استانی 20:27 - 10 آذر 1394
توسط استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد
دست قطع شده کشاورزی مازندران در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری توسط استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیوند داده شد و حال بیمار نیز مساعد است.

پیوند دست قطع شده کشاورز مازندرانی در بیمارستان امام(ره) ساری + عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، یک کشاورز 42 ساله بهشهری که حین کار با دستگاه علف‌خوردکن دستش از ناحیه کتف قطع شده بود به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ساری انتقال داده شد که با تلاش پزشکان این بیمارستان دست قطع شده به بیمار پیوند داده شد.

سید‌مهران رضوی‌پور جراح و استادیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران عصر امروز در جمع خبرنگاران در خصوص این جراحی سنگین و نتایج آن گفت: در این حادثه عضو فوقانی بیمار کاملا قطع ‌و پزشک جراح در مرکز بهشهر به خوبی کارهای اولیه این بیمار را انجام داده بود و پس از آن به بیمارستان امام خمینی (ره) شهرستان ساری منتقل شد.

وی با اعلام اینکه پیوند این عضو نیاز به یک کار تیمی منسجم داشت، افزود: در این مرکز درمانی، زمینه پیوند اعضا وجود داشت و با هفت ساعت کار مداوم بر روی این بیمار، پیوند انجام شد و در حال حاضر شرایط بیمار نیز مناسب است.

رضوی‌پور با اشاره به اینکه این پیوند از روز شنبه تاکنون انجام شده و در حال حاضر که سه روز از زمان پیوند گذشته دست بیمار کاملا زنده است، تصریح کرد: خون‌رسانی به عضو پیوندی مناسب بوده و بیمار هوشیاری کامل دارد و باید برای تکمیل درمان نیز، چند عمل دیگری بر روی این بیمار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه همکاران اتاق عمل به خوبی همراهی و بیمار را در طول شش ساعت بیهوشی به خوبی کنترل کردند، گفت: قبلا افرادی که در این زمینه دچار حادثه می‌شدند به مراکز درمانی در تهران منتقل و زمان بسیار طولانی طی می‌شد و این در حالی است که اندام فوقانی تا شش ساعت باید پیوند بر روی آنها انجام شود.

فوق‌تخصص جراحی دست درباره نحوه انتقال اعضا قطع شده و فرد به مرکز درمانی بیان کرد: یکی از شرایط سختی که برای این بیمار داشتیم، له شدگی شدید دست بود، عمل له شدگی اعضا بسیار سخت است، در این موارد باید ابتدا قسمت قطع شده را از آلودگی ظاهری پاک کرد.

وی شست‌وشو با سرم و پیچیدن عضو قطع شده لای پارچه مرطوب استریل برای اینکه به صورت مستقیم با یخ در تماس نباشد، ضروری عنوان و خاطرنشان کرد: عضو قطع شده باید در دمای پایین نگهداری شود و با یخ به صورت غیرمستقیم با لایه استریل شده در یخ نگهداری شود، اگر این موارد رعایت شود زمان زنده نگه داشتن عضو بیشتر شده و اعضا برای پیوند مناسب خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره احتمال موفقیت‌آمیز بودن این عمل به صورت کامل افزود: در حال حاضر بیمار خوش‌شانس است و تاکنون خوشبختانه مشکلی پیش نیامده و ‌در برخی موارد که پیوند ناموفق است ‌لخته شدن عروق و سیاه‌شدگی عضو را شاهدیم ‌ولی در این بیمار تاکنون این موارد را شاهد نبوده‌ایم.

فوق‌تخصص جراحی دست در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری در پاسخ به این سئوال که آیا عضو به حالت اولیه ‌برمی‌گردد، بیان کرد: اعضایی که قطع و له می‌شوند پس از پیوند زمان برگشت آن به حالت عادی طولانی است.

وی دلیل انتقال این بیمار از مرکز درمانی بهشهر به بیمارستان امام خمینی (ره) ساری را حضور پزشکان جراح عروق و جراح دست، میکرو سرجری و جراح دست دو تخصص جداگانه دانست و گفت: به دلیل عدم حضور متخصص میکروسرجی هر دو قسمت کار توسط خودم انجام شد.

رضوی‌پور با بیان اینکه ابزارهای لازم در این مرکز درمانی توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران تهیه شده است، گفت: در حال حاضر 70‌ درصد ‌ابزارها و ا‌مکانات برای این نوع جراحی‌ها در بیمارستان موجود است ‌و رئیس دانشگاه نیز به دنبال تهیه مابقی امکانات ‌است تا این مرکز به عنوان مرکز ارجاعی فوق‌تخصص جراحی دست در مازندران فعالیت کند.

http://fna.ir/SK7KLS

7456740
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است