سیاسی 12:18 - 10 آذر 1394
سه نماینده مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه از وزیر خارجه این کشور خواستند تا روشن سازد آیا تهران قبل از رفع تحریم‌های بین‌المللی درباره‌ تلاش‌های گذشته‌اش درخصوص آن‌چه توسعه سلاح هسته‌ای خوانده‌اند مجبور به توضیح خواهد بود یا نه.

درخواست سه جمهوری‌خواه آمریکایی از کری درباره توافق هسته‌ای

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه‌ آمریکایی واشنگتن اگزمینر، در نامه نمایندگان مایک پومپئو از کانزاس، پیتر روسکم از ایلینویز، لی زلدین از نیویورک از جان کری وزیر خارجه آمریکا خواسته شده تا درباره‌ تناقض آشکار بین پافشاری گذشته کابینه اوباما درباره‌ اینکه ایران باید فعالیت‌های گذشته هسته‌ای‌اش را روشن سازد و اینکه تهران بدون انجام این کار شاهد رفع تحریم‌ها خواهد بود، توضیح دهد.

این قانونگذاران کنگره آمریکا در نامه خود مدعی شدند: متاسفانه به نظر می‌رسد که مردم آمریکا گمراه شده‌اند.

در این نامه آمده است : موضع کابینه اوباما درباره‌ ابعاد احتمالی نظامی یا تغییر کرده است یا اینکه شما هرگز قصد نداشتید که بر حل مساله pmd ایران قبل از آماده سازی رفع تحریم‌ها پافشاری کنید.

بر اساس توافق هسته‌ای 14 ژوئیه، پس از ارائه گزارش نهایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره‌ی موضوع PMD در نشست 15 دسامبر و مشروط بر آنکه ایران دیگر مواد توافق هسته‌ای در محدود کردن برنامه هسته‌ای اش اجابت کند، تحریم‌ها علیه تهران رفع خواهد شد.

پمپئو در گفت‌وگو با واشنگتن اگزمینر روز دوشنبه گفت: این گزارش چیزی که من از آن هراس دارم را برآورده می‌سازد و کابینه دولت از آن به عنوان عملی انجام شده استفاده خواهد کرد تا تحریم‌ها را رفع کند.

بر اساس توافق هسته‌ای بین ایران و کشورهای قدرتمند جهانی، قرار است تا با ارائه گزارش نهایی آژانس بین‌المللی، رفع تحریم‌ها آغاز شود.

با این حال قانون گذاران آمریکا که نگران بودند توافق محرمانه جانبی به آژانس ابزار حل مسائل فعالیت‌های هسته‌ای پیشین ایران را نمی‌دهد به طور ناموفقی تلاش کردند تا قبل از بررسی این توافق مانع رفع تحریم‌ها شوند. با این حال مقامات ایرانی تهدید کرده‌اند که در صورتی که جامعه بین‌المللی از بستن پرونده PMD سر باز زند از توافق هسته‌ای کنار خواهند کشید.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در این باره گفته بود، بستن پرونده PMD پیش شرط اجرای توافق است.

به گزارش ایسنا، مقامات ایرانی همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تاکید کرده‌اند و ادعای مقامات آمریکایی درباره‌ فعالیت‌های غیر صلح آمیز و نظامی هسته‌ای را رد کرده‌اند.

انتهای پیام


7454086
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفیر ایران در اتریش با اشاره به تحریم‌های اخیر علیه کشورمان گفت که اعتیاد به تحریم و تحقیر قوانین بین‌المللی، معرفی کننده آن را مستعد ابتلا به زوال عقل می‌کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر سابق امور خارجه گفت: رهبران جهان توجه خود را به پایان جنایات اسرائیل در غزه متمرکز کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حسین امیرعبداللهیان و هاکان فیدان درباره تحولات اخیر منطقه گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» برخی رسانه‌ها از بروز حادثه امنیتی و تهدید یک فرد به انفجار سفارت ایران در پاریس حکایت دارند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نمازگزاران تهرانی پس از اقامه نماز جمعه این هفته برای قدردانی از دفاع مشروع سپاه و نیرو‌های مسلح و ابراز انزجار از جنایات رژیم صهیونیستی راهپیمایی کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شریف از دستور فرمانده کل سپاه برای ادامه حضور یگان‌های امدادی و استانی سپاه برای امدادرسانی به مردم سیل زده تا بازگشت شرایط عادی خبر داد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاج علی اکبری گفت: اگر صهیونیست‌ها  وارد ماجراجوی جدید شوند سیلی که خواهند خورد قابل مقایسه با چیزی که دریافت کردند نخواهد بود.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر سرلشکر حیدری گفت: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر دست از پا خطا کند، این بار سخت‌تر و کوبنده‌تر تنبیه خواهد شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است