یافته‌ی زنان و تشدید آسیب¬های اجتماعی». بررسی تجربه‌ی زنان از فعالیت های مقابله با پیری، تقسیم کار جنسیتی در صفحه‌ی واژه شناسی مطالعات زنان و جنسیت، و بررسی ساختارهای جنسیت در گذر تاریخ از دیگر مطالب این بخش است.

بخش دیگر این مجله «ذهن و بدن» است که این بار اختصاص دارد به میزگردی درباره‌ی طلاق عاطفی، مقالاتی درباره‌ی تفاوت¬های میان درونگراها و برونگراها، مهار کمال گرایی و مشکل ازدواج های مدرن در صفحات «چیستا»، گفت وگو با دکتر عبدالرضا ناصر مقدسی درباره‌ی بیماری ام اس که به بیماری زنان شهرت یافته است.

«روزآمدها» آخرین بخش مجله است که شامل معرفی کتاب و خبرهای مربوط به زنان در هر ماه است.


5743759
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است