فرهنگی‌هنری 17:46 - 21 آبان 1397
سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: سومین کنفرانس بین‌المللی «باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم» به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از ۲۳ تا ۲۵ آبان ماه سال‌ جاری در شهر تبریز برگزار می‌شود.

آذربایجان شرقی میزبان سومین کنفرانس «باستان‌شناسی و حفاظت در امتداد جاده ابریشم»

به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، بهروز عمرانی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت برگزاری این کنفرانس بین‌المللی با بیان این‌که دو دوره‌ی قبلی این کنفرانس در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۵ در چین برگزار شده بود، اظهار کرد: سومین دوره‌ی آن به مناسبت تبریز ۲۰۱۸ با حضور متخصصان حوزه‌های حفاظت، باستان‌شناسی و تاریخ هنر با محوریت محوطه‌های موجود در امتداد جاده ابریشم در آذربایجان‌شرقی برگزار می‌شود. 

   

وی بیان کرد: برگزاری این کنفرانس کمک خواهد کرد تا بتوانیم نقش راه ها و مراکز ارتباطی مثل جاده ابریشم را بررسی کرده و احیای‌شان را مجددا در دستور کار قرار دهیم که این موضوع نیز هم‌افزایی‌های منطقه‌ای را در پی خواهد داشت. 

  

وی با بیان این‌که این کنفرانس بین‌المللی در کاروانسرای یام که اثری به جا مانده از جاده ابریشم است، برگزار می‌شود و میهمانان از امروز در این کاروانسرا مستقر خواهند شد، افزود: آیین افتتاحیه این کنفرانس فردا سه‌شنبه راس ساعت ۱۸ در همین کاروانسرا برگزار می‌شود. 

  

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان این‌که در این کنفرانس ۴۰ نفر از محققان داخلی و خارجی ایراد سخن و مقاله خواهند کرد، افزود: از ۱۵۰ مقاله واصله به دبیرخانه، ۴۰ مقاله در کنفرانس ارایه می‌شود که ۲۱ نفر از این محققان خارجی بوده که از کشورهای چین، اتریش، آلمان، روسیه، ازبکستان، ترکیه و ایتالیا در کنفرانس شرکت می‌کنند و ۱۵ نفر نیز شامل محققان ایرانی در حوزه جاده ابریشم است. 

  

وی با بیان این‌که بازدید از مجموعه تاریخی ربع رشیدی که یکی از منزلگاه‌های مهم جاده ابریشم بود را در دستور کار قرار دادیم، افزود: هرچند ربع رشیدی شهر علمی قلمداد می‌شد اما در آن زمان ۲۴ کاروانسرا و دار الضرب سکه داشته و به عنوان یکی از شهرهای اقماری در مبادلات تجاری نقش ایفا می‌کرده است. 

  

او در ادامه با اشاره به ارتباط کاروانسرای یام با جاده ابریشم گفت: مجموعه‌ای که امروزه تحت عنوان "کاروانسرای یام" موجود است بازمانده از دوره صفویه بوده اما بنیان آن مربوط به دوره ایلخانی است . 

  

عمرانی درباره محورهای این کنفرانس بین المللی نیز گفت: تاسیسات مرتبط با راه ابریشم، اقدامات حفاظتی انجام گرفته بر روی ابنیه و تاسیسات بین راهی راه ابریشم، آثاری که در نتیجه کاوش باستان شناسی(مرتبط با جاده ابریشم) به دست آمده و اقدامات حفاطتی بر روی‌شان انجام شده، از محورهای اصلی این کنفرانس بین المللی است. 

  

وی با بیان این‌که طی مطالعاتی نزدیک ۸۰۰ کاروانسرا در محدوده ایران شناسایی شده است، افزود: شواهد و تحقیقات نشان می‌دهد که بیش از ۱۰۰ کاروانسرا و منزلگاه در محدوده‌ی شمالغرب کشور وجود داشته باشد. 

  

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی با بیان این‌که با برگزاری این کنفرانس می‌خواهیم در منطقه؛ تاریخ و جایگاه خود را به رخ بکشیم و درنهایت شاهد رونق مجددا این مسیرها باشیم، گفت: تلاش می‌کنیم تا کنفرانس دو سالانه‌ی بعدی نیز در ایران برگزار شود. 

  

وی بیان کرد: تمرکز بر بازسازی مجموعه تاریخی ربع رشیدی و همچنین مجموعه اوجان (واقع در بستان‌آباد) دو کار مهم در ارتباط با جاده ابریشم است. 

  

عمرانی با بیان این‌که تبریز ۲۰۱۸ نقطه ی شروع است و بهانه ای شد تا تبریز بر روی آنتن‌های خبری رفته و معرفی شود، افزود: تبریز ۲۰۱۸ در حقیقت برجسته کردن نام تبریز بود و برگزاری رویدادهای بین‌المللی و ثبت‌های جهانی کمک می‌کند تا مردم جهان با شهر تبریز آشنا شوند. 

  

وی در ادامه به نظام نوین شهرسازی که از دوره قاجاریه با عنوان ثبت خیابی مطرح است، اشاره کرد و گفت: میدان نقش جهان الگوی خود را از میدان حسن پادشاه گرفته است؛ قدیمی ترین خیابان ایران نیز در دوره قره قویونلوها در مقابل مسجد کبود(کهنه خیابان) واقع شده است. 

  

عمرانی در پایان خاطرنشان کرد: یافتن سکه ضرب رشیدیه در مجموعه ربع رشیدی در کاوش‌ها سابقه درخشان در اقتصاد و تجارت شمالغرب کشور را بازگو می‌کند.



انتهای پیام


9971528
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امامی گفت: دو موضوع در زندگی فرهنگی و اجتماعی ما مهم هستند. یکی، مکان رویداد‌ها و دیگری، زمان رویدادهاست.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بازیگر کشورمان گفت: بنا دارم برای سال پیش‌رو دو اثر با محوریت جبهه مقاومت اسلامی و نوشته‌ای از ویلیام شکسپیر را روی صحنه نمایش ببرم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سینمای ایران در هفته پایانی فروردین ماه با حضور ۵۸۹ مخاطب توانست بیش از ۱۳ میلیارد بفروشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صفوی گفت: محوریت «شکرستان» موضوعات محیط زیست، مسئله آب، فناوری‌های جدید، کارآفرینی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری برنامه «زندگی پس از زندگی» از سه کودکی گفت که زیر آوار‌ها همراه با موجودی ناشناس نگهداری می‌شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است