بین‌الملل 15:35 - 11 خرداد 1399

اندیشه امام خمینی موازنه قدرت در عرصه جهانی را تغییر داد

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: در چند روز آینده سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران برگزار خواهد شد. رهبری که در دیدگاه بسیاری از شخصیت های جهانی شناخته شده است.

درهمین ارتباط، خبرنگار مهر گفتگویی با دکتر «انیس نقاش» رئیس مرکز مطالعات «امان» لبنان انجام داده است. وی در این گفتگو تأکید می کند: مام خمینی (ره) از طریق به چالش کشیدن غرب از رهگذر اتخاذ سیاست های داخلی، منطقه و بین المللی، توانستند وابستگی به کشورهای غربی را درهم بشکنند.

رئیس مرکز «امان» لبنان می افزاید: تجلی تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) در عالم واقع، این مسأله را ثابت کرد که ممکن است یک انقلاب به وقوع بپیوندد و مسئولیت رهبری یک مقاومتِ فرامرزی را برعهده گیرد.

مشروح گفتگو در ادامه آمده است.

*به عنوان سؤال اول شما اندیشه امام خمینی (ره) نقش آن را در به شکست کشاندن تئوری وابستگی به کشورهای غربی چطور ارزیابی می کنید؟

در وهله اول باید گفت که امام خمینی (ره) با کنار زدن شاهِ تحت حمایت آمریکا و غرب در عرصه عمل نشان دادند که امکان غلبه و پیروزی بر غرب وجود دارد. زمانی که شما مزدورانِ غرب را کنار می زنید، بنابراین، قادر خواهید بود تا خودِ غرب را نیز از سَر راه بردارید. بنابراین در این زمینه باید گفت که امام با سرنگونی رژیم شاهنشاهی در ایران گام اول رهایی از وابستگی به غرب را برداشتند.

امام خمینی (ره) غرب را در عرصه های گوناگون به چالش کشیدند از سوی دیگر، امام خمینی (ره) از طریق به چالش کشیدن غرب از رهگذر اتخاذ سیاست های داخلی، منطقه و بین المللی، توانستند وابستگی به کشورهای غربی را درهم بشکنند. ایشان با ایجاد چنین چالشی ثابت کردند که امکان مبارزه و مواجهه با سیاست های غرب وجود دارد. به عنوان نمونه، امام خمینی (ره) از مسأله فلسطین و همچنین گروه های مقاومت حمایت به عمل آوردند و از این طریق، سیاست های غرب در منطقه را با شکست مواجه ساختند. در واقع، امام خمینی (ره) فرایند آزادسازی منطقه از هیمنه سیاست های غرب را تثبیت کردند.

*تفکر امام خمینی (ره) صفحه نوینی را در عرصه تشکیل گروه‌های مقاومت و حمایت از آنها گشود. به نظر شما این تفکر امام (ره) چه تأثیری در روند جنبش های مقاومت منطقه داشت؟

تجلی تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) در عالم واقع، این مسأله را ثابت کرد که ممکن است یک انقلاب به وقوع بپیوندد و مسئولیت رهبری یک مقاومتِ فرامرزی را برعهده گیرد. درست به همین دلیل است که ما با درایت امام خمینی (ره) شاهد شکل گیری گروه های مقاومت در نقاط مختلف از جمله فلسطین بودیم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود که جنبش های مقاومتی حماس و جهاد اسلامی شکل گرفتند. به همین ترتیب در لبنان نیز گروه مقاومتی حزب الله ظهور و بروز پیدا کرد. علاوه براین گروه های مقاومتی مختلف با تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) در نقاط مختلف منطقه شکل گرفتند. جنبش های مقاومتی متعددی که حامل فکر و اندیشه امام خمینی (ره) هستند در سراسر منطقه شکل گرفتند. تمامی این جنبشها، با تفکر و اندیشه امام خمینی (ره) با امپریالیسم آمریکایی مبارزه می کنند.

تمامی این گروه ها و جنبش های مقاومت با بهره برداری از اندیشه ها و افکار امام خمینی (ره) به مقاومت در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی پرداختند و شما مشاهده کردید که صهیونیستها چه شکست های سنگینی را در برابر گروه های مقاومت در غزه و لبنان متحمل شدند. در عراق، افغانستان و یمن نیز قدرت های استکباری متحمل شکست های سنگینی از گروه های مقاومت شدند.

امروز تفکر مقاومت یعنی همان تفکری که امام خمینی (ره) به دنبال بسط و گسترش آن بودند، با شکل گیری ائتلاف های گروه هایِ مخالفِ هیمنه آمریکا در قاره آمریکای جنوبی، در حال امتداد یافتن در این قاره است. اندیشه امام خمینی موازنه قدرت در عرصه جهانی را تغییر داد. مشروح گفتگو با رئیس مرکز مطالعات «امان» لبنان را در ذیل مطالعه می کنید؛

*پر واضح است که گفتمان انقلاب اسلامی ایران ثمره و تجلی اندیشه و مکتب فکری امام خمینی (ره) است. این گفتمان حتی پس از رحت امام خمینی (راه) نیز ادامه پیدا کرد. رزیابی شما در موفقیت نقش این گفتمان چیست؟

گفتمان امروز انقلاب اسلامی ابعاد مختلف و متعددی دارد. گفتمان انقلاب اسلامی امروز در حال زمینه سازی برای عدالت جهانی است. به عنوان نمونه، انقلاب اسلامی ایران با پایه‌گذاری روز جهانی قدس، جبهه عظیمی را در برابر جبهه امپریالیسم آمریکایی و پروژه صهیونیستی ایجاد کرد.

این انقلاب اسلامی بود که گفتمان حمایت از مستضعفان را در جهان مطرح ساخت این انقلاب اسلامی بود که بر اساس گفتمان خود مسأله مستضعفان در جهان را مطرح ساخت و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان حامی اول مستضعفان قرار داد. این گفتمان بین المللی در واقع، اسلام و تشیع را از یک وضعیت فردی و به حاشیه رانده شده در تاریخ به یک وضعیت انقلابی و تأثیرگذار در سیاست های بین المللی تبدیل ساخت. این گفتمان به کسانی که به دنبال بسط سیطره خود در جهان هستند دیگر اجازه این کار را نمی دهد.

*همانطور که می دانید، امام خمینی (ره) درک بسیار عمیقی از پروژه صهیونیستی داشتند و به همین دلیل مسأله فلسطین و قدس اشغالی را به عنوان اصلی ترین اولویت اسلامی قرار دادند و از آن به عنوان نقشه راه ملت ها یاد کردند. دیدگاه شما در خصوص این ویژگی بارزی که ایشان داشتند، چیست؟

امام خمینی (ره) نگاه فراگیر و همه جانبه ای به پروژه صهیونیستی و مسأله فلسطین داشتند. امام خمینی (ره) کاملاً به این مسأله واقف بودند که اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین در نتیجه اقدامات استعمارگرایانه انگلیس اتفاق افتاده است. این مسأله حتی در سخنان اخیر آیت الله خامنه‌ای نیز تجلی پیدا کرد. ایشان اصل و اساس شکل گیری ظلم و ستم علیه فلسطینیان را تشریح کردند.

ایشان همچنین بُعد دینی و مذهبی مسأله فلسطین را هیچگاه فراموش نکردند و همواره تأکید کردند که وعده الهی در خصوص فلسطین که در سوره «اسراء» آمده است، محقق خواهد شد و اندیشه امام خمینی (ره) موازنه قدرت در عرصه بین الملل را دستخوش تغییر ساخت روزی بندگان خدا وارد مسجدالاقصی خواهند شد. بنابراین، ایشان بر همین مبنا به هدایت جوانان مؤمن برای جهادگری در این زمینه پرداختند.

علاوه بر این، درک بسیار بالای امام خمینی (ره) از پروژه صهیونیستی موجب شد تا ایشان همواره روابط تنگاتنگ و حسنه میان امپریالیسم آمریکایی و صهیونیسم جهانی را یادآور شوند تا شعار «مرگ بر آمریکا» همواره در کنار شعار «مرگ بر اسرائیل» شنیده شود. افکار و اندیشه های امام خمینی و رهنمودهای ایشان خطاب به جوانان مؤمن موازنه قدرت در عرصه بین الملل را دستخوش تغییر ساخت.

در واقع، اندیشه امام خمینی، قدرت های جهانی را نه تنها در برابر یک چالش نظامی که در برابر چالش های فکری، سیاسی و اقتصادی قرار داد. این افکار و اندیشه ها صفحه نوینی را در عرصه رویارویی با رژیم صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا رقم زد.


10554775
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شدت سکوت حکام عرب در برابر جنایات صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان را محکوم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای با هشدار نسبت به تشدید تنش‌ها اعلام کرد که این کشور به طور مداوم تنش‌ها در منطقه را رصد می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک منبع آگاه در لندن اعلام کرد که انگلیس درخواست رژیم صهیونیستی برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی را با جدیت رد کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای اولین بار بر سر تعیین حدود مرزی میان خود به توافق رسیدند که طی آن ۴ روستا به دولت باکو بازگردانده می‌شود.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» فردی در نیویورک مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا اقدام به خودسوزی کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نیرو‌های مقاومت فلسطین جمعه شب اعلام کردند که به پایگاه نظامیان صهیونیست در استان جنین واقع در شمال کرانه باختری حمله کرده‌اند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی‌ان‌ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» شبکه سی ان ان در خبری اختصاصی نوشت که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که پایگاه هوایی که ادعا می‌شد هدف حمله رژیم صهیونیستی بوده سالم به نظر می‌رسد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است