استانی 12:37 - 25 شهریور 1393
مدیر حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: خاک‌ورزی حفاظتی باعث کاهش 50 درصدی هزینه و مصرف انرژی می‌شود.

کاهش 50 درصدی هزینه‌ها در سایه اجرای خاک‌ورزی حفاظتی

احمد بایبوردی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: بهبود کارآیی مصرف آب با توجه به حفظ و ذخیره آب در بقایای نگه داشته شده در مزرعه از مزایای خاک‌ورزی حفاظتی است.

وی تشریح کرد: نگهداری بقایا در سطح خاک سبب بهبود مواد آلی خاک در خاک‌ورزی حفاظتی می‌شود.

وی ادامه داد: عدم کنترل علف‌های هرز به دلیل زیر و رو شدن کم خاک تنها مشکل خاک‌ورزی حفاظتی است که با روش‌های تلفیقی یعنی مکانیکی و شیمیایی قابل رفع است.

مدیر حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی از مصرف بهینه آب در این شیوه از خاک ورزی گفت و یادآور شد: اساس خاک‌ورزی حفاظتی بر حفظ مقدار کافی بقایای گیاهی در سطح خاک، پوشش دائمی روی خاک، مصرف بهینه آب، مصرف بهینه کود، بهبود کیفیت خاک، تردد کمتر در زمین و دست‌ کاری کمتر خاک استوار است.

وی خاک ‌ورزی حفاظتی را بهترین روش زراعی دانست و افزود: هم اکنون خاک ‌ورزی حفاظتی به‌ عنوان بهترین روش زراعی به دلیل حفظ دو منبع با ارزش آب و خاک مدنظر متخصصان و بهره‌برداران است.

بایبوردی تاکید کرد: ترویج خاک‌ورزی حفاظتی سبب تقویت خاک و کاهش فرسایش خاک در اراضی زراعی می‌شود و به عنوان راهی برای گذر از کشاورزی سنتی به سمت صنعتی است.

انتهای پیام


4740028
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه‌شنبه ۴ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است