ورزشی 03:05 - 13 تیر 1394
شبیه سازی میدان مغناطیسیِ یک ستاره‌ی نوترونی نشان می‌دهد که تنش‌های برشیِ ایجاد شده به واسطه‌ی میدان آنقدر قوی هستند که پوسته‌ی ستاره را بشکافند.

شکاف در ستاره ها با میدان مغناطیسی

به گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از انجمن فیزیک ایران، در بین همه‌ی ستاره‌های کیهان، ستاره‌های نوترونی قویترین میدان مغناطیسی را دارند، اما در مورد هندسه‌ی دقیق این میدان چیز زیادی نمی‌دانیم. پرش‌های ناگهانی مشاهده شده در چرخش ستاره و زبانه‌های پرتوی‌ گاما‌ پیشنهاد می‌دهند که توزیع میدان باید پیچیده‌تر از دوقطبی متقارنی باشد که عموماً فرض می‌شد. اکنون، در انگلستان، توبی وود از دانشگاه نیوکاسل و راینر هالرباخ از دانشگاه لیدز شبیه سازی سه بعدی‌ای را انجام داده‌اند تا تعیین کنند میدان مغناطیسی در درون پوسته‌ی ستاره چگونه بعد از تولد آن به وجود می‌آید.

 

میدان مغناطیسیِ یک ستاره نوترونی از جریان‌های الکتریکی که درون پوسته و هسته‌ی آن در حال شارش است ناشی می‌شود. نویسندگان تحقیق، با فرض یک پوسته متقارن کروی، جریان‌ها را با در نظر گرفتن چگونگیِ اثر نیروهای مغناطیسی بر آن‌ها شبیه سازی کرده‌اند. شبیه‌ سازی‌ها نشان می‌دهند که شدتِ میدان مغناطیسی روی استوا یک مرتبه‌ی بزرگی قویتر از میدان در قطب‌ها بوده و در عمق پوسته قویتر از سطح آن می‌باشد.

 

بر طبق این نتایج، در هنگام تولد ستاره، ساختار میدان افت و خیزهایی با توزیع یکنواخت داشته است. با گذشت زمان، ‌این افت و خیزها رشد کرده و ساختاری در حال حرکت به سمت استوا را شکل داده است که منجر به یک حلقه‌ی میدانی قوی گرداگرد ستاره شده است. در حالی که بقیه‌ی نواحی همگن‌تر شده‌اند. حلقه‌ی میدانی قوی بر ذرات باردار درون پوسته تنش‌های برشی وارد می‌کند. چنین تنش‌هایی کافی است تا ستاره‌لرزه‌هایی (شکاف‌هایی در پوسته) ایجاد کند که از سطح به درون امتداد پیدا می‌کنند. نویسندگان دریافتند که میدان‌های متمرکز استوایی مدت‌های بسیار طولانی پایدارند و موجب می‌شوند که تا صدها هزار سال بعد از تولد ستاره لرزه‌هایی به وجود بیاید.

 

2023


6687802
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار ورزشی

ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» پیشکسوت فوتبال گفت: تیم پرسپولیس در آرامش قرار دارد، اما استقلال همچنان درگیر حاشیه و مشکلات است.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» منچسترسیتی، بایرن مونیخ و رئال مادرید در جدیدترین رنکینگ تیم‌های باشگاهی اروپا همچنان در رتبه های اول تا سوم هستند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» یوونتوس در دیداری خارج از خانه با نتیجه ۲-۲ مقابل کالیاری متوقف شد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل باشگاه تراکتور از توافق با یک سرمربی خارجی مطرح که سابقه سرمربیگری در تیم ملی اروپایی را دارد، خبر داد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس درباره مسائل مختلف این تیم و تنش بین سرخابی ها توضیحاتی را بیان کرد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سیاه‌چاله‌ای با جرم ۳۳ برابر خورشید، بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌ی ستاره‌ای دیده‌شده تاکنون است و فاصله‌ی بسیار کمی با زمین دارد.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرخپوشان پایتخت امروز در دیداری تدارکاتی با یک گل از سد پیکان گذشتند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مسابقات دستجات آزاد اسکیت سرعت در بخش بانوان با شناخت نفرات برتر به پایان رسید.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» مدافع استقلال گفت: باید از تیم حمایت شود و به هم کمک کنیم؛ شش بازی سخت تا پایان لیگ باقی مانده است و باید از تیم استقلال حمایت کنند.
ورزشی
«باشگاه خبرنگاران» سرپرست تیم فوتبال استقلال هر گونه اختلاف با سرمربی آبی‌پوشان را تکذیب کرد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است