استانی 10:19 - 13 اسفند 1393
زمانی در جوامع سنتی بیماری‌های واگیرداری همچون ‌وبا،‌ حصبه و سل موجب مرگ و میر هزاران نفر در سال می‌شدند، اما با گذشت زمان و‌ صنعتی شدن جوامع، بیماری‌های دیگری شناسایی شدند که درمان آنها به مراتب سخت‌تر است.

قاتل مرموز در کمین میانسالان

بیماری‌هایی که منشاء اصلی آنها، تغییر شیوه زندگی، کم تحرکی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و زندگی در محیط‌های بسته و آلوده شهری است. یکی از مهم‌ترین تبعات زندگی ماشینی، ابتلاء افراد سنین مختلف به بیماری‌های قلبی و عروقی از جمله فشار خون است، بیماری‌ که اثرات‌ زیان‌باری بر‌ سلامت جسمی و‌ روانی افراد‌ جامعه داشته و به قاتل مرموز و پنهان معروف است.

همایون معماری، متخصص قلب وعروق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه البرز، با بیان اینکه در حال حاضر 25 درصد افراد جامعه به بیماری فشارخون مبتلا هستند و تحت مراقبت‌ و درمان قرار دارند، اظهار کرد: شایع‌ترین بیماری قلب و عرق در جوامع امروزی، فشار خون است که علت اصلی مرگ ومیر افراد در سنین میانسالی به شمار می‌آید. درسنین پایین آقایان بیشتر از خانم‌ها درگیر فشارخون هستند ولی در سنین بالاتر زنان نیز به پای مردان می‌رسند.

وی ادامه داد: نسبت مبتلایان به فشارخون در زنان و مردان مسن تقریبا برابراست، بنابراین افرادی که پا به سن می‌گذارند باید به طور مستمر و در فواصل زمانی کوتاه مدت فشارخون خود را چک کنند.

مصرف روزانه نمک در بین ایرانی‌ها دوبرابر استاندارد جهانی

معماری به مصرف بالای نمک به عنوان یکی از عوامل ابتلای ایرانی‌ها به فشارخون اشاره کرد و گفت: براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، هر فرد روزانه به مصرف کمتر از پنج گرم نمک برای سالم ماندن نیاز دارد. مقدار مصرف روزانه نمک در بین ایرانی‌ها بسیار بیشتر از میزانی است که سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده است. هر ایرانی به طور متوسط در هر روز 12 گرم نمک مصرف می‌کند که این کار ضریب ابتلا به بیماری فشارخون را بین آنها افزایش داده است. در موادی که انسان، روزانه به طور طبیعی مصرف می‌کند، میزان نمک لازم برای بدن نهفته است و دیگر لازم به اضافه کردن نمک به غذا نیست.

کم‌تحرکی و چاقی تعادل چربی‌های مفید و غیرمفید بدن را به هم می‌زند

وی، بی‌تحرکی و چاقی را یکی از عوامل اصلی ابتلای افراد به این بیماری دانست و گفت: چاقی تعادل چربی‌های مفید و غیرمفید بدن را به هم می‌زند و کفه ترازو را به سمت افزایش چربی‌های غیرمفید بدن سوق می‌دهد. چاقی موجب گرفته شدن جداره عروق شده و خطرات جدی برای قلب به وجود می‌آورد، چراکه بسته شدن عروق با چربی‌های اضافه مانع از رسیدن خون به قلب می‌شود.

معماری تصریح کرد: فعالیت بدنی، فشار خون را تنظیم می‌کند و موجب می‌شود بافت‌ها به طور متناسب از اکسیژن بهره‌مند شوند، بنابراین کسانی که ورزش را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اند غالبا با فشار خون غریبه‌اند.

آمار زنان سیگاری مبتلا به فشار خون درحال افزایش است

وی، مصرف دخانیات را یکی دیگر از علت‌های ابتلا به فشارخون دانست و گفت: مصرف دخانیات به ویژه سیگاردر دهه‌های گذشته تاثیر زیادی در افزایش بیماران فشارخون داشته است. در چند سال اخیر، تعداد زنانی که سیگار مصرف می‌کنند، افزایش یافته و در مطب‌های پزشکان شاهد حضور تعداد زیادی از خانم‌هایی هستیم که سیگار عامل اصلی ابتلای آنان به بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است. مصرف توتون و تنباکو از عوامل اصلی انقباض و تنگی عروق است، وقتی عروق تنگ می‌شود مقاومت بدن بالا می‌رود و این افزایش مقاومت نتیجه‌اش بالا رفتن فشارخون است.

معماری گفت: وقتی فشار بالا می‌رود، برداشت بافت‌ها از اکسیژن کم می‌شود و وقتی بافت‌ها اکسیژن کمتری دریافت کنند زودتر پیر می‌شوند در نتیجه خطر مرگ فرد بر اثر حملات قلبی افزایش می‌یابد.

زمینه حذف فست‌فودها از برنامه غذایی خانواده‌ها فراهم شود

وی، مصرف نکردن غذاهای آماده را از راه‌های جلوگیری از ابتلا به فشار خون دانست و افزود: به دلیل تغییر فرهنگ غذایی جامعه ایرانی و گرایش مردم به سمت مصرف غذاهای آماده (فست فود‌ها) اخیرا پرفشاری خون حتی در کودکان و نوجوانان روبه افزایش است. این مواد غذایی علاوه بر اینکه پرکالری هستند و سبب بروز اضافه وزن می‌شوند، به دلیل افزودنی‌های خاص و همچنین شیوه طبخ نامناسب، سبب بروز عوارضی برای سلامتی افراد می‌شوند. فست‌فود‌ها به دلیل اینکه برخی از آنها به صورت سرخ کرده مصرف می‌شوند، روغن بیشتری وارد بدن می‌کنند و به همین دلیل احتمال ابتلا به فشارخون را افزایش می‌دهند. همچنین غذاهای فست فودی و حاضری میزان قابل توجهی نمک دارند بنابراین باید زمینه حذف این غذاها از زندگی و جایگزین کردن مجدد غذاهای سنتی ایجاد شود.

معماری ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلا به فشارخون همه اعضای خانواده باید مصرف چند وعده میوه و سبزی را در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند. اگر افراد می‌خواهند عمری طولانی داشته باشند و احتمال ابتلا به فشارخون در سنین میانسالی خود را کاهش دهند باید سبک زندگی خود را تغییر داده و با عمل به توصیه پزشکان از عوامل زمینه ساز ابتلا به این بیماری دوری کنند.

انتهای پیام


5971859
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است