فرهنگی‌هنری 15:45 - 26 آذر 1397

باید از سلطه معنا خارج شویم/ تخریب فضا و شکست تصویر

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «لغزش آنی کلام» به کارگردانی امید مشهدی و نازنین بهرام چندی است در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه رفته است؛ نمایشی که چندان در قید و بند داستان‌گویی نیست و در عوض به یک اثر آلترناتیو بدل شده است.

امید مشهدی یکی از کارگردانان نمایش «لغزش آنی کلام» در گفتگو با خبرنگار مهر درباره اینکه چرا در این نمایش یک داستان منسجم به مخاطب ارایه نمی شود، گفت: در وهله نخست در این نمایش چیزی به اسم داستان منسجم وجود ندارد و دیگر اینکه من معتقدم ما باید از سلطه عناصری به اسم محتوا و معنا خارج شویم پس نمایش ما تلاشش این است که با ترکیب‌بندی و چیدمان‌های ناآشنا از طریق المان‌های آشنا اتمسفری را طراحی کند؛ این اتمسفر یک فضای خالی است که تماشاگر هر گونه که خواست با آن درگیر می شود.

وی ادامه داد: مکانیزم اثر همانند مکانیزم تدوین است که در آن تصویر ۱ به‌علاوه تصویر ۲ برابر با تصویر ۳ می‌شود که دیگر از آنِ اجرا نیست؛ بلکه از آنِ تماشاگر است.

مشهدی درباره خارج شدن هنرمند از «سلطه محتوا» توضیح داد: اگر بخواهیم جهان و واقعیت نو و متفاوت از روزمره بیافرینم، لازمه‌اش خروج از این سلطه است و راهکار ما برای این نیاز کنار هم قرار دادن عناصر آشنا در ابعاد نمایشی است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این چیدمان می‌تواند برای مخاطب معناپذیر شود، بیان کرد: هر مخاطب بر مبنای زیست خویش و زندگی اجتماعی اش به این پرسش پاسخ متفاوتی می‌دهد. تمام تلاش گروه هم بر این بوده که کار را نقطه‌گذاری کند و در میان نقطه فضاهای خالی پدید آورد. پر کردن این فضای خالی را برعهده درک و فهم مخاطب قرار دادیم و این سخت‌ترین کار ما بود که به سویی نرویم که هر تصویری به یک چیز دلالت داشته باشد.

کارگردان «کرآوایی» در پایان صحبت هایش عنوان کرد: اگر در طول اجرا برای هر تصویر یک دلالت یکتا در نظر می‌گرفتیم، با شکست روبه رو می‌شدیم.  در اجرای این اثر نمایشی مدام تخریب فضا و شکست تصویر و ایجاد دلالت تازه رخ می‌دهد و ما به هیچ عنوان به دنبال یک دلالت یکتا نبودیم.

نمایش «لغزش آنی کلام» تا ۳۰ آذرماه، هر شب راس ساعت ۱۹:۳۰ در تماشاخانه استاد انتظامی خانه هنرمندان روی صحنه می‌رود.

محمد اسد، نازنین بهرام، ثمره جوهرچی، حامد حسین زاده، امیرحسین حسینی، رضا حیدری نیا، نیلوفر شایانی بازیگران این نمایش هستند.


10002617
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسجد مهمترین پایگاه انقلاب اسلامی و پایگاه همه مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کانون خدمت رضوی تهران در جلسه‌ای که ششم اردیبهشت ۱۴۰۳ با حضور مسئولان کانون‌های خدمت رضوی استان تهران برگزار شد، با معرفی دبیر آغاز به کار کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره شعر عربی طوفان القوافی اعلام کرد که برگزیدگان این مسابقه به زودی در یک جشن بزرگ در بصره معرفی و تکریم خواهند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آیین اختتامیه هفته بزرگداشت «سعدی شیرازی» روز پنجشنبه ششم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در تالار اجتماعات شهید مطهری انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزارشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی از شگفتی سفر به پاکستان، سریلانکا و استقبال گروه‌های گوناگون در هر دو کشور از رئیس‌جمهور صحبت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی از جمعه ۷ اردیبهشت‌ماه پخش خود را در شبکه نمایش از سر می‌گیرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است