وبگردی 04:30 - 07 شهریور 1393
باشگاه خبرنگاران نمک کمتر، عمر بیشتر
اگر به غذاهای پرنمک عادت کرده‌اید، بهتر است از همین حالا به تدریج این عادت را ترک کنید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، نمک طعام از سدیم و کلر ساخته شده است؛ نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت و ساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی و کارکرد صحیح عضلات است اما ثابت شده است که مصرف زیاد نمک در غذا موجب افزایش فشار خون می‌شود؛ افزایش فشار خون نیز خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه مجاز نمک را پنج گرم اعلام کرده است.

از نمک‌های ید دار استفاده کنید زیرا کمبود ید در رژیم غذایی موجب بیماری‌های گوناگون مانند غم باد (گواتر) می‌شود؛ برای حفظ ید در نمک یددار باید نمک را در مدت کمتر از یک سال مصرف کرد، دور از نور و رطوبت و در ظرف‌های دربسته پلاستیکی، چوبی، سفالی یا شیشه‌ای تیره نگهداری کرد و بهتر است نمک در انتهای پخت به غذا اضافه شود تا ید آن تا حد امکان حفظ شود.

به گفته کارشناسان، نوزادان طعم غذاهای نمک‌دار را نمی‌دانند اما باید غذاهایی که برای کودکان تهیه می‌شود شور یا خوش نمک نباشد؛ بهتر است آن‌ها را از کودکی به غذاهای کم نمک عادت دهید.

در رابطه با مصرف نمک، مقاله‌ای در ماه اوت منتشر شد که نشان می‌داد یک میلیون و ششصد هزار نفر در جهان در اثر مصرف بیش از حد نمک کشته شدند؛ آمار نشان می‌دهد در سال 2010 مصرف نمک روزانه هر نفر، به طور متوسط 3.95 گرم بوده است.

اگر به غذاهای پرنمک عادت کرده‌اید، بهتر است از همین حالا به تدریج این عادت را ترک کنید؛ مثلا گوجه فرنگی یا خیار را بدون نمک بخورید؛ همیشه قبل از اضافه کردن نمک، از غذا بچشید و ذائقه خود را با مواد غذایی بی‌نمک آشنا کنید.

سعی کنید در پخت غذاها نمک کمی استفاده کنید و طعم آن‌ها را با موادی دیگر تغییر دهید؛ مانند ادویه جات (فلفل، زردچوبه، فلفل قرمز، زیره سبز)، ترشی‌جات، سیر، پیاز، موسیر، ریحان، جعفری، ترخون، روغن‌های معطر (گردو، فندق، کلزا) می‌توانند جایگزین خوبی به جای نمک باشند؛ غذاها را تا حد امکان بخارپز کنید؛ از خوردن غذاهای منجمد شده خودداری کنید.

از قرار دادن نمکدان روی میز خود داری کنید؛ این کار بعد از مدتی عادت می‌شود  و به تدریج غذاهایتان کم نمک و سالم خواهند بود.

نمک کمتر، عمر بیشتر باشگاه خبرنگاران

4590115
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار وبگردی

وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» وقتی ما به عنوان والدین به قول خود عمل می‌کنیم، این کار به فرزندانمان کمک می‌کند احساس امنیت کنند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کسانی که از انسانیت دور می‌شوند باید آماده مواجه با آثار اعمال خود باشند. با این حال خداوند برای جهنمیان و انسان‌های گناهکار تخفیفاتی نیز در نظر گرفته است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تیتراژ سریال «آژانس دوستی» به عنوان یکی از بهترین و خلاقانه‌ترین تیتراژ‌های مرتبط با سریال‌های دهه هفتاد سیما محسوب می‌شود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» با نزدیک شدن به روز‌های کنکور بازار صفحات و کانال‌هایی در فضای مجازی گرم شده که مدعی فروش یا پیش فروش سوالات کنکور هستند.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» یافتن فرد مناسب برای ازدواج به مهمترین دغدغه جوانان برای تشکیل خانواده تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» تبعیض نژادی در مجازات اعدام در آمریکا از زمان صدور حکم تا اجرای آن در اتاق‌های اعدام سیاه‌پوستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» کپک‌ها برای سلامت بدن انسان بسیار مضر هستند بنابراین باید آن‌ها را با روشی اصولی و صحیح با ماده‌ای مناسب از بین ببرید.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اصلی‌ترین پیام مانور پهپادی و موشکی ایران در عملیات «وعده صادق»، اثر معکوس چند دهه تحریم علیه کشورمان بود.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» در دنیای شلوغ ما که همه عجله دارند، چت کردن به یک وسیله ارتباطی سریع تبدیل شده است.
وبگردی
«باشگاه خبرنگاران» اگر ایمان به خدا و پیغمبر دارید، نباید دشمن خدا را دوست داشته باشید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است